Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی، اخذ مالیات‌های بسیار سنگین یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدهای مسکونی خالی از این ماه اجرایی خواهد شد و برای مالکان این خانه‌ها قبض‌های مالیاتی صادر می‌شود اما همچنان ۴۰ درصدی این خانه‌های خالی شناسایی نشده است.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ براساس اعلام محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درحالی‌که مهلت ثبت خانه‌های خالی تا مهرماه تمدید شده است از انتهای مردادماه ۱۴۰۰ مالیات ستانی از واحدهای مسکونی خالی آغاز شده و به‌زودی سازمان امور مالیاتی برای مالکان خانه‌های بدون کاربر برگه‌های مالیاتی صادر خواهد کرد.

اسلامی بارها گفت که یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای ماده ۵۴ مالیات‌های مستقیم که به قانون مالیات بر خانه‌های خالی مشهور است، معرفی شده است.

ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان با موافقت ستاد کرونا تا مهرماه ۱۴۰۰ تمدید شده این در حالی است که بیش از ۱۲ میلیون منزل مسکونی در کشور وجود دارد که تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند؛ با این حال ملاک عدالت در این مالیات ستانی چیست؟.

براساس قانون، سازمان امور مالیاتی مکلف است تا از مردادماه امسال از واحدهای مسکونی خالی از سکنه مالیات اخذ کند و همین دریافت مالیات ستانی، سبب خواهد شد تا این واحدها در بازار اجاره و فروش عرضه شود و آنطور که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است تا امروز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی در کشور شناسایی شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات قرار گرفته است.

اما بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی فقط حدود حدود ۶۰ درصد خانه‌های خالی در سطح کشور شناسایی شده و برای مالیات ستانی معرفی شده‌اند و سایر واحدهای خالی یعنی همان ۴۰ درصد باقیمانده شناسایی نشده است.

در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که به تازگی در مجلس تصویب شد، مالیات برای واحدهای حقوقی دو برابر مالیات برای واحدهای حقیقی است و همین موضوع کمک خواهد کرد تا واحدهای خالی که توسط بانک‌ها و مؤسسات برای سرمایه‌گذاری ساخته و یا خریده شده است نیز برای اجاره و یا فروش به بازار عرضه شود.
براساس این گزارش، وزارت راه و شهرسازی علاوه بر ثبت نامه یا همان خوداظهار مردم در سامانه اسکان، اقدام به ارسال پیامک برای ۲۵ میلیون نفر در کشور کرده است تا از این طریق واحدها خالی را شناسایی کند.

بر اساس قانون مالیات بر خانه‌های خالی، هر واحد مسکونی واقع در تمام شهرهای بالای یک‌صد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هرسال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به‌عنوان خانه خالی در نظر گرفته شده و به‌ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات‌بردرآمد اجاره می‌شوند که:
بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات مذکور در سال اول ۶، دوم، ۱۲ و سوم ۱۸ برابر مالیات بر اجاره بهاست.

این ماده قانونی، مهلت معافیت خالی مانده یک واحد مسکونی را ۱۲۰ روز تعیین کرده که با توجه به آغاز پنجمین ماه از سال و اتمام مهلت ۱۲۰ روزه به مالکان این واحدهای خالی از سکنه، مالکان باید منتظر دریافت برگ‌های مالیاتی باشند.

واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرح‌های انبوه‌سازی، پس از هجده ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

بر اساس ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مالکان واحدهای مسکونی بالای ۱۵۰ متر در تهران و ۲۰۰ متر در سایر شهرها می‌بایست ۷۵ درصد درآمد خود از محل اجاره را مالیات دهند و ۲۵ درصد آن معاف از مالیات است.
همچنین مالکان واحدهای مسکونی تمام کشور اعم از شهری و روستایی موظف‌اند اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره‌برداری، حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند. ثبت واحدهای مسکونی دارای جهات امنیتی، بر اساس دستورالعمل مصوب شورای‌عالی امنیت ملی انجام می‌گردد.

پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته‌چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.

همچنین حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این تبصره، تمام ارائه‌دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلف‌اند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کد پستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره‌بردار صادر کنند.

وزیر راه و شهرسازی بارها با اعلام اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی شناسایی شده در صف مالیات ستانی قرار دارد؛ گفته بود: طبق قانون سازمان امور مالیاتی موظف است از مردادماه اخذ مالیات را آغاز کند.

محمدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی نیز اعلام کرد که نخستین مالیات از خانه‌های خالی در مرداد ماه امسال و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن دریافت خواهد شد.
براساس اعلام وی مالکان برای مواجه نشدن با مالیات‌های بسیار سنگین خانه‌های خود را اجاره دهند، زیرا هدف از مالیات بر خانه‌های خالی کسب درآمد نیست، بلکه هدف اصلی این است که افراد خانه‌های خود را خالی نگذارند.

بنابراین در ماه جاری اولین مالیات از خانه‌های خالی اخذ می‌شود؛ البته خانه‌های خالی شهرهای کوچک و روستاها مشمول مالیات نمی‌شود.


انتهای پیام/