Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کوتاهی دولت در ابلاغ برنامه ششم مسئولیت آنها را کم نمی‌کند و البته مانعی برای اجرا توسط دستگاه‌ها نخواهد بود.

به گزارش تیترآزاد، محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه چرا دولت با وجود گذشت سه ماه از آغاز سال، هنوز قانون برنامه ششم توسعه را به دستگاه‌ها برای اجرا، ابلاغ نکرده است، اظهار داشت: دولت در رابطه با تهیه و تدوین قانون برنامه ششم، همراهی و همکاری لازم را نداشت، اما اکنون این قانون برای اجرا هیچ محدودیتی ندارد و تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند پس از انتشار در روزنامه رسمی، آن را اجرا کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه قانون برنامه از سوی رئیس مجلس به دولت برای اجرا، ابلاغ شده و در روزنامه رسمی هم منتشر شده است، تصریح کرد: اکنون توسط مراجع مختلف قانون برنامه چاپ شده و روند اجرایی آن باید آغاز شود و منعی برای اجرا به لحاظ قانون وجود ندارد.

به گفته این نماینده مجلس، پس از تصویب قانون در مجلس، شورای نگهبان آن را تأیید کرده و مجدداً، به مجلس ارسال و توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد. دولت نیز 10 تا 15 روز فرصت داشته که آن را به دستگاه‌ها ابلاغ کند. اکنون توسط مجلس این قانون ابلاغ شده و در روزنامه رسمی نیز انتشار یافته است و همه آحاد مردم و دستگاه‌ها باید نسبت به آن اجرا اقدام کنند.

حسینی با اشاره به اینکه قانون برنامه ششم در یک دوره میان‌مدت و براساس چشم‌انداز بیست ساله کشور تهیه شده است، تصریح کرد: عدم ابلاغ این قانون از سوی دولت می‌تواند در اجرا، مشکلات و چالش‌هایی را به وجود آورد که در عمل به نفع نظام و کشور نیست و قوانین مصوب، برای اجرا معطل بماند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت تاکنون از ابلاغ استنکاف کرده است، یادآور شد: مجلس و دستگاه‌های نظارتی باید علت این تأخیر را مطالبه کنند و برخورد قانونی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: دولت معتقد است طبق اصل 126 قانون اساسی، امور برنامه و اداره کشور برعهده رئیس‌جمهور است و با همین نگاه، سند برنامه را باید دولت تدوین کند و لزوماً برنامه مدون مدنظر دولت نیاز به تصویب مجلس ندارد و براساس همین نگاه فقط احکام مورد نیاز برنامه به مجلس ارسال شد. علیرغم پافشاری‌های مجلس، دولت حاضر نشد لایحه را بازپس گیرد و حتی آن را اصلاح نکرد، به همین علت با نظر مقام معظم رهبری، قانون برنامه توسط مجلس تهیه شد.

رئیس کمیته نظارت بر برنامه و محاسبات مجلس با تأکید بر اینکه عدم ابلاغ قانون از بار مسئولیت دولت در رابطه با اجرای آن نخواهد کاست، خاطرنشان کرد: روال این است که پس از ابلاغ قانون توسط رئیس مجلس، قوانین برای اجرا از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ شود، بنابراین کوتاهی دولت هیچ‌گونه بار مسئولیت آنها را کم نکرده و حتی در برخی موارد موجب نگرانی مردم نسبت به اجرای مطالبات شده است.

وی با اشاره به مباحث حقوقی و قضائی پیش‌بینی شده، در رابطه با اجرای قوانین گفت: طبق تبصره 121 قانون برنامه ششم، سازمان برنامه و بودجه مکلف است گزارش‌های مورد نیاز اجرای برنامه را به صورت سه ماهه، شش ماهه و یک ساله در اختیار کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس قرار دهد و قطعاً این کمیسیون روز یکشنبه پیش رو، این موضوع را در جهت احیا و تحکیم قانون پیگیری و مطالبه خواهد کرد.

انتهای پیام/