Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

طراحان و امضاکنندگان طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» خواهان علنی‌شدن آرای نمایندگان برای این طرح هستند؛ آیا طبق آئین‌نامه مجلس شورای اسلامی این کار شدنی است؟ گزارش تسنیم را در این زمینه بخوانید.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، چندی پیش «طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پارلمان مطرح شد؛ به‌طوری که حمایت بی‌سابقه نمایندگان مجلس و چهره‌های شاخص احزاب و گروه‌های سیاسی با رویکردهای مختلف را نیز در پی داشته است.

همان‌طور که محمد دهقان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و طراح طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» در تشریح جزئیات این طرح گفته است، این طرح شامل همه مدیران کشور از ابتدای انقلاب تاکنون می‌شود، اما به‌دلیل ملاحظه‌ای که وجود دارد، مدیران کشور دو لایه شده‌اند؛ یکی مدیران ارشد، رؤسای قوا و معاونین آنها، وزرا و معاونین وزرا، استانداران و معاونین استانداران و شهرداران مراکز استان‌ها و معاونین آنها، اگر 30 مرکز استان را هم فرض کنیم، البته تعداد استان‌ها در گذشته کمتر هم بوده است، تعدادشان زیاد نمی‌شود.

براساس این گزارش، طبق بررسی‌هایی که در جزئیات طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» صورت گرفته، این طرح شامل بررسی اموال و دارایی‌های 15 هزار مسئول اجرایی کشور می‌شود.

طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» از حیث اهمیت موضوع، با امضای 166 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم هیئت‌رئیسه پارلمان شده، اما در این بین بودند نمایندگانی که از قافله امضاها جا مانده باشند، بنابراین، طبق آخرین اخباری که توسط خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم به دست آمده، 14 امضای دیگر به این طرح اضافه شده و تعداد امضاها به عدد 180 رسیده است.

مطالبه جدی حامیان طرح «اعاده اموال نامشروع  مسئولان کشور» چیست؟

یکی از مطالبات جدی طراحان و حامیان طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» این است که هیئت‌رئیس مجلس به تمامی اصول آیین‌نامه پایبند بوده و بخشی از ماده 122 آیین‌نامه را که به‌گفته محمد دهقان، طراح این طرح، مغفول مانده است، اجرایی کند.

ماده 122 آیین‌نامه داخلی مجلس چه می‌گوید؟

ماده 122  آئین نامه داخلی مجلس مربوط به نحوه رأی‌گیری نمایندگان مجلس است. در این ماده آمده است که رأى‏‌گیرى در مجلس به یکى از روش‌هاى ذیل انجام مى‌‌گیرد:

1 ــ با دستگاه الکترونیکى

2 ــ علنى با ورقه

3 ــ مخفى با ورقه

4 ــ قیام و قعود.

سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس و یکی از نمایندگان امضاکننده طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» معتقد است که رأی‌گیری برای کلیات این طرح، می‌بایست به‌صورت علنی باشد، تا معلوم شود که کدام نمایندگان با شفاف شدن اموال و دارایی‌هایشان مخالف‌اند.

همچنین محمد دهقان طراح طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» و حسینعلی حاجی‌دلیگانی، یکی دیگر از 180 نماینده‌ای که آن را امضا کرده‌اند، در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با خبرنگار تسنیم، ضمن اینکه بر علنی شدن آرای موافقان و مخالفان طرح اصرار دارند، از هیئت‌رئیسه مجلس نیز می‌خواهند که به بخش‌هایی از ماده 122 آیین‌نامه داخلی مجلس که مغفول مانده عمل کرده تا معلوم شود که کدام نمایندگان با چه طیف و نگرش سیاسی با شفاف‌سازی دارایی‌‌هایشان موافق و یا اینکه کدام‌یک از آنها با تصویب این طرح که در راستای شفاف‌سازی است مخالف هستند.

در نهایت، محمد دهقان طراح طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور» گفته که امیدوار است این طرح در جلسه روز یکشنبه (20 اسفند) مجلس، اعلام وصول شود؛ باید منتظر ماند و دید که هیئت‌رئیسه مجلس چگونه در رأی‌گیری برای این طرح اقدام می‌کند.

انتهای پیام/