Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

همزمان با فرارسیدن ۲۸مرداد سالروز کودتای آمریکایی، کمپینی با دو هشتگ #تراژدی_اعتماد_به_آمریکا و#unreliable_usa در توئیتر به راه افتاد که ظرف زمان اندکی به ترند اول توئیتر فارسی تبدیل شد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از راه دانا، 28 مرداد ماه سال 1332 بود که کودتای ۲۸ مرداد، کودتایی با طرح و حمایت مالی و اجرائی سازمان مخفی اطلاعات بریتانیا و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا بر ضدّ دولت محمد مصدق به انجام رسید.

در ادامه این کودتا که به عملیات آژاکس در ایران معروف شد، کابینه دوم دولت مصدق سقوط کرد و سرلشکر فضل‌الله زاهدی عهده‌دار تشکیل کابینه جدید شد. در شرایطی که شاه از ایران فرار کرده بود و مصدق با اعتماد به آمریکایی ها به نامه آیت الله کاشانی مبنی بر توجه بیشتر جواب منفی داده بود، هواداران دکتر مصدق به درخواست او به خانه های خود بازگشته بودند.

در چنین شرایطی مرحله دوم کودتا در بیست و هشتم مرداد ماه توسط شاپور جی و عوامل انگلیسی و حمایت آمریکائی‌ها به اجرا گذاشته شد؛ براساس برنامه‌ریزی‌های سرهنگ حسن اخوی، طراح اجرائی کودتا، باید از مردم و جمعی از اراذل و او باش علیه مصدق و دولت او استفاده شود.

طرح کودتای 28 مردادمراحل طراحی عملیات اجرائی کودتای بیست و هشتم مرداد به این شرح بود که از نقاط مختلف شهر جمعیت‌هائی تشکیل شود و تعداد تقریبی هر جمعیت و رهبر هر گروه معلوم گردد، هر یک از جمعیت‌ها در مسیرهای تعیین شده به مرکز شهر حرکت نمایند و همزمان به مقصد محل خیابان شاه- نادری برسند، باشگاه‌های ورزشی مانند باشگاه تاج نیز به حرکت در آیند، شعار کلیه افراد سلطنت محمدرضا باشد، افراد گارد جاویدان به جمعیت بپیوندند، خانه دکتر مصدق را محاصره و وی را دستگیر نمایند و دستگیری دکتر مصدق از رادیو اعلام و زاهدی با تانک به نخست وزیری برود و از شاه دعوت به بازگشت کند.

این طرح کاملاً اجرا شد و بدین ترتیب کودتا به پیروزی رسید و سرلشگر زاهدی به نخست وزیری رفت محمدرضا پهلوی به کشور بازگشت و به تعبیر امام خمینی «محمدرضا رفت و رضاشاه برگشت» و این در حالی بود که دین بزرگی از آمریکا و انگلیس بر گردن داشت.

همزمان با فرارسیدن ۲۸مرداد سالروز کودتای آمریکایی، کمپینی با دو هشتگ #تراژدی_اعتماد_به_آمریکا و #unreliable_usa در توئیتر به راه افتاد که ظرف زمان اندکی به ترند اول توئیتر فارسی تبدیل شد.

در همین راستا فعالان فضای مجازی به ویژه فعالان عرصه توئیتر هر کدام به بازخوانی این بدعهدی آمریکا در قبال ایران پرداخته اند. مسلم معین در توئیتی عنوان کرده است: «آویزان شدن به لیبرال دموکراسی آمریکا فقط شخصیتهای سیاسی را به مسلخ نمی برد، ملتها را زیر چکمه استکبار و کودتا له می کند اسم ها در این رابطه گرگ و میش مهم نیستند. مصدق باشد یا ظریف... ترامپ یا آیزن هاور.... برجام یا عملیات آژاکس...»

آسید پویان حسین پور در توئیتی در این خصوص نوشته است: «غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را نباید فقط در قضایای ۲۸ مرداد و برجام و یا حتی در جغرافیای ایران خلاصه کرد.. در طول تاریخ، هر دولت و ملتی به آمریکا اعتماد کرد، سیلی خورد؛ شوروی سابق و گورباچفش، مصر و مرسی‌اش و ترکیه و اردوغانش، همگی قربانیان#تراژدی_اعتماد_به_آمریکا هستند.»

کاربر دیگری به سخن یکی از بزرگان درباره اعتماد کردن اشاره کرده و نوشته است: آمریکایی ها هروقت میخوان کسی رو وادار به اعتماد کنند از جمله ارنست همینگوی استفاده میکنند: «تنها راه اعتماد کردن به کسی این است که یک بار به او اعتماد کنی» اما این یک بار در طول تاریخ از مصدق تا مُرسی اولین و آخرین بار بوده!

کاربر دیگری به نقش رسانه ها و بخش روشنفکرنما در جامعه برای تغییر ذایقه مردم اشاره کرده و عنوان کرده است: « bbc پیش از کودتای 28 مرداد 1332 با پخش برنامه‌هایی سعی در القاء این گزاره به اذهان ایرانیان داشت که با ملی شدن صنعت نفت و خلع ید از شرکت انگلیسی، فقر و بدبختی ایران را فرا می‌گیرد تاریخ داره تکرار میشه...»

کاربر دیگری به تجربه های تلخ اعتماد ملت ها به آمریکا اشاره کرده و نوشته است: «وجه اشتراک مشخص گورباچف و ادوارد شوادنادزه تامحمدمرسی و محمدمصدق «اعتماد به امریکا»است و همگی این افراد نتیجه خوش‌بینی به امریکا رادر طول زمان مدیریت خوددریافتند و همین عامل منجربه سقوط این افراد ‌شد.»

یکی دیگر از کاربران هم به بیانات امام خمینی درباره کودتای 28 مرداد اشاره کرده و نوشته است: امام خمینی(ره): «در کودتای ۲۸مرداد این غفلت بزرگ از رجال سیاسى و علما و ... سایر اقشار مملکت ما واقع شد، و این آدم [شاه] را تحمیل کردند بر ما و دنباله‌اش را هم گرفتند که قدرتمندش کنند. از آن وقت تا حالا هم غفلت‌ها شده است.»

آنچه که از بررسی این توئیت ها بر می آید این است که کاربران در درجه اول معتقد هستند که آمریکا فقط دشمن انقلاب اسلامی نیست. دشمن همه ملت ایران از حدود یک قرن پیش تا کنون و دشمن همه ملتها و جنبش های آزادی خواه جهان است.

نکته دیگری که در توئیت کاربران دیده شده این است که بد عهدی ایالات متحده ربطی به ترامپ ندارد. به ذات سلطه گر دولت آمریکا بر می گردد و یک خوی و خصلت قدیمی است. بسیاری از کاربران ماهیت آمریکا و انگلیس را در کودتای 28 مرداد برجسته کرده اند.

این کاربران از فضای ایجاد شده در سال های اخیر مبنی بر اعتماد چند باره به آمریکا ازسوی برخی جریان های داخلی که در نهایت منتج به برجام شد هم گلایه های زیادی داشته و ازتفکر این جریان که منجر به وارد آمدن خسارت های سنگین به کشور شده است نیز انتقاد کرده اند.

انتهای پیام/