Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

سامانه پرتاب متحرک در موشک سجیل، قابلیت بالقوه‌ای است که تحول عظیمی در صنعت موشکی ایران به وجود آورد.

 به گزارش تیتر آزاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوی‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

رتبه اول در باشگاه دو هزار کیلومتری‌ها
سجیل اولین موشک دوربرد از نسل موشک‌های بالستیک با سوخت جامد است که در ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۸۷ تحت پروژه مشهوری به نام عاشورا ساخته و با موفقیت آزمایش شد و تحول عظیمی در صنعت موشکی ایران ایجاد کرد. وزن کلاهک این موشک حدود هزار کیلوگرم و برد آن ۲۵۰۰ کیلومتر می‌رسد که در دو نوع ۱ و ۲ ساخته شده است.

سجیل با ۲۳ تن وزن، موشکی زمین به زمین و دومرحله‌ای با قابلیت سرجدا شونده است که وزن سر جنگی آن ۶۵۰ کیلوگرم اعلام شده و طول آن ۱۷.۹۰ متر و قطرش ۱۲۵ سانتی متر است و قابلیت پرتاب از زوایای مختلف را دارد و تحلیلگران نظامی معتقدند که سجیل" مدل پیشرفته‌تر موشک "شهاب ۳"است. سوخت مایع در مورد موشک‌های بالستیک کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر برای پرتاب موشک‌های حامل ماهواره استفاده می‌شود. اما "سوخت‌های جامد" و "سوخت‌های جامد مرکب" که برخلاف سوخت‌های جامد در آنها، ماده سوختی و اکسید کننده مخلوط شده و سوخت به صورت بلورهایی درآمده و فرآیند احتراق را ادامه می‌دهد، امروزه مرسوم‌ترین سوخت ها هستند، البته هنوز هم بسیاری از کشورها در تولید موشک‌های بالستیک، همچنان از سوخت‌های مایع استفاده می‌کنند.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از سوخت‌های جامد به نسبت سوخت‌های مایع، ماندگاری این سوخت‌هاست. سوخت‌های مایع ماندگاری بسیار کمی داشته و باید بعد از مدتی حتما سوخت موشک تعویض شود اما سوخت‌های جامد چیزی در حدود 9 سال ماندگاری دارند.

اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران ظرف چند دقیقه آماده پرتاب می‌شود و بدلیل شتاب بالای این موشک، امکان انهدام آن بسیار پایین بوده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت، محل شلیک را ترک می‌کند که این ویژگی در موشک بالستیک سجیل باعث کم شدن احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می‌شود. اما به طور کلی موشک‌های بالستیک از لانچر‌های ثابت و متحرک پرتاب می‌شوند و طرزِ کارِشان نیز بدین شکل است که به صورت عمودی و یا زاویه دار (بسته به برد و کار کرد) پرتاب شده و از جو زمین خارج می‌شوند.

موشک سجیل دارای دو موتور بوده و به دلیل استفاده از سوخت نسل جدید جامد و سرعت بالای آن امکان برخورد به هدف در آن بسیار زیاد است. مکانیزم عمل سجیل به این صورت است که پس از خروج موشک از جو زمین، موشک حالت افقی به خود گرفته و در خارج از جو شروع به حرکت می‌کند و به محض رسیدن به بالای سر هدف، موشک مجددا وارد جو شده و با استفاده از جاذبه زمین و با سرعت بسیار بالا، روی هدف قفل کرده و سقوط می‌کند. سرعت بازگشت موشک بالستیک"سجیل" به جو زمین و سقوط روی هدف، حدود ۱۳ ماخ است که این خود، انهدام موشک را برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود «ناممکن» می‌کند.

سیستم ناوبری جدید و سنسور‌های بسیار پیچیده در این موشک باعث افزایش ضریب دقت آن شده و ردیابی سجیل را برای رادار‌های پیشرفته دنیا بسیار مشکل کرده است. سجیل به گونه‌ای طراحی شده که سامانه‌های دفاعی برتر دنیا ازجمله پاتریوت و گنبد آهنین توان مقابله با آن را ندارند. سیستم موشکی پاتریوت ایالات متحده در زمره سیستم‌های دفاعی برتر دنیا قرار می‌گیرد که وظیفه اصلی آن مقابله با موشک‌های بالستیک است. این سامانه دارای رادار مرکب چند کاره است و کشور‌هایی از جمله اسپانیا، آلمان، عربستان و ... از این سامانه استفاده می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان و متخصصان، موشک بالستیک و دوربرد سجیل را جزو اولین گزینه‌های ایران برای پاسخ‌گویی به هر گونه تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورمان می‌دانند، موضوعی که این موشک را بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار داده است، چرا که برد این موشک ۲۳۰۰ کیلومتر است و حداکثر توان حمل ۴۰۰ کیلوگرم را دارد و این در حالی است که مسافت میان ایران و اسرائیل تنها ۱۳۰۰ کیلومتر است و این برد اضافه که در سلاح وجود دارد بر قدرت ویرانگری آن خواهد افزود.

کارشناس مسائل امنیتی اسرائیل پس از رونمایی از این موشک در مصاحبه‌ای با اشاره به پرتاب موشک "سجیل- ۲ " از سوی ایران گفت که "ردیابی این موشک برای دستگاه‌های رد یاب آمریکایی و اسرائیلی مشکل خواهد بود. به گزارش روزنامه اسرائیلی "یدیعوت آحرونوت "، "طال عنبر" با ابراز نگرانی عمیق درباره آزمایش موشک دور برد "سجیل"از سوی ایران معتقد است که اگر ایران موشک‌های کاملا بومی از این نوع به سوی اسرائیل پرتاب کند، ردیابی آن‌ها به دلیل استفاده از سوخت جامدبرای سامانه‌های دفاعی اسرائیل مشکل خواهد بود.

سردار مهدی فرحی از متخصصان صنعت موشکی کشور می‌گوید که استفاده از پوشش‌های ضد راداری در این موشک با تحقیق و پژوهش متخصصان دفاعی و کارشناسان دانشگاهی ایران میسر شده است. ۳ فاکتور شامل رنگ خاص، جنس بدنه موشک و استفاده از برخی سامانه‌های الکترونیکی ویژه، ارکان رادارگریزی این موشک را تشکیل می‌دهند که در هر بخش، متخصصان ما توانسته‌اند به بالاترین سطح تکنولوژی دست پیدا کنند و از ابتکارات خاصی نیز بهره گرفته‌اند.

ساخت موشک سجیل خط بطلانی بر تحریم گسترده علیه ایران و سند روشنی از خلاقیت در عین مقاومت رزمندگان انقلاب است که امروز در جایگاه متخصصان داخلی صنعت دفاعی موفقیت‌های دیگری را برای ملت ایران به ارمغان آورده‌اند. ساخت و ورود این سامانه به توان عملیاتی نیرو‌های مسلح، نشان از توجه وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به ارتقاء توانمندی‌های دفاعی کشورمان داشته و به علت سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب دارای قابلیت بالقوه‌ای است که تحول عظیمی در صنعت موشکی ایران به وجود آورد. ایران بار‌ها نشان داده که قدرت برتر موشکی در منطقه و چه بسا جهان است و دکترین نظامی جمهوری اسلامی کاملا دفاعی بوده و همواره از محور مقاومت دفاع خواهد کرد.

انتهای پیام/