Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره‌ی شهدای استان خراسان جنوبی تأکید کردند که دفاع مقدس تمام‌شدنی نیست و یک حقیقت در حال پیشرفت است.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از پایگاه‌ اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره‌ی شهدای استان خراسان جنوبی(1) که در تاریخ 14 آبان 97 برگزار شده بود، صبح امروز (سه‌شنبه) در محل این همایش در بیرجند منتشر شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار، استان خراسان جنوبی را استانی مؤمن‌خیز و عالم‌پرور خواندند و با تجلیل از سابقه حضور پرشور و مؤثر مردم این استان در نهضت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفتند: امروز بزرگداشت شهیدان از بهترین و شریف‌ترین کارهاست و کشور به آن احتیاج دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تهاجم خطیر دشمنان در مسائل معنوی، افزودند: البته رویش‌های انقلاب در سراسر کشور محسوس است و با تلاش و گسترش این رویش‌ها، دشمن در تهاجم به معنویات نیز همچون جنگ سخت، شکست خواهد خورد.

ایشان با تأکید بر لزوم برگزاری باکیفیت بزرگداشت شهیدان و ثبت و ضبط خاطرات و شرح احوال آنان، گفتند: شهیدان عزیز در زمان حیاتشان با جان خود وارد میدان دفاع شدند، و امروز با هویت و معنویت خود از کشور و اسلام دفاع می‌کنند، بنابراین دفاع مقدس تمام‌شدنی نیست و یک حقیقت در حال پیشرفت است.

متن کامل بیانات معظم‌له به‌شرح ذیل است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
یکی از بهترین کارها و شریف‌ترین کارها به‌خصوص در روزگار ما، بزرگداشت شهدا است؛ به‌خصوص در بعضی از مناطق ــ که گرایش عمومی مردم به‌سمت مسائل دینی و انقلابی است ــ این کار، رونق و شکوه بیشتر و بهتری می‌گیرد؛ استان شما از این قبیل است بحمدالله. بنده البتّه با بیرجند و آن استان مؤمن‌خیز و عالِم‌خیز از قدیم آشنا هستم؛ استان خراسان جنوبی این‌جور بوده؛ هم مردم مؤمنی در آن استان بوده‌اند ــ چه در خود بیرجند، چه در قائن و چه در بقیّه‌ی شهرهای استان ــ هم علمای برجسته‌ای و بزرگی در این استان بوده‌اند که حالا در زمان ما و آنچه خود ما از نزدیک دیده‌ایم، مرحوم آقای تهامی، مرحوم آقای آیتی، مرحوم آقای عارفی، این سه نفر ملّای بزرگ که دو نفر از اینها تحصیل‌کرده‌های نجف بودند. مرحوم آقای آیتی شاگرد مرحوم آقاضیاء بود؛ مرحوم آقای تهامی شاگرد آقای نائینی بود؛ آقای عارفی هم شاگرد مرحوم حاج شیخ[2] در قم بود، از فضلای قم بود.

و دین‌داری مردم را هم آنجا دیده بودیم. سال 42 که هیچ خبری در آنجا از مسائل نهضت وجود نداشت، بنده آمدم آنجا و مسائل نهضت را روی منبر مطرح کردم، یک استقبالی و جوشش درونی‌ای از مردم مشاهده شد که واقعاً تعجّب‌آور بود! نشان‌دهنده‌ی علاقه‌مندی اینها بود. خب بحمدالله در دوران دفاع مقدّس هم خیلی تلاش کردند، کار کردند و دو هزار و اندی شهید؛ غیر از جانبازها و آزادگان و مفقودالاثرها و مانند اینها، بیش از دو هزار نفر، این استان شهید داده؛ آن شهدایی که مشخّصند؛ و امیدواریم که ان‌شاءالله برکات این شهدا شامل حال مردم استان و آینده‌ی استان و روحیه‌ی استان بشود.

امروز کشور ما به بزرگداشت اینها احتیاج دارد. تهاجم دشمنان در سطح مسائل معنوی، بسیار خطیرتر و مشکل‌سازتر است از سطح مسائل عادی و حملات سخت و مانند اینها؛ و تلاش دشمن، امروز این است. البتّه همچنان‌که در زمینه‌ی فشار سخت و جنگ سخت، دشمن ناکام مانده، در اینجا هم ناکام مانده، در اینجا هم بحمدالله، رویشِ انقلابی در کشور به‌طور محسوسی مشاهده می‌شود، لکن این به تلاش احتیاج دارد؛ این با تلاش، این‌جور شده و اگر تلاش بود، این رویشها ادامه پیدا خواهد کرد و پیش خواهد رفت؛ و ان‌شاءالله پیش خواهد رفت، در این تردیدی نیست. و لذا تشکیل این جلسات و بزرگداشت شهیدان خیلی باارزش و خیلی بااهمّیّت است.

و شما این کار را دنبال کنید؛ این کنگره‌ی بزرگداشت شهیدان را هرچه می‌توانید، باکیفیّت برگزار کنید؛ شرح حال این شهدا را بنویسید. ما می‌بینیم که یک شهید گمنام، یک شهیدی که نه سردار بوده، نه فرمانده بوده، نه شخصیّت معروفی بوده، وقتی شرح حالش نوشته می‌شود و می‌آید در اختیار افکار عمومی، دلها را در موارد زیادی منقلب می‌کند؛ [البتّه] وقتی‌که درست و با رعایت جوانب گوناگون، این شرح حال‌ها نوشته بشود؛ این کار را بکنید.

خب، سی سال از پایان جنگ گذشته لکن قضایای مهمّ دفاع مقدّس تمام‌شدنی نیست، روزبه‌روز اینها رو به پیشرفت است. شهدای عزیز ما در زمانی که زنده بودند، دفاع کردند؛ با جانِ خودشان رفتند میدان؛ امروز با هویّت خودشان، با معنویّت خودشان دارند از هویّت کشور دفاع می‌کنند، از اسلام دارند دفاع می‌کنند؛ این خیلی چیز مهمّی است. سراغ پدرها و مادرها بروید. حالا متأسّفانه بسیاری از پدران و مادران شهیدان از دنیا رفته‌اند لکن سراغ آنهایی که هستند ــ پدرانشان، مادرانشان، آنهایی که همسر داشتند، همسرانشان ــ بروید، بپرسید، بخواهید شرح حال این شهدای عزیز را و آنها را ثبت کنید؛ و سعی کنید که باکیفیّت از آب [درآورید]؛ حالا کمّیّات قابل توجّه است لکن مهم‌تر از کمّیّات، کیفیّات است که آنها را بایستی ان‌شاءالله ملاحظه کنید.

به‌هر‌حال ما سلام صمیمانه و درود حقیقی خودمان را به شهیدان عزیز و خانواده‌های شهدا عرض می‌کنیم ــ شهدای استان خراسان جنوبی، بیرجند و بقیّه‌ی شهرها ــ و به مردم آن منطقه هم سلام می‌رسانیم. جناب آقای عبادی سلام ما را به مردم بیرجند و مردم خراسان جنوبی برسانند و امیدواریم ان‌شاءالله همیشه مشمول الطاف الهی باشند و آقای استاندار هم همان‌طور که گفتند، ان‌شاءالله به مشکلات مردم برسند و کارهای لازمی را که در آنجا باید انجام بگیرد، ان‌شاءالله انجام بدهند.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته

1) این دیدار در چهارچوب دیدارهای دسته‌جمعی برگزار شد.
2) شیخ عبدالکریم حائری

انتهای پیام/*