Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

 

ششمین جلسه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی، امروز در اداره بهزیستی آزادشهر برگزار شد.

به گزارش تیتر آزاد، ششمین جلسه فرهنگی و پیشگیری  از اعتیاد و آسیب های اجتماعی، امروز مورخ 17 آبان 95 در اداره بهزیستی آزادشهر برگزار شد.

محمد شایسته، سرپرست اداره بهزیستی آزادشهر در این جلسه اظهار کرد: یکی از آسیب های مهم اجتماعی شهرستان اعتیاد است و ما برای مبارزه با ان سه مرحله را در نظر گرفته ایم.

شایسته ادامه داد: مرحله اول مبارزه با اعتیاد، پیشگیری است. در این مرحله، ما باید به آگاه سازی و آموزش جامعه بپردازیم و اداره بهزیستی به عنوان دبیر کمیته پیشگیری در حال اجرای این هدف است و ادارات دیگر نیز باید به عنوان عضو این کمیته سهم خود را انجام دهند.

سرپرست اداره بهزیستی افزود: مرحله دوم درمان معتادین است. کمپ های اعتیاد و اداره بهداشت در این مرحله بیشترین وظیفه را بر عهده دارند.

وی در ادامه گفت: مرحله آخر مقابله با فروشندگان مواد و جلوگیری از مصرف است که نیروی انتظامی در این زمینه فعالیت می کند و گذرگاه ها و فروشندگان را کنترل و دستگیر می کند.

شایسته در رابطه با چگونگی بهتر انجام شدن مراحل اینگونه بیان کرد: علت اصلی جذب کودکان به اعتیاد خلع های عاطفی و آموزشی در خانواده است. در این زمینه گروه های مردمی بیشتر از ادارات و دستگاه ها می توانند به بهزیستی کمک کنند.

سرپرست اداره بهزیستی افزود: نقش دولت، نقش رسانه، نقش مراکز آموزشی و فرهنگی و... آیا مشخص شده است. در دانشگاهها تحقیقات زیادی انجام شده است اما در اجتماع پیاده سازی نشده است.

وی ادامه داد: در کنترل این آسیب گروه همسالان و شبکه های اجتماعی نقش زیادی دارند. در دوران نوجوانی که فرد دنبال استقلال طلبی است روی افراد آنچنان که لازم بوده کار انجام نشده است و ما مسئولین باید پاسخگو باشیم.

شایسته گفت:اداره تبلیغات و آموزش و پرورش و نهاد های مرتبت با این گروه سنی باید تلاش بیشتری کنند. کار انجام داده اند اما کافی نبوده است.

سرپرست اداره بهزیستی افزود: بهزیستی با کمک اداره آموزش و پرورش توانسته است، فعالیت های زیادی در این زمینه داشته باشد ولی بقیه ادارات نیز باید وارد عمل شوند و ما را در آموزش این گروه سنی یاری کنند.

وی در ادامه درباره طرح ها، برای نقاط پر آسیب شهرستان اعلام کرد: در شهر آزادشهر درویش محله و در روستاهای شهرستان، احمد آباد نگین شهر، فارسیان و گلها را به عنوان نقاط پر خطر شناسایی کرده ایم. قرار است برای این محله و روستاها آموزش های ویژه بگذاریم.

شایسته افزود: شهرستان آزادشهر 56 روستا و سه شهر دارد اما ما فقط در 3 روستا و یک محله برنامه داریم و این رضایت بخش نیست و نیازر به کمک دیگر ادارات و گروه های مردمی داریم.

بعد از سخنان شایسته، شهناز سارانی، مجری طرح پیشگیری در رابطه با فعالیتهای خود اعلام کرد: 3 سال است آموزش و آگاه سازی را انجام می دهم و از سال پیش با آموزش و پرورش تعامل داریم.

سارانی ادامه داد: در بحث آسیبهای اجتماعی، آموزش و پرورش بهترین مکان برای پیشگیری و درمان این معضل ها  است. در سال گذشته ما طرح های مهارتی را برای دانش آموزان دوم و سوم متوسطه اجرا کردیم اما آن نفوذ لازم را نتوانستیم داشته باشیم.

مجری طرح پیشگیری افزود: باید خانواده ها با ما همکاری کنند و مادران در این کلاس ها شرکت کنند. اما متاسفانه استقبال خانواده ها برای آموزش و مهارت یابی ضعیف است.

وی ادامه داد: در روستاها و بخصوص بخش چشمه ساران و روستاهایی همچون عطا بهلکه و قورچای که از شهر دور هستند امکانات آموزشی اندک است و متاسفانه مسئولین هم توجه لازم را به این روستاها ندارند.

سارانی گفت: در روستای نراب سن ازدواج دختران 11 سال است و اگر دختری به سن 14 برسد و ازدواج نکند خانواده او نگران می شود. یک دختر 11 ساله آموزش خیلی کمی دیده و اطلاعات اندکی دارد و نیاز شدید به اموزش مهارتهای زندگی دارد.

مجری طرح پیشگیری درباره اعتیاد و طلاق اظهار داشت: در شهرستان ما بخش عمده ای از طلاق ها به دلیل اعتیاد است. گاه مشاهده شده است فرد تست اعتیاد داده است اما مشخص نشده است و زندگی بعد از 2 ماه به طلاق کشیده شده است.

وی افزود: تست اعتیاد باید جامع باشد و همه مواد مخدر را دربر بگیرد. با صحبت هایی که آقای شایسته با فرمانداری و اداره بهداشت داشته است ما به دنبال این هستیم که این موضوع اجرایی شود و حتی مشاوره ژنتیک برای ازدواج اجباری شود، تا فرزندان معلول کمتری به دنیا بیاییند.

تیترآزاد بر این باور است که اگر قرار است با اعتیاد مبارزه شود باید نگاه جدی و مدبرانه ای داشته باشیم و به درمان موضع ای و موقت این معضل نپردازیم.

باید همه راههای رشد این معضل گرفته شود، از مبارزه با فروشنده ها تا تنبیه مصرف کننده ها باید در دستور کار قرار گیرد.

همان گونه که خوردن مشروبات الکلی به علت ایجاد عدم سلامت عقلانی جرم است، استفاده مواد مخدر نیز باید جرم اعلام شود.

اعلام جرم این موضوع می نواند باعث ترس در افراد و رویکرد کمتر نوجوانان به این موضوع  شود. برای افراد سن بالا نیز می شود درمان و یا فروش در نقاط مخصوص را پیش بینی کرد.

b3

bv2

انتهای پیام/