Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

مسئله حمله احتمالی آمریکا به سوریه دو روزی است که نقل محافل خبری شده و در جوامع مختلف بین‌المللی واکنش‌های گوناگونی داشته است؛ برخی در دورن آمریکا با این اقدام ترامپ مخالفند و برخی از کشورهای اروپایی از اقدامات ترامپ حمایت می‌کنند و او را برای حمله به سوریه تحریک می‌کنند.

به گزارش تیترآزاد به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسئله حمله احتمالی آمریکا به سوریه دو روزی است که نقل محافل خبری شده و در جوامع مختلف بین‌المللی واکنش‌های گوناگونی داشته است؛ برخی در دورن آمریکا با این اقدام ترامپ مخالفند و برخی از کشورهای اروپایی از اقدامات ترامپ حمایت می‌کنند و او را برای حمله به سوریه تحریک می‌کنند.

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که کاخ سفید بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد از آماده شدن احتمالی دولت سوریه برای انجام یک حمله شیمیایی با خبر شده است.

در این بیانیه آمده است: ایالات متحده تدارکات احتمالی رژیم اسد برای انجام یک حمله شیمیایی دیگر که احتمالا به کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان از جمله کودکان بی‌گناه منجر خواهد شد را شناسایی کرده است.

این بیانیه ادعا کرده که فعالیت‌های یاد شده مشابه تدارکاتی هستند که دولت سوریه قبل از حمله شیمیایی 4 آوریل 2017 (حمله شیمیایی در منطقه «خان شیخون») انجام داده است.

کاخ سفید در بیانیه خود ادامه داده است: همان‌گونه که قبلا گفته‌ایم، آمریکا برای نابودی کردن دولت اسلامی عراق و سوریه (داعش) در سوریه حضور دارد. با وجود این، اگر بشار اسد با استفاده از سلاح‌های شیمیایی اقدام به یک کشتار دسته‌جمعی دیگر بکند، او و ارتشش، بهای گزافی خواهند پرداخت.

اشاره کاخ سفید در بیانیه صادر شده به حمله شیمیایی در منطقه "خان شیخون" در حالی است که دمشق در سال 2014 زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داده است و مسئولان سوری هم بارها اعلام کرده‌اند که حملات "خان شیخون" توسط تروریست‌ها انجام شده و ارتش کشور سوریه هیچ سلاح شیمیایی ندارد.

آمریکا هیچ اطلاعی از آماده شدن دمشق برای حمله شیمیایی ندارد

"سیمور هرش" روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی در واکنش به ادعای کاخ سفید در گفتگو با شبکه خبری «المیادین» تأکید کرد که مسئولان نظامی آمریکا گفته اند که در خصوص آماده شدن دمشق برای حمله شیمیایی هیچ اطلاعی ندارند.

هرش همچنین اظهار داشت: کاخ سفید 10 روز قبل از صدور گزارش من در خصوص خان شیخون [سوریه] از آن اطلاع داشت ولی هیچ پاسخی نداد.

ترامپ هیچ مجوزی برای حمله نظامی به سوریه ندارد

از طرف دیگر برخی سناتورهای آمریکایی ضمن محالفت با هرگونه اقدام نظامی در سوریه، تاکید کردند که ترامپ هیچ مجوزی برای حمله نظامی به سوریه ندارد.

سناتور "بن کاردین" عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا در اینباره گفت: "اسد برای جنایات جنگی باید به لاهه برود. اقدامات وی کاملاً غیرقابل قبول است. شما به یک طرح بازی برای برکناری وی نیاز دارید. به طور قطع، جامعه بین الملل باید به جنایات وی واکنش نشان دهد و ما نیز همین کار را می‌کنیم".

وی با این‌حال ادامه داد:‌"اما راه‌حل نظامی وجود ندارد. هیچ مجوزی برای استفاده از نیروی نظامی علیه نظام اسد وجود ندارد.ترامپ می بایست با کنگره همکاری کند و طرح بازی را دریافت کند."

مقامات روس هم در این خصوص به ترامپ هشدار دادند.

"فرانتس کلینتسویچ" معاون اول رئیس کمیته دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه در این خصوص گفت:‌"آمریکا برای یک حمله جدید به مواضع ارتش سوریه آماده می‌شود. این کامل واضح است. یک اقدام تحریک‌آمیز بی‌سابقه و بدبینانه در حال آماده شدن است."

وی تصریح کرد که حمله جدید آمریکا "بعنوان یک حمله شیمیایی انجام می‌شود" و احتمالاً بعد از آن یک حمله "به گروهی صورت خواهد گرفت که در آستانه حل سازنده اوضاع هستند."

تهدید سوریه توسط آمریکا به حمله نظامی در شرایطی صورت گرفته است که ارتش سوریه به پیروزی‌های مهمی علیه داعش و گروه‌های تروریستی دست یافته‌ و تروریست‌ها در سوریه به شدت تضعیف شده‌اند و آخرین نفس‌های خودشان را می‌کشند، برخی تحلیل‌گران این اقدام آمریکا را فرصتی برای تجدید قوا گروه‌های تروریستی می‌دانند.

حمایت لندن از حمله آمریکا به سوریه

اما آنچه در این بین جالب است، حمایت برخی کشورهای غربی و اروپایی از حمله آمریکا به سوریه است؛ 'مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد که کشورش «کاملا» آمادگی دارد تا از حمله احتمالی آمریکا علیه سوریه حمایت کند.

مایکل فالون در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی.بی.سی 4 ضمن اعلام حمایت کشورش از تصمیم آمریکا عنوان کرد که حمله نظامی علیه ارتش سوریه، توانمندی دمشق را برای هدف قرار دادن مردمش تضعیف می‌کند.


وی با این ‌حال گفت که دولت آمریکا تاکنون اطلاعاتی را در رابطه با مقدمه‌چینی رژیم سوریه برای حمله شیمیایی علیه مردم این کشور ارائه نداده اما قرار است پنجشنبه آتی با جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در نشست ناتو در این رابطه گفت‌وگو کند.


فالون گفت: مثل همیشه، اقدام نظامی بایستی توجیه‌پذیر، قانونی، متناسب و لازم باشد. اما اگر آمریکایی‌ها اقدام مشابه دیگری را در سوریه انجام دهند، من به‌طور شفاف اعلام می‌کنم که از آن حمایت خواهم کرد.

پیش از این مسئولان سوری اعلام کرده‌ بودند که آمریکایی‌ها با بدست گرفتن فرماندهی ائتلاف "پوشالی" ضد داعش قصد کشتار دسته جمعی مردم و ارتش سوریه را دارند و اقدامات آن‌ها مشوقی برای تروریست‌ها جهت ادامه دادن به جنایاتشان است.

آمریکایی‌ها در حالی سوریه را تهدید به حمله نظامی کرده‌اند که ترامپ در ایام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از هزینه‌های سنگین جنگ در عراق و افغانستان انتقاد کرده بود، از سوی دیگر سناتورهای آمریکایی‌ هم با پیش گرفتن راهکار نظامی در سوریه مخالفند و هم چنین، واشنگتن درحالی از در دست داشتن اطلاعاتی مبنی بر قصد دمشق به انجام حملات شیمیایی سخن می‌گوید که مسئولان نظامی ایالات متحده آمریکا وجود چنین اطلاعاتی را تکذیب و از آنها اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

حال باید منتظر ماند و دید که آمریکایی‌ها چه تصمیمی در خصوص بیانیه‌ای که اخیرا صادر کرده‌اند می‌گیرند، آیا آن را دستاویزی برای حمله سوریه قرار می‌دهند و با این کار فرصت تجدید قوا را برای تروریست‌ها فراهم می‌کنند، یا از تصمیم خود پشیمان می‌شوند.

انتهای پیام/