Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

موسس رشته قراردادهای نفتی با تاکید بر این‌که حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی بهترین راه رفع تحریم‌هاست گفت: انعقاد قرارداد با توتال بدسابقه، شایسته دولتی که ۲۴ میلیون رای دارد نیست.

به گزارش تیترآزاد به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران نیوز،مسعود درخشان در برنامه زنده «جهان‌آرا» که با موضوع «ارزیابی قرارداد توتال از منظر اقتصاد مقاومتی» که از شبکه افق سیما پخش شد، در ارتباط با دلیل محرمانه بودن قرادادهای IPC اظهار داشت: چهارچوب این قرارداد، محرمانه نبوده و در محافل مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. براساس این الگو، قراردادهایی با شرکت‌های نفتی منعقد شده که آن‌ها محرمانه هستند. به‌عنوان مثال، این‌که به ازای هر بشکه چه مبلغی به شرکت‌های خارجی پرداخت می‌شود محرمانه است.

وی گفت: جزئیات قرارداد مالی و شکل آن محرمانه است و این عمل به لحاظ علمی توجیهی ندارد. این‌گونه قراردادها در بسیاری از کشورها محرمانه نیستند‌. مبلغ مورد توافق طرفین در قرارداد برای ما مهم نیست، برای ما این مهم است که این قرارداد آینده نفتی ما را به چه جهتی سوق می‌دهد؟ ، شرکت‌های نفتی خارجی در شرایط کنونی که ما در تحریم هستیم، مبالغ خوبی را از ما دریافت خواهند کرد و به سرمایه ما چشم دوخته‌اند.

– تلاش دولت یازدهم در راستای قراردادهای نفتی با اصول اولیه مذاکرات نفتی سازگاری ندارد

این موسس رشته قراردادهای نفتی با بیان این‌که قراردادهای IPC قبل از برجام مطرح شده بود ، عنوان کرد: دولت جدید با وعده جذاب کردن قراردادهای نفتی برای اروپاییان وارد عمل شد که این اقدام نیز با هیچ یک از اصول اولیه مذاکرات نفتی سازگاری ندارد و در هیچ داد و ستدی مطرح نمی‌شود.

وی تاکید کرد: ما باید به آن‌ها بگوییم که نیازی به شما نداریم تا نقطه ضعف ما دستشان نیاید. متاسفانه برخی از مسئولان ما از موضع ضعف برخورد کردند و باعث شدند تا دشمنان از ما سوء استفاده کنند. از آن جایی که ما به ناتوانی خودمان اقرار کرده‌ایم، شرکت‌های اروپایی مبالغ هنگفتی را از ما گرفته‌اند.

– انتقاد پرفسور درخشان به سیاسی کردن قراردادهای نفتی جدید

درخشان در بخش دیگری از اظهاراتش به انتقاد از سیاسی کردن قراردادهای نفتی جدید پرداخت و تصریح کرد: نفت، مخازن نفتی، گاز، مخازن گازی و قراردادهای نفتی و گازی از امور تخصصی است و نباید این‌ها را سیاسی کنیم. قراردادهای نفتی جدید وجهه سیاسی دارند.

این اقتصاددان ادامه داد: شرکت ملی نفت قرارداد توتال را یک پیروزی تلقی می‌کند اما این درست نیست. آن‌ها گفتند که دلواپسان نگران نباشند و عنوان کردند که دیوار تحریم‌ها با امضای این قرارداد فرو ریخت که این نظرات کارشناسی نشده و بی‌اساس است.

– قراردادهای نفتی باید از منظر علمی و دید تخصصی بررسی شود/در یک سال گذشته اشتباهات بزرگی مرتکب شدیم / عدم وجود نظارت اصلی‌ترین مشکل است

درخشان یادآور شد: ما باید قراردادهای نفتی را از منظر علمی و از دید تخصصی بررسی کنیم اما در کشور ما این‌طور نیست. در یک سال گذشته اشتباهات بزرگی به‌ویژه در قسمت وزارت نفت مرتکب شده‌ایم.

وی عدم وجود نظارت را اصلی‌ترین مشکل دانست و خاطرنشان کرد: اشکال از مسئولانی است که بر قراردادها نظارت ندارند. ما در عمل می‌توانیم از منابع خارجی و داخلی استفاده کنیم ولی به لحاظ فنی همیشه نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

– رویکردها در برخی مواقع سنتی است/سوء استفاده دشمنان از وضعیت نابسامان موجود

این موسس رشته قراردادهای نفتی اظهار داشت: ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم با شرکت‌های نفتی تعاملات بین‌المللی نداشته باشیم اما رویکردمان در برخی از مواقع سنتی است. ما تجربه بسیار زیادی داریم و باید از شرکت‌های خدمات نفتی بهره ببریم. همین توتال که قصد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را دارد، هر قسمت را به دست شرکت‌های بزرگ و متخصص این امر می‌سپارد.

درخشان در ادامه اظهاراتش به سوء استفاده دشمنان از وضعیت نابسامان موجود اشاره کرد و ابراز داشت: در فضای گل‌آلود سیاست‌های قراردادی موجود، کشورهای خارجی به ماهیگیری مشغول شده‌اند. کسانی که طراح قراردادها را بودند، ادعا کردند که کسی بیشتر از آن‌ها نمی‌داند و این باعث شد تا دارایی‌های ما توسط بیگانگان به تاراج برود.

– قرارداد توتال در شان جمهوری اسلامی نیست قرارداد با توتال بدسابقه است

وی عنوان کرد: رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان فرمودند مادامی که قرادادهای نفتی منافع و مصالح نظام را تامین نکنند، نباید اجرایی شوند. فرمایش رهبر معظم انقلاب روی زمین مانده است. قرارداد توتال در شان جمهوری اسلامی نیست. کاری که خودمان می‌توانیم انجام دهیم را خارجی‌ها با قیمت ده برابر آن انجام می‌دهند و این در شان صنعت نفتی ما نیست. کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند به وسیله قراردادهای نفتی تحریم‌ها را برطرف کنند، در واقع هیچ چیزی نمی‌فهمند و از مسائل روز حوزه نفت خبر ندارند.

این اقتصاددان هم‌چنین تصریح کرد: ما باید تعاملی عزتمندانه داشته باشیم و بدانیم که حفظ شان‌ باعث حفظ منافع نیز می‌شود. انعقاد قرارداد با توتال بدسابقه، شایسته دولتی که ۲۴ میلیون رای دارد، نیست. من به شما اطمینان می‌دهم که حتی یک مهندس درس خوانده مخزن نمی‌گوید کاری که توتال انجام می‌دهد را من بلد نیستم انجام بدهم.

– تنها امتیازی که از توتال به گوش می‌رسد شکسته شدن دیوار تحریم‌ها است/قراردادهای نفتی نباید با مسائل سیاسی قاطی شود

درخشان در ادامه افزود: تنها امتیاز توتال که به گوش ما می‌رسد، شکسته شدن دیوار تحریم‌هاست. چرا ما یک قرارداد نفتی را باید با مسائل سیاسی قاطی کنیم؟ ، متاسفانه برخی از افراد با حراج منابع کشور قصد جلو بردن مسائل دیپلماسی را دارند.

وی با تاکید بر این‌که خوش‌خیالی برخی از مسئولان را بی‌فایده است ، مطرح کرد: ما فکر می‌کنیم که کلید حل مشکلات ما در دستان کشورهای خارجی است. اگر کشورهای بزرگ خارجی می‌توانستند مشکلات ما را حل کنند، عملیات فاز ۱۱ را انجام می‌دادند. چرا آن‌ها به قطر اجازه دادند تا حجم بزرگی از ذخایر گاز ما در یک میدان مشترک را استخراج کند؟

این موسس رشته قراردادهای نفتی در پایان خاطرنشان کرد: همکاری با شرکت‌های نفتی خارجی راه حل رفع تحریم‌ها نیستند و اگر می‌خواهیم تحریم‌ها برطرف شوند‌، باید مقاوم شویم و در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. چرا مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز تحقیقات استراتژیک نهادهای کشور سکوت کردند؟ چرا شورای عالی انرژی که بالاترین نهاد است، در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی فقط دو بار تشکیل جلسه داده است و در برابر این‌گونه قراردادها سکوت می‌کند؟

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در برنامه «جهان‌آرا»:

کسی که یک واحد اقتصاد نخوانده است، چگونه می‌تواند بر قرارداد مهمی چون توتال نظارت کند؟
علی شمس‌ در برنامه «جهان‌آرا» که با موضوع «ارزیابی قرارداد توتال از منظر اقتصاد مقاومتی» که از شبکه افق سیما پخش شد ، در ارتباط با فلسفه استقبال شرکت‌های خارجی از قراردادهای جدید نفتی اظهار داشت: ما باید ابتدا ریشه‌یابی کنیم که چرا به یک ماده خاص نیاز داریم؟ ما در حق منابع هیدروکربنی جفا کرده‌ایم و به جای حفظ این سرمایه، آن را خرج کرده‌ایم.

وی گفت: برخی از افراد عوام‌زده معتقدند که هزینه درآمد از فروش منابع نفتی، درآمد است در حالی که این گونه نیست و این سرمایه ما محسوب می‌شود و روزی به پایان می‌رسد.

تکنولوژی و سرمایه با یکدیگر ادغام شده‌اند و در گرو یکدیگر هستند. این جمله را رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد و افزود: اگر ما سرمایه‌هایمان را مصرف کنیم همانند شخصی هستیم که دارایی‌اش را خرج کرده و در نهایت ورشکسته شده‌ است. اگر کسی بدهکار است نمی‌تواند صدقه بدهد؛ این قانون در شرع ما نیز وجود دارد؛ ما نیز در حق منابع نفتی خودمان این گونه عمل کرده‌ایم و در حالی که خودمان به آن نیاز داشته‌ایم، به دیگران فروخته‌ایم.

شمس‌اردکانی تصریح کرد: منابع داخلی را زیر قیمت می‌فروشیم و محیط زیست را آلوده و نابود می‌کنیم و در پایان هم دیگران را مقصر می‌دانیم. ما سرمایه‌هایمان را ضایع کرده‌ایم و تکنولوزی هم نداریم. به این دلیل که این دو را نداریم، نیروهای انسانی آموزش‌دیده خود را هم هدر داده‌ایم.

وی در ادامه اظهاراتش یادآور شد: قطر یک منطقه همانند نارمک تهران است؛ چرا باید این‌قدر سریع رشد کند و از ما پیشی بگیرد؟ چرا باید در میدان مشترک نفتی از ما سبقت بگیرد و حجم قابل توجهی را به خودش اختصاص دهد؟

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: باید با کسی مشارکت کنیم که سرمایه ما را ضایع نکند. ما در بحث بهینه‌سازی ضعیف عمل کرده‌ایم. انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه مقدمه‌ای است تا ما به دنیا نشان بدهیم که تولید ملی مهم‌ترین مسئله و در اولویت ماست.

شمس‌اردکانی به انتقاد از افراد غیرمتخصص حاضر در هیئت نظارت بر قراردادهای نفتی پرداخت و عنوان کرد: کسی که یک واحد اقتصاد انرژی نخوانده است، چگونه می‌تواند بر قرارداد مهمی مثل توتال نظارت کند؟ طرف مذاکره ما همچون عمروعاص است و در مذاکرات به دنبال ابوموسی اشعری‌ می‌گردد تا وی را فریب دهد.

وی در ادامه اظهاراتش مطرح کرد: عده‌ای بدون داشتن علم کافی به گردانندگان کار و میدان‌داران عرصه تبدیل شده‌اند. باید افرادی برای این مردم تصمیم بگیرند که دیدشان به منافع ملی است. افرادی که پول می‌دهند و می‌گویند که این را به پسر ما در فلان کشور برسانید، شایسته تصمیم‌گیری برای رستگاری کشور و مردم نیستند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران هم‌چنین تصریح کرد: ما باید بتوانیم خودمان را در معرض این قرار بدهیم که از بهترین تکنولوژی استفاده کنیم. در کشور ما عده‌ای رانت‌خوار و مفسد میدان را به دست گرفته‌اند و باعث گسترش فساد شده‌اند. استاد من ۵۰ سال در ارتباط با فساد نوشته است و من نیز حرف‌های ایشان را تکرار می‌کنم.

شمس‌اردکانی افزود: مقام معظم رهبری تاکید کردند که نظارت را جدی بگیرید در حالی که هیچ اقدامی در این راستا مشاهده نشده است. کار را به صاحبان رانت سپردن که این امر موجب گسترش فساد می‌شود.

وی در ادامه به بیان حقایق جالبی از مذاکره کنندگان شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: شخصی که قرارداد کرسنت را بست، مامور مخابرات صدام در کویت بود؛ به بعضی از دوستان هم این نکته را گوشزد کردم که توجه نکردند. این فرد، گرای کشتی‌های نفت‌کش ما را به عراقی‌ها می‌داد تا آن‌ها ما را بزنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: ما برای تامین منافع ملی باید مقدمات خودمان را اصلاح کنیم تا اموالمان تحریم نشود. ما در تامین منافع ملی باید کاری کنیم تا هر کس که قصد تحریم کردن ما را داشت، به منافعش ضرر بخورد.

شمس‌اردکانی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید به تجمیع نظر ملی برسیم و هم‌قسم شویم که منافع‌مان را حفظ کنیم نه اینکه به شیوخ عربی کمک کنیم. شان ما این نیست که یک کشور نفتی کوچک در میدان مشترک با ما پیروز شود. ما باید منافع ایرانیان و نسل‌های آینده را هم حفظ کنیم.

انتهای پیام/