Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

‌هم‌زمان با ادعای شورای انتقالی جنوب یمن(تحت حمایت امارات) مبنی بر آغاز انتفاضه مردمی علیه نیروهای دولت مستعفی یمن(تحت حمایت عربستان)، نیروهای امارات سلاح‌های سنگین وارد فرودگاه عدن کردند.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری فارس، نزدیک به یک هفته پیش (سوم اکتبر)، شورای انتقالی جنوب یمن که تحت حمایت و فرمان امارات است، طرح بیرون کردن نیروهای دولت مستعفی یمن (تحت حمایت عربستان) از جنوب این کشور را کلید زد.

در نخستین اقدام، شبه‌نظامیان وابسته به امارات، موسوم به «النخبة الشبوانیة» در استان «شبوة»، با بیرون کردن نیروهای تحت فرمان رئیس‌جمهور مستعفی یمن، کنترل مقرهای استراتژیک و نفتی در این استان را به دست گرفتند.

در چنین شرایطی، روزنامه «عدن الغد» نیز امروز نوشت که از دیروز (یکشنبه هفتم اکتبر) نیروهای تحت فرمان امارات، تجهیزات نظامی سنگینی را وارد فرودگاه عدن در جنوب یمن کرده‌اند.

این روزنامه به نقل از شاهدان عینی نوشت که نیروهای اماراتی دست‌کم هشت تانک را از مقر نیروهای ائتلاف سعودی در «البریقه» به فرودگاه عدن انتقال داده‌اند.

امارات از اوایل سال 2015، سیطره‌ خود بر عدن را توسعه داده و اکنون کنترل کامل این شهر، فرودگاه، بندر و پایگاه‌های نظامی آن را در دست دارد و به منظور حفظ این حاکمیتش، کمربندی امنیتی ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، به نوشته پایگاه خبری «العربی»، برخی منابع اعلام کردند که شهر عدن، شاهد جبهه‌گیری متقابل نیروهای «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن در مقابل نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن است.

منابع آگاه محلی اعلام کردند که در مقابل نیروهای امارات که تجهیزات نظامی سنگینی را به فرودگاه عدن منتقل کرده‌اند؛ نیروهای تیپ «المحضار» وابسته به هادی نیز در شهر «الشیخ عثمان» در استان عدن مستقر شده‌اند.

برخی منابع نیز اعلام کردند که وزارت کشور وابسته به دولت هادی، شمار زیادی اسلحه کلاشینکوف میان نیروهای حامی هادی در شهرهای «خور مکسر»، «العریش» و شیخ عثمان در عدن توزیع کرده‌ است.

بر اساس این گزارش، هر دو طرف آماده مقابله و درگیری نظامی و اعلام ساعت صفر درگیری هستند. گفته می‌شود که نیروهای هادی آمادگی‌های لازم را برای جبران خساراتی که در درگیری‌های ژانویه پیش متحمل شدند، دارند اما در صورت دخالت و حمایت جدی امارات از شورای انتقالی، قطعا این نیروها پیروز میدان خواهند بود.

منابع آگاه می‌گویند: اقدام امارات در انتقال تجهیزات نظامی سنگین به فرودگاه بیانگر این پیام را برای نیروهای هادی دارد که می‌خواهد از نیروهای شورای انتقالی حمایت نظامی کند.

اما پایگاه خبری «عدن الغد»، ساعتی پیش در خبری از خروج مشکوک تانک‌های مستقر شده در فرودگاه عدن خبر داد و نوشت: تنها چند ساعت پس از استقرار این تجهیزات نظامی سنگین در فرودگاه عدن، یک منبع آگاه نظامی در بندر «الزیت» اعلام کرد که این تانک‌ها صبح امروز به سوی این بندر انتقال داده شده و از آنجا از طریق همان کشتی که دیروز این تانک‌ها را به عدن آورده بود، به پایگاه اماراتی «عصب» در اریتره انتقال یافتند. 

بر اساس این گزارش هنوز دلیل اصلی این نقل و انتقال و استقرار چند ساعته این تانک‌ها در فرودگاه عدن مشخص نیست.

اوایل ماه می گذشته نیز روابط میان امارات و دولت عبدربه منصور هادی رو به تیرگی نهاد. اما این تیرگی و بحران روابط پس از اقدام ابوظبی در اعزام نیروی نظامی به جزیره سقطری یمن و کنترل بر فرودگاه و بندر آن روی داد. با ورود شورای امنیت و ریاض و امتیازدهی‌های پنهانی میان همپیمانانی که بر سر توسعه‌طلبی در یمن به جان هم افتاده‌اند، این بحران حل و فصل شد.

از سوی دیگر برخی اخبار نیز از اجرای این دستور شورای انتقالی جنوب یمن در استان حضرموت خبر می‌دهند.

یک منبع آگاه در دفتر «سالمین فرج البحسنی» استاندار «حضرموت» اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه وی به تعهدش در حمایت از تحرکات مردمی پشت کرده را رد کرد و گفت که البحسنی هیچ بیانیه‌ای در این‌باره صادر نکرده و از هیچ طرفی مقابل طرف دیگر حمایت نمی‌کند و تنها از شهروندان حمایت می‌کند.

پیش از این گفته شده بود که در پی دستور نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن مبنی بر بیرون کردن نیروهای هادی از کلیه نهادهای دولتی در این استان، البحسنی به مدیران و روسای این نهادها دستور داده که با مشت آهنین پاسخ این امر را بدهند و با کسی که می‌خواهد پرچم یمن را از این نهاد پایین بکشد، برخورد جدی و قاطع کنند.

از سوی دیگر، شورای انتقالی جنوب یمن، امروز (دوشنبه 8 اکتبر)، رسما آغاز انتفاضه مردمی علیه نیروهای هادی در استان حضرموت را اعلام کرده و کمیته «الحشد» در شورای انتقالی حضرموت طی بیانیه‌ای از کلیه کمیته‌های مردمی از شب پیش خواسته است تا در مقر استانداری حاضر شوند تا در جریان برنامه‌های آغاز این انتفاضه قرار گیرند.

در این بیانیه تاکید شده است که این انتفاضه تا تحقق کلیه اهدافش متوقف نخواهد شد.

«سالم ثابت العولقی» سخنگوی رسمی شورای انتقالی جنوب، از نیروهای موسوم به مقاومت جنوب خواسته تا برای مقابله با هرگونه نیرویی که احتمالا از استان «مأرب» به این استان اعزام خواهند شد، در آماده‌باش کامل باشند.

در استان «أبین» دیگر استان جنوبی یمن نیز از صبح امروز یک تظاهرات مسالمت آمیز به دعوت شورای انقلابی جنبش اعتراضی «الحراک» در اعتراض به سیاست‌های دولت مستعفی یمن و همپیمان سعودی‌اش آغاز شده است. 

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات گسترده که در سراسر خیابان‌های اصلی شهر «زنجبار» در این استان در حال برگزاری است، شعارهایی علیه سیاست‌های کشتار و گرسنه نگه‌داشتن ملت یمن سر دادند و خواستار خروج نیروهای دولت فاسد هادی و کلیه نیروهای ائتلاف عربی شدند و از جامعه بین‌الملل و سازمان ملل خواستند تا به سرعت وارد عمل شوند و ملت یمن را از این رنج هرروزه نجات دهند.

انتهای پیام/