Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

معاون اسبق سازمان انرژی اتمی گفت: کارخانه‌ای که برای تولید روتور یا ماشین های سانتریفیوژ راه اندازی شد و راه اندازی آن در راستای دستور رهبر انقلاب تلقی شد، کارخانه ای بود که از قبل راه اندازی شده بود و قرار بود سال 92 افتتاح شود که اکنون از آن رونمایی کردند.

به گزارش تیتر آزاد، حسین آبنیکی معاون اسبق سازمان انرژی اتمی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص دستور رهبر انقلاب در اواسط خرداد ماه مبنی بر رساندن توان هسته ای کشور به 190 هزار سو و تلاش هایی که در این راستا صورت گرفته اظهار داشت: پیرو فرمایشات رهبری، گزارشاتی که بلافاصله سازمان انرژی اتمی در راستای این دستور اعلام کرد، عمدتاً اقدامات جدی و موثری در این حوزه نبود.

وی در ادامه گفت: کارخانه‌ای که برای تولید روتور یا ماشین های سانتریفیوژ راه اندازی شد و راه اندازی آن در راستای دستور رهبر انقلاب تلقی شد، کارخانه ای بود که از قبل راه اندازی شده بود و قرار بود سال 92 افتتاح شود که اکنون از آن رونمایی کردند.

معاون اسبق سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه اقداماتی که در راستای دستورات رهبر انقلاب از سوی سازمان انرژی اتمی عنوان شده جدی نبودند تصریح کرد: اقدام مثبت عملی در این حوزه انجام نگرفته است حتی اقداماتی که مجلس در خصوص پیشران های هسته ای در نظر گرفته بود، محقق نشد و اتفاق خاصی در راستای رسیدن توان هسته ای به 190 هزار سو رخ نداده است.

رساندن توان هسته‌ای به 190 هزار سو مغایرتی با برجام ندارد

آبنیکی با تأکید بر اینکه عملاً خیلی از اتفاقات می توانست در این راستا بیفتد عنوان کرد: هیچ ممانعت داخلی و خارجی برای رساندن توان هسته ای به 190 هزار سو در کشور وجود ندارد ولی همچنان این دستور رهبری عملیاتی نشده است؛ رساندن توان هسته ای به 190 هزار سو و روتورهای هسته ای موضوعی است که در چارچوب برجام صورت می گیرد.

وی در خصوص طراحی هایی که در حوزه پیشران های هسته ای صورت می گیرد تشریح کرد: این اقدام ایران نه تنها در چارچوب مجاز فعالیت های هسته ای است، بلکه منعی برای آن از سوی آژانس انرژی اتمی وجود ندارد و شناسایی معادن، توسعه کارخانجات، تولید کیک زرد، تولید سانتریفیوژ ها و احیای زنجیره تأمین و ... هم جزء اقداماتی است که عملاً می تواند صورت بگیرد و همگی در چارچوب برجام هستند.

اقداماتی که بعد از دستور رهبری از سوی سازمان انرژی اتمی گزارش شد کار جدیدی نبود

معاون اسبق سازمان انرژی اتمی با بیان این که مسئولان برای رساندن توان هسته ای به 190 هزار سو خیلی فعال نیستند و اقداماتی که گزارش شده اند همگی جزء اقداماتی هستند که از قبل وجود داشته اند و البته اثر چندانی هم در راستای این دستور رهبری نداشته اند.

آبنیکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام نهاد کار نظارت بر عملیاتی شدن این دستور رهبری را بر عهده دارد عنوان کرد: دستور رهبر انقلاب حکمی است که نیاز به ناظر ندارد و همه خود را موظف بدانند این دستورات را عملیاتی کنند و سازمان هم باید در این راستا حرکت کرده و مطالبه همه مردم، رسانه ها، دانشگاه ها و ... هم رساندن توان هسته ای به 190 هزار سو است.

بازرسی آژانس اتمی از دانشگاه ها به بهانه پروتکل الحاقی بود

وی در خصوص بازرسی بازرسان آژانس از دانشگاه ها و دلیل اجازه به بازرسان برای این بازرسی گفت: فرآیندی که مسئولان ما در این مسیر دنبال کرده اند به شکلی بوده است که مقدمات حضور بازرسان آژانس و درخواست آنها برای بازرسی از دانشگاه ها را فراهم کرده است. این بازرسی به بهانه پروتکل الحاقی از سوی آژانس بوده و دوستان در سازمان انرژی اتمی می‌توانستند بیشتر مقاومت کنند.

معاون اسبق سازمان انرژی اتمی ضمن بیان اینکه آقایان حین مذاکره این بازرسی را پذیرفته اند عنوان کرد: این اقدام امنیت اقدامات علمی در کشور را از بین می برد و دیگر کسی از دانشجویان و اساتید ریسک نمی کنند که در خصوص مسائل هسته ای اقدام علمی انجام دهند و این بازرسی آژانس منجر به کاهش فعالیت های علمی در این زمینه می شود.

امنیت علمی کشور با ورود بازرسان آژانس به خطر افتاده است

آبنیکی با بیان اینکه با توجه به این شرایط به وجود آمده اندک فعلیت علمی در کشور با بازرسی بازرسان آژانس مواجه می شود عنوان کرد: بازرسان آژانس به بهانه چارچوب های پروتکل الحاقی که ایران پذیرفته است می توانند هر لحظه به دانشگاه ها وارد شوند و از این مراکز بازرسی کنند که این اقدام امنیت علمی کشور را به خطر می اندازد.

وی در ادامه گفت: این بازرسی منجر به یک اقدام بازدارنده شد که دیگر دانشجویان و اساتید حتی جرآت نکنند به فعالیت های علمی در زمینه هسته ای نزدیک شوند؛ قاعدتاً ایران نباید به بازرسی از دانشگاه ها و مراکز آموزشی تن می داد و بسیاری از مطالعات و پژوهش ها به شکلی نیست که نیاز به بازرسی از سمت بازرسان آژانس داشته باشند.

معاون اسبق سازمان انرژی اتمی در پایان تصریح کرد: بازرسی آژانس از دانشگاه ها بهانه ای برای حضور در دانشگاه ها و ایجاد فضای رعب و وحشت میان اساتید و دانشجویان است که اگر قرار است کسی در این حوزه ها فعالیت پژوهشی و علمی داشته باشد، با امنیتی شدن این فضا از اقدامات علمی خود باز می‌ماند؛ قطعاً تبعات امنیتی که برای اساتید و دانشجویان به وجود می آید آنها را از ورود به فعالیت های علمی هسته‌ای منع می کند.

انتهای پیام/