Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

گروه استان‌ها ــ رئیس دپارتمان مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزئیات جدیدی از نانوداروی درمان سرطان مغز را که در مشهد رونمایی شده بیان کرد.

به گزارش تیتر آزاد، پروفسور علی گرجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس در مورد رونمایی از نانوداروی درمان سرطان مغز در سومین کنگره بین‌المللی التهاب سیستم عصبی اظهار داشت: بیماری «گلیوبلاستوما» یا سرطان بدخیم مغز یک بیماری است که متأسفانه بیماران مبتلا به آن بین 6 ماه تا 4 سال زنده می‌مانند و به همین دلیل وجود یک درمان جدید بسیار می‌تواند مؤثر باشد.

رئیس دپارتمان مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از تحقیقات گذشته این بود که «کروکومین» یا زردچوبه می‌تواند خاصیت ضدسرطانی داشته باشد اما قابلیت حلالیت این ماده کم است و رسیدن آن به سلول‌های سرطانی مشکل است.

گرجی بیان کرد: در تحقیقی که به‌صورت مشترک میان چند دانشکده در مشهد و دانشگاه مونستر آلمان انجام شد و البته بخش عمده تحقیقات و روند آن مربوط به مشهد بود، نانوپارتیکل جدیدی را ابداع کردیم که این نانوی ذره‌ای، قابلیت جدیدی به زردچوبه می‌داد که این ماده محکم‌تر باشد و قابلیت حلالیت آن افزایش یابد و بهتر سلول‌ها را از میان ببرد.

وی خاطرنشان کرد: این ماده را روی سلول‌های بنیادین گلیوبلاستوما و سلول‌هایی که عامل عود بیماری هستند تست کردیم و این نانوپارتیکل توانست با قدرت بسیار زیادی، این سلول‌ها را از میان ببرد و این تحقیقات اولیه این شانس را به ما می‌دهد که به‌سمت تحقیقات بالینی برای استفاده این نانو در درمان «گلیوبلاستوما» برویم. قسمت اعظم این تحقیقات در ایران انجام شده است.

رئیس سومین کنگره بین‌المللی التهاب سیستم عصبی خاطرنشان کرد: ان‌شاء‌الله تحقیقات بالینی روی بیماران به‌صورت مشترک در ایران و آلمان صورت خواهد گرفت؛ تحقیقات اولیه که در آزمایشگاه صورت گرفته مثبت بوده؛ نمی‌توان بدون تحقیقات اولیه از این دارو استفاده کرد و در تحقیقات اولیه نتیجه بسیار خوبی گرفته‌ایم.

گرجی همچنین در مورد عملکرد این دارو در بدن بیمار مبتلا گفت: این دارو به این شکل عمل می‌کند که زردچوبه و ذرات ریز آن در داخل یک‌سری موادی که این زردچوبه را پوشش می‌دهد قرار می‌گیرد و زردچوبه در معرض حرارت و محلول‌های مختلف بدن قرار نمی‌گیرد و از این طریق زردچوبه را دقیقاً در بدن به نقطه‌ای که قرار است برسانیم می‌رسانیم، در حقیقت این نانوپارتیکل یک حامل دارو است تا ذرات زردچوبه را دقیقاً به محل سلول‌های سرطانی برساند.

انتهای پیام/