Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

حرکت انقلابی که در حماسه 9 دی با شعار لبیک یا حسین بوجود آمد نشان داد که ریشه‌های شکل گیری انقلاب اسلامی چیست و این ریشه ها تا کجا در قلب و ذهن مردم ایران وجود دارد. ۹ دی ماه روزی است که مردم ایران پاسخ محکم و دندان‌شکنی به دشمنان دادند و از این رو 9دی استمرار حرکت انقلابی امام حسین (ع) در روز عاشورا است.


به گزارش تیتر آزاد به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حماسه 9 دی ، نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد. حماسه 9 دی امروز به سالگرد دهم خود رسید. روزی تاریخ ساز در تاریخ انقلاب اسلامی که ویژگی‌های مهمی از لحاظ سیاسی و اجتماعی داشته است و نظیر این حرکت و جنبش مردمی را در جهان سراغ نداریم.

روز نهم دی در واقع روز نه گفتن ملت ایران به سران فتنه و آری گفتن به نظام اسلامی و بیعت مجدد مردم با آرمان های والای حضرت امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. 9 دی همان اکسیر است که کشور را در برابر سهمگین‌ترین حوادث واکسینه کرد‌ و با حضور حماسی مردم ْ‌دشمن دچار هزیمت شد.‌

فتنه 88 بهانه ای برای تحریم های بیشتر علیه ایران

فتنه ۸۸ اگرچه یک اتفاق سیاسی بود، اما اثرات بسیاری بر ذهن تصمیم گیران آمریکایی داشت که نهایتاً منجر به افزایش و تشدید تحریم‌ها و فشار اقتصادی علیه ایران شد. وقتی سیر تحول تحریم‌های آمریکا علیه ایران را پس از فتنه ۸۸ بررسی می‌کنیم، بیشتر متوجه اثرات فتنه ۸۸ بر تصمیم‌گیری آمریکایی‌ها می‌شویم.

در دوران پسافتنه علاوه بر افزایش سختگیری‌ها، قوانین جدید تحریمی علیه ایران وضع شد که تاکنون علیه هیچ کشوری در دنیا وضع نشده است. آمریکا به پشتوانه سیستم مالی و حاکمیت دلار از سال ۲۰۰۹ و بعد از اتفاقات ۱۳۸۸، علاوه بر افزایش سخت‌گیری‌ها علیه بانک‌های غیر آمریکایی که با ایران کار می‌کنند، قوانین تحریم‌های ثانویه بانکی را علیه ایران اعمال کرد. از آن پس اصطلاح تحریم‌های فلج‌کننده به جای تحریم‌های هوشمند بیشتر بر زیان مسئولین آمریکایی جاری می‌شد.

در واقع پس از سال ۸۸ است که فشار به استراتژی اصلی تبدیل می‌شود. این موضوع را به راحتی می‌توان از اقدامات آمریکایی‌ها نیز فهمید.

به صورت مصداقی در دسامبر سال ۲۰۰۹ مصادف با آذرماه ۱۳۸۸، وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی بی‌سابقه، دو بانک غیرآمریکایی یعنی کردیت بانک سوئیس و لوید بانک انگلستان را به علت تسویه دلاری برای ایران به ترتیب ۵۳۶ و ۲۱۷ میلیون دلار جریمه کرد.

پس از آن و در اقدامی بی‌سابقه و در قانون جامع تحریم‌های ایران در تیرماه سال ۸۹، آمریکا برای اولین بار تحریم‌های ثانویه بانکی علیه سیستم مالی ایران وضع کرد و تمام بانک‌های دنیا را ملزم به رعایت آن کرد، در بخش ۱۰۴ این قانون انجام تراکنش‌های مشخص با سیستم مالی ایران برای تمام بانک‌های دنیا از سوی آمریکا ممنوع شد، یکی از علل وضع این قانون همانطور که در مقدمه قانون بیان شده بود، اتفاقات سال ۸۸ ایران بود.

پس از آن آمریکا در مهرماه سال ۸۹ دستور اجرایی ۱۳۵۵۳ را با عنوان نقض حقوق بشر و مشخصاً به علت فتنه سال ۸۸ صادر کرد و تعدادی را در لیست تحریم گذاشت. در گام‌های بعدی بانک مرکزی ایران و خرید نفت خام از ایران طی «قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۱۲ (NDAA,2012)» تحریم شد و در «قانون آزادی و مقابله با ایران (IFCA, 2013)» شرایط سخت‌تری بر همکاری با نظام بانکی ایران، افراد و نهادهای تحریم شده ایرانی ایجاد شد.

تحریم های آمریکا بعد از فتنه سال 88 را در جدول زیر مشاهده می کنید: 

تحریم‌های مهم پس از فتنه ۸۸ علیه ایران

تاریخ میلادی

تاریخ شمسی

صادرکننده تحریم

نوع تحریم

۹ ژوئن ۲۰۱۰

۱۹ خرداد ۱۳۸۹

شورای امنیت سازمان ملل

انرژی هسته‌ای (قطعنامه ۱۹۲۹)

۲۴ ژوئن ۲۰۱۰

۳ تیر ۱۳۸۹

آمریکا

بخش انرژی و بانکداری

۱۲ آگوست ۲۰۱۰

۲۰ مهر ۱۳۸۹

اروپا

حوزه‌های مالی، بیمه‌ای، صنایع نفت و گاز

می ۲۰۱۱

اردیبهشت ۱۳۹۰

آمریکا

تحریم نفتی

می ۲۰۱۱

اردیبهشت ۱۳۹۰

اروپا

تحریم خطوط کشتیرانی ایران

ژوئن ۲۰۱۱

تیر ۱۳۹۰

آمریکا

تحریم نظامی

اکتبر ۲۰۱۱

مهر ۱۳۹۰

اروپا

تحریم علیه اشخاص ایرانی به دلیل نقض حقوق بشر

۱ نوامبر ۲۰۱۱

۱۰ آبان ۱۳۹۰

اروپا

تحریم ۱۸۰ شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی

۲۱ نوامبر ۲۰۱۱

۳۰ آبان ۱۳۹۰

آمریکا

تحریم نفت و پتروشیمی

۱ دسامبر ۲۰۱۱

۱۰ آذر ۱۳۹۰

اروپا

تحریم اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران

۳۱ دسامبر ۲۰۱۱

۱۰ دی ۱۳۹۰

آمریکا

تحریم مؤسسات معامله‌کننده با بانک مرکزی ایران

۱۳ ژانویه ۲۰۱۲

۲۳ دی ۱۳۹۰

آمریکا

تحریم شرکت‌های چینی و اماراتی مرتبط با بخش نفت ایران

۲۳ ژانویه ۲۰۱۲

۳ بهمن ۱۳۹۰

اروپا

تحریم بانک مرکزی و خرید نفت از ایران

۲۴ ژانویه ۲۰۱۲

۴ بهمن ۱۳۹۰

آمریکا

تحریم بانک تجارت ایران

۱۷ فوریه ۲۰۱۲

۲۸ بهمن ۱۳۹۰

آمریکا

تحریم وزارت اطلاعات ایران

۲۹ فوریه ۲۰۱۲

۱۰ اسفند ۱۳۹۰

آمریکا

تحریم بانک دوبی به علت همکاری با ایران

۲۴ مارس ۲۰۱۲

۵ فروردین ۱۳۹۱

اروپا

تحریم ۱۸ فرد ایرانی

۱۱ آوریل ۲۰۱۲

۲۳ فروردین ۱۳۹۱

اروپا

تحریم واردات نفت از ایران به اروپا

۳ مارس ۲۰۱۳

۲۱ اسفند ۱۳۹۱

اروپا

تحریم ۹ فرد ایرانی


اعتراف آمریکایی ها به تشدید تحریم ها بعد از فتنه سال 88

یکی از ایمیل‌های «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا که چندی پیش از وضعیت محرمانه خارج شده، حاوی اطلاعات جدیدی درباره نقش فتنه سال 1388 در تشدید تحریم‌ها علیه ایران و توسل واشنگتن به راهبرد استفاده از دیپلماسی در کنار تحریم‌ها برای زنده نگاه داشتن شعله اغتشاشات داخلی پس از حوادث انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 است.

این ایمیل را «سیدنی بلومنثال»، از نزدیکان «هیلاری کلینتون» و یکی از نفرات دخیل در شکل‌دهی به تصمیمات او به تاریخ 17 فوریه سال 2010 برابر با چهارشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1388 برای وی ارسال کرده است. وزارت خارجه آمریکا 31 آگوست سال 2015 ( 9 شهریور ماه سال 1394) این سند را از حالت طبقه‌بندی خارج کرده است.

موضوع ایمیل «ایران و عربستان سعودی» است و «بلومنثال» آن را برای گزارش‌دهی درباره دیداری که با «پوشکا فیشر»، وزیر خارجه اسبق آلمان داشته ارسال کرده است. 

وی در بخشی از این ایمیل از تعبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری که راهبرد آمریکایی‌ها در قبال ایرانی‌ها را با مضمون «مشت آهنین در دستکش مخملی» توصیف کرده بودند استفاده کرده و گفت که واشنگتن برای تقویت مخالفان داخلی ایران باید از این روش استفاده کند. 

انتهای پیام/