Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

هر چند اقدامات خوبی در روستای بحران زده حسین آباد کالپوش انجام شده ولی مردم از بلاتکلیفی وضعیت خود و برخی نواقص و تضادها در گفته های مسئولین در رنج هستند و از وضعیت مدیریتی گلایه دارند.

به گزارش تیترآزاد به نقل از مرآت، فروردین ماه امسال که بحران سیل کشور را فرا گرفته بود، استان سمنان نیز هر چند دچار سیل در برخی مناطق شد ولی بحران این استان وقوع سیل نبود بلکه بحران اصلی مسئله رانش زمین در روستای حسین آباد کالپوش از توابع شهرستان میامی بود.

بحرانی که مردم این روستا همچنان به آن دچارند و هر چند اقدامات خوبی در روستا انجام شده ولی مردم از بلاتکلیفی از وضعیت خود و برخی نواقص و تضادها در گفته های مسئولین در رنج هستند و از وضعیت مدیریتی گلایه دارند.

این مسئله را با مسئولین مربوطه پیگیری کردیم تا هم از آخرین وضعیت روستای حسین آباد باخبر شویم و هم گلایه های مردمی را به گوش برسانیم.

در همین خصوص براتعلی بیات سرپرست بخشداری کالپوش در گفتگو با خبرنگار مرآت، گفت: با توجه به جلسه 23 اردیبهشت در استان در خصوص محل جایگزین روستای حسین آباد کالپوش، بنا شده است ظرف دو هفته گزارش مقدماتی زمین شناسی زمین لرزش را به ما بدهند.

برای جانمایی محل جدید روستا تصمیمی گرفته نشده

وی با بیان اینکه پیش از این تصمیمی برای محل جایگزین برای روستا گرفته نشده بود، تصریح کرد: در حال حاضر 4 محل برای جابجایی روستا پیشنهاد شده است که بنا شده مطالعات آن انجام شود.

سرپرست بخشداری کالپوش با اشاره به اینکه 173 واحد در این روستا تخلیه ای شناخته شدند، افزود: از این تعداد 163 مورد اجاره نامه تنظیم شده و اجاره بهای آن را به مبلغ 3 میلیون تومان برای اجازه 6 ماه است، به حسابشان واریز کردیم.

بیات با بیان اینکه منازلی که تخلیه شدند هر خانواده بنا بر تصمیم خودشان در شهرها و روستاهای اطراف و یا در استان های همجوار گلستان و خراسان شمالی مستقر شدند، اضافه کرد: اردوگاه اضطراری چادرهای هلال احمر برپا است تا در صورت نیاز و ضرورت از آن استفاده شود ولی در حال حاضر کسی در چادرها مستقر نیست.

وی گفت: مردم روستای حسین اباد با توجه به اینکه به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند اولویت آنها این است که در منازل خود باشند و آنهایی که در مناطق اطراف مستقر شدند شاید وسائل و تجهیزات خود را به آنجا بردند و خودشان برای رسیدگی به امورات کشاورزی و دامداری به روستا برمی گردند.

سرپرست بخشداری کالپوش با اشاره به اینکه افرادی که منازلشان تخریب شده یا در حال تخریب است از نظر روحی و روانی دچار مشکل هستند، تصریح کرد: علت اینکه مردم برای تخلیه منازلشان و خروج از روستا مقاومت می کنند به علت فعالیت دامداری و کشاورزی که در روستا دارند است که می خواهند به آن دسترسی داشته باشند و نمی توانند روستا را ترک کنند.

عملکرد مدیریت بحران در منطقه مثبت بوده است

بیات با تاکید بر اینکه رانش زمین ادامه دارد ولی نسبت به قبل کمتر شده و وضعیت مردم به ثبات نسبی رسیده است، اضافه کرد: مدیریت بحران در منطقه مثبت بوده و از ابتدا نیز مسئولین مدیریت بحران پای کار بودند، فرماندار میامی نیز پیش از این، همیشه در منطقه مستقر می شد و الآن هم سرکشی دارد.

وی با اذعان به اینکه مشکلاتی وجود دارد ولی جوانب مدیریتی را باید مورد توجه قرار داد که شاید مردم در نظر نداشته باشند، افزود: در هر موضوعی شاید 70 الی 80 درصد رضایت وجود داشته باشد ولی نظر همه در موضوعات قابل تعمیم نیست و اعتراضات وجود دارد.

سرپرست بخشداری کالپوش با بیان اینکه شاید مشکلاتی بوده که بلافاصله مرتفع نشده ولی سعی شده در اسرع وقت مشکلات زیر ساختی حل شود، گفت: از ابتدای وضعیت بحرانی در حسین آباد کالپوش تاکنون 12 جلسه استانی اختصاص این روستا برگزار شده است و این مجزا از جلسات شهرستانی و بخش می باشد.

بیات اولویت اصلی را جانمایی برای روستای حسین آباد دانست و ادامه داد: از مهرماه دیگر نمی توان اقدامی انجام داد چون سرمای این منطقه زود هنگام است و سعی بر این داریم زودتر مسئله جانمایی روستا را حل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: تا مطالعات مرکز زمین شناسی دست ما نرسد هیچ اقدامی برای بازسازی یا جانمایی روستا نمی توانیم داشته باشیم.

مردم گله مندند

حجت الاسلام اسماعیل بهرامی امام جمعه کالپوش نیز درهمین خصوص در گفتگو با خبرنگار مرآت، با مطرح کردن گلایه های مردم روستای حسین آباد گفت: فضایی که در حسین آباد حاکم است، خوب نیست و مردم گله مند هستند.

وی با انتقاد از برخی اقدامات انجام شده، تصریح کرد: ما نمی گوییم در ماجرای بحران حسین آباد کالپوش، مدیریت بحران ضعیف عمل کرده بلکه حرف ما این است که مدیریت مجموعه ای ضعیف است و می شد بهتر از این مدیریت کرد.

امام جمعه کالپوش ادامه داد: بنیاد مسکن، اداره راه، اداره حمل و نقل جاده ای شرق استان سمنان، شرکت آب، شرکت برق و ارگان های مربوطه دیگر تلاش های زیادی در خصوص بهبود اوضاع روستای حسین آباد داشته اند و هزینه های زیادی هم صرف کرده اند ولی باید مدیریت بهتری داشت.

بهرامی به نمونه اقداماتی که باید بهتر مدیریت می شد، اشاره و اظهار کرد: یک راه ورودی حسین آباد رانش کرده و باز موازی این راه رانشی، راه دیگری احداث کردند ولی این راه جدید از نظر جانمایی نقطه خوبی نیست و و شاید به همین دلیل است که اداره راه همچنان برای تکمیل این جاده دارد کار می کند ولی نتوانسته کار را تمام کند در حالی که ببینید چقدر از شروع بحران می گذرد؟

انتخاب مسیر های بهتر برای راه دسترسی روستا

وی افزود: اگر احداث این راه جدید کارشناسی شده است، بهترین نقطه کارشناسی نیست، اینها می توانستند مسیرهای بهتری را انتخاب کنند. آیا این راه در فصل پاییز و زمستان قابل استفاده است؟ در حال حاضر در این فضا گردنه های سختی وجود دارد که به راحتی نمی توان تردد کرد.

امام جمعه کالپوش اضافه کرد: آیا نمی توانستند تمام امکانات استان را بسیج کنند و این اقدام را انجام دهند؟ درکل استان سمنان، یک روستا آسیب دیده بود در حالی که برخی از مسئولین کشوری می گویند یک استان ظرفیت این را دارد که امکاناتش را بسیج کند و یک روستا را مدیریت کند.

بهرامی با اشاره به تردد دانش آموزانی که از 12 روستا به مدارس حسین آباد کالپوش می روند، بیان کرد: وقتی مسئولین تصمیم گرفتند مدارس حسین آباد بعد از تعطیلات نوروز باز باشد، خودشان می دانستند راهی که دارند احداث می کنند تا 17 فروردین به اتمام نمی رسد و نمی توان از آنجا تردد کرد، چرا فکر مسیر بهتری برای رفت و آمد دانش آموزان نکردند؟

دانش آموزان با هلی کوپتر به مدرسه می‌رفتند

وی با بیان اینکه می توانستند راه های دیگری که مردم استفاده می کردند را با هزینه کمتری در مدار قرار دهند، افزود: به دلیل مناسب نبودن راه دسترسی، دانش آموزان با هلی کوپتر به مدرسه می رفتند و برای همین هم خانواده ها اعتراض کردند و بچه هایشان را به مدرسه نفرستادند هر چند بعد از چند روز مجبور شدند دوباره بچه ها را به مدرسه بفرستند.

بهرامی ابراز کرد: مدارس ابتدایی که دانش آموزانش در خود روستا ساکن بودند اواخر فروردین تعطیل شد ولی مدارس راهنمایی و متوسطه که دانش آموزانش از 12 روستا به حسین آباد می آمدند با توجه به وضعیت نامناسب بودن راه دسترسی، تعطیل نشد.

امام جمعه کالپوش همچنین با انتقاد از عدم آواربرداری ساختمان های تخریب شده، گفت: یکی از اصل هایی که در رانش مطرح است سبک سازی است چرا که کارشناسان می گویند سنگینی خود به رانش کمک می کند. ولی حتی یک واحد تخریبی هم آوار برداری نشده است. چرا آوار برداری را شروع نمی کنند؟

ضعف مدیریتی در تخلیه منازل

بهرامی با بیان اینکه دستور تخلیه منازل را دادند و منازلی که تخلیه شود برای 6 ماه اجاره 3 میلیون تومان کمک می کنند، تصریح کرد: برخی ها منازلی را که باید تخلیه کنند هنوز تخلیه نکردند و برخی ها که تخلیه کرده بودند و 3 میلیون را هم گرفته اند، الان دوباره به منازلشان بازگشتند که این ها ضعف در مدیریت را می رساند.

وی ادامه داد: اگر منزلی که تخلیه نشده، تخریب شود چه می شود؟ اگر رانش هم متوقف شده باشد، چون ساختمان آسیب دیده خود سازه تحت فشار است و اگر آوار شود چه کسی باید پاسخگو باشد؟ چه کسی باید مدیریت کند که این منازل حتما تخلیه شود؟

امام جمعه کالپوش به دوگانگی در تخلیه یا عدم تخلیه روستا اشاره کرد و افزود: برخی از کارشناسان می گویند روستا کاملا باید تخلیه شود و استاندار هم بر همین مبنا مصاحبه کرده که 70 درصد روستا باید تخلیه شود. این مصاحبه منتشر شده ولی باز می گویند این چنین نیست و ما اصلا برنامه ای برای تخلیه روستا نداریم و فقط خانه هایی که تخریب شدند، باید تخلیه شوند.

بهرامی بیان کرد: اگر چنین مسئله ای نسیت چرا مصاحبه می کنند؟ اگر هست چرا مسئولینی که در اینجا هستند به عنوان نماینده استاندار یا مسئولین وزارت کشور، این مطلب را تایید نمی کنند؟ اگر واقعا خطر است به مردم بگویید از این روستا بیرون بروید و 6 ماه بعد برگردید.

وی با تاکید بر اینکه مردم از همین بلاتکلیفی ها گله مندند، اضافه کرد: در این خصوص باید فکری شود تا جان مردم در خطر نیفتند، حتما باید حادثه جانی پیش بیاید که بفهمند رانش خطرناک است؟ الآن نمونه هایی داشتیم که منازلی صبح سالم بودند و بعدازظهر فرو ریختند.

وعده های استاندار عملی نشد

امام جمعه کالپوش به دیگر گلایه های مردم رانش دیده حسین آباد اشاره کرد و گفت: استاندار آمدند و قول کانکس دادند ولی تا الآن حتی یک کانکس هم نیاوردند. قول دادند جایی را برای دام روستائیان در نظر بگیرند چرا که عشایر روستا الآن دام هایشان در استان گلستان هستند و با توجه به فصل گرما باید به این منطقه بازگردند ولی منازلشان و آغل دام هایشان خراب شده است.

بهرامی تصریح کرد: چرا نقطه ای برای حضور و نگهداری دام عشایر اینجا ایجاد نشده و کانکس نگذاشتند که چوپانان و دامداران در آنجا مستقر شوند؟ الآن فصل ماندن این عشایر در استان گلستان پایان یافته و باید به اینجا کوچ کنند ولی مجبورند که در آن استان بمانند چون اینجا هیچ اقدامی برایشان صورت نگرفته است.

چادر و کانکس نه مَسکن است و نه مُسکن

وی با بیان اینکه در صورت تخلیه روستا، هنوز برای محل جدید روستا جانمایی صورت نگرفته، اظهار کرد: 2 ماه از سال و بحران رانش زمین در حسین آباد می گذرد ولی هنوز نتوانستند برای روستای جدید جانمایی کنند.

امام جمعه کالپوش اضافه کرد: فرد روستایی تنها دلخوشی اش این است که سریع ساخت و ساز منزلش شروع شود چون منزل یک روستایی منبع درآمدش نیز هست و در کنارش دام هایش را نگه می دارد و یا به تولید لبنیات اقدام می کند. چادر و کانکس نه مَسکن است و نه مُسکن.

مردم خواستار تعین تکلیف وضعیت روستا

بهرامی با بیان اینکه مردم از این بلاتکلیفی خسته شده اند و خواستار تعیین تکلیف وضعیت خود هستند، گفت: مردم از همین تضادها و پارادوکس ها گله مند هستند که چرا تکلیفشان را مشخص نمی کنند یکی می گوید روستا تخلیه شود و یکی دیگر می گوید نشود.

وی اضافه کرد: برخی از مردم نیز می گویند چرا باید روستایمان را تخلیه کنیم که در طی قدمت200 ساله این روستا سابقه رانش نداشته و الآن چه اتفاقی افتاده و منشا رانش چیست که می گویند باید روستا تخلیه شود؟

امام جمعه کالپوش حضور برخی از مسئولین استانی را در منطقه کمرنگ دانست و افزود: وقتی رئیس جمهور مملکت با تمام گرفتاری هایی که دارد و در برخی مناطق چندین بار به شخصه حضور یافته است، برخی از مسئولین استان باید حداقل دوبار به این روستای بحران زده بیایند.

بهرامی خاطر نشان کرد: کسی که مدیر مجموعه ای در استان است هنوز نمی داند کالپوش در کدام نقطه استان واقع شده است. فردی 7 سال در استان مدیر کل بود ولی یک بار هم کالپوش نیامد. بخش کالپوش با 25 هزار نفر، جمعیتش از برخی از شهرستان ها هم بیشتر است.

وی ادامه داد: درد این است که برخی از مدیران ما حضورشان در مناطق سیل زده بیشتر از حضورشان در روستای حسین آباد و روستای تلوبین کالپوش است. اینها جای ضعف دارد.

انتهای پیام/