Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

دبیرکل حزب‌الله ضمن تاکید بر نقش پررنگ واشنگتن در جلوگیری از رشد اقتصادی لبنان٬ برای ایستادگی دربرابر فشارهای مالی آمریکا به جایگزین‌هایی اشاره کرد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل ازخبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره با وجود تاکید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله بر عدم تعلیق رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید درسایه بحران کنونی به‌ویژه پس از استعفای سعد حریری نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان٬ درحال حاضر باب گزینه‌‌های جایگزین دولتی و اقتصادی در چارچوب استفاده از تحولات اخیر کشور و تصمیم‌گیری‌های دقیق دراین خصوص باز است؛ گزینه هایی که رسیدن به آنها در شرایط عادی ممکن نبود.

طی روزهای گذشته٬ تلاش‌های مستقیم آمریکا برای موج‌سواری بر اعتراضات مردمی لبنان فاش شد؛ به‌ویژه با ادعاهای مایک پامپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده در خصوص کمک به لبنانی‌ها برای رهایی از نفوذ ایران در این کشور! این ادعاهای واهی وزیرخارجه آمریکا به معنای آن است که واشنگتن می‌خواهد انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله بگیرد؛ اما سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در همان سخنرانی اول خود پس از آغاز اعتراضات٬ نسبت به موج‌سواری آمریکایی‌ها هشدار داد و در سخنرانی دوم خود نیز با تاکید بر ضرورت صحبت از نقش آمریکایی‌ها در جلوگیری از خروج لبنان از بحران مالی و اقتصادی٬ به این موضوع پرداخت.

اما سیدنصرالله دیروز در سخنرانی سوم خود پس از آغاز اعتراضات٬ تصمیم گرفت تا با توجه به اینکه نتایج همه رایزنی‌های دولتی حاکی از تلاش برای کودتا ضد نتایج انتخابات اخیر پارلمانی از یک سو و کنارگذاشتن حزب‌الله از دولت از سوی دیگر است٬از این سطح فراتر رود.

بیشتر بخوانید
سید حسن نصرالله: آمریکا تروریسم مالی را در قبال لبنان اعمال می‌کند/ تا برافراشتن پرچم پیروزی از پانخواهیم نشست

لبنان|حریری قولی درباره حذف حزب‌الله از دولت نداده است

از این منظر٬ کاملا روشن بود که دبیرکل حزب الله می‌خواست یک پیام مهم به معترضان بدهدکه عنوان اصلی آن این بود که دشمن شما آمریکایی است که مانع حرکت چرخه اقتصادی لبنان می‌شود٬ نه حزب‌الله یا ایران. سید حسن نصرالله همچنین با صحبت از گزینه های جایگزین اقتصادی در لبنان که شامل شرکت‌های چینی و روسی و ایرانی بوده و در نتیجه وتوهای معروف آمریکا از سرمایه‌گذاری در لبنان محروم‌ می‌شوند٬به تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت اقتصادی لبنان اشاره کرد.

در عین حال سید نصرالله اشاره کرد که سوریه و عراق نیز به شکل اساسی جزء جایگزین‌های اقتصادی لبنان است که آمریکا باز هم مانع استفاده لبنانی‌ها از فرصت بزرگی که پیش رو دارند چه در بازار گسترده عراق و چه عملیات بازسازی در سوریه می‌شود.

براساس این تفاسیر به یک معادله روشن می‌رسیم که دبیرکل حزب‌الله می‌خواست آن را بگوید. این معادله این است که با توجه به تلاش‌ها برای ایجاد کودتای سیاسی و اقتصادی درلبنان در سایه فشارهای موجود ضد اکثریت پارلمانی کنونی٬ میان یک دولت مستقل واقعی و جایگزین های اقتصادی مذکور ارتباط ایجاد کند. البته این معادله همچنان در سطح یک گزینه است و به مرحله تصمیم‌گیری نرسیده است و احتمالا این برگه‌ای است که حزب الله می‌خواهد رو کند.

بنابراین می‌توان گفت که پیام امروز دبیرکل حزب‌الله مبنی بر این بود که در کنار استفاده از اعتراضات مردمی در چارچوب عملیات مبارزه با فساد٬ این واقعیت نهفته است که حزب الله هیچ گاه تسلیم خواسته های آمریکا نمی‌شود تا واشنگتن از اعتراضات مردمی برای کودتا ضد مقاومت لبنان استفاده کند.

درواقع چشم‌‌‌ انداز سیدنصرالله حرکت به سمت یک دولتی بود که بتواند در برابر خواسته‌ها و فشارهای آمریکا ایستادگی کند.

انتهای پیام/