Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

متاسفانه بعد از اعلام تایید صلاحیتها در حوزه انتخابیه رامیان و آزادشهر، برخی از کاندیداهایی که احراز صلاحیت نشده‌اند، بجای اعتراض قانونی و جویا شدن دلایل عدم احراز صلاحیت، شروع به تفسیر به رای بندهای ماده ۲۸ قانون انتخابات کرده  و شورای نگهبان را زیر سوال می برند.

 به گزارش تیتر آزاد، بعد از اعلام تایید صلاحیتها در حوزه انتخابیه رامیان و آزادشهر، برخی از کاندیداهایی که احراز صلاحیت نشده‌اند، بجای اعتراض قانونی و جویا شدن دلایلعدم احراز، شروع به تفسیر به رای کردن قوانین کرده و شورای نگهبان را زیر سوال می برند.

این کاندیداهای احراز صلاحیت نشده، یا از قانون و تفاسیر آن بی خبرند و یا اینکه دانسته سعی در مظلوم نمایی دارند . آنها بندهای متفاوتی از ماده ۲۸ را که شورای نگهبان به عنوان دلیل عدم احراز صلاحیت آنها برشمرده است، به بند ۳ ماده ۲۸ تفسیر کرده و احساسات هواداران خود را تحریک می کنند تا بدین وسیله با ایجاد جوی مسموم، شورای نگهبان را مجبور به تایید صلاحیت خود نمایند.

اما ماده ۲۸ چند بند دارد و در هر بند چه نوشته است .

د‌ر ماده 28 قانون انتخابات مجلس آمده است؛

انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:


1 - اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.


2 - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.


3 - ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه.


4 - حداقل مدرک فوق دیپلم و یا معادل آن.


5 - نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه.


6 - سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینائی، شنوائی و گویائی.


7 - حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام.


‌تبصره 1 - داوطلبان نمایندگی اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی


به اسلام، مذکور در بند (1) مستثنی بوده و باید در دین خود‌ثابت‌العقیده باشند.


‌تبصره 2 - کسانی که سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارند از شرط مذکور در
بند(4) مستثنی می‌باشند.

همان گونه که خواندید، همه بندها کاملا مشخص و واضح است. در خصوص بند ۱ و بند ۳ نیز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان  می گوید: از کلاهبرداری تا عدم رعایت احکام و عبادات اسلامی، همگی این موارد ذیل بند یک ماده ۲۸ قانون انتخابات تحت عنوان "عدم التزام به اسلام" قرار گرفته است. مثلا ممکن است یک امام جماعت مسجد عدم التزام به اسلام برایش لحاظ شود که این به معنای رعایت نکردن عبادات نباشد بلکه مثلا مشکل اقتصادی داشته باشد.

وی در جایی دیگر بیان کرده است ، انتقاد نه از رهبری و نه هیچ نهاد دیگری ملاک رد صلاحیت نیست، فقط توهین و شکستن چارچوب‌ها را مدنظر قرار می‌دهیم.

کدخدایی در خصوص عدم احراز صلاحیتها گفته است، یک میلیون برگ سند از مراجع چهارگانه برای بررسی صلاحیت‌ها دریافت کردیم،  مهم‌ترین دلایل رد صلاحیت‌ها، محورهای مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت است. همچنین سوء استفاده از اموال عمومی، تحصیل مال نامشروع، اختلاس، استعمال مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، محکومیت جنایی، سابقه شرارت، چاقوکشی و سابقه فروش مواد مخدر از جمله مصادیق رد صلاحیت‌هاست.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اعلام دلایل رد صلاحیت افراد به آنها گفته بود: ما همیشه نسبت به تمام افرادی که صلاحیت‌شان در آخرین مرحله تایید نمی‌شود، اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم مدارک و مستندات را به آنها ارائه کنیم، ما هیچ چیزی پنهان از داوطلبان نداریم.

همانگونه که مطالعه کردید، همه چیز روشن است و بهتر است کاندیداهای احراز صلاحیت نشده، بجای متشنج کردن جامعه، نسبت به رای شورای نگهبان اعتراض کرده و دلایل عدم احراز صلاحیت خود را جویا شوند تا خدای ناکرده بخاطر سوء تعبیر از مواد قانونی ناخواسته به نظام مقدس اسلامی ضربه‌ای وارد نکنند.

از قوه قضاییه هم انتظار می رود با افرادی که عامدانه سعی در ایجاد هرج ومرج و برهم زدن نظم جامعه دارند، بصورت قاطع برخورد نماید.

انتهای پیام/