Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت، اقدام اسرائیل در سرنگونی هواپیمای روسی در آسمان سوریه، تحقیر شریک روسی و توهین به رئیس جمهور آن قلمداد می‌شود و بی‌اعتمادی متقابل را افزایش می‌دهد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری فارس، «عبد الباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در یادداشتی با عنوان «پاسخ سریع و بازدارنده روسیه به اسرائیل چگونه و کجا خواهد بود؟» به تشریح پیامدهای حادثه سرنگونی هواپیمای روسیه در آسمان سوریه پرداخت.

در این یادداشت آمده است: وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای رسمی، اسرائیل را در قضیه سرنگونی یکی از هواپیماهای شناسایی خود از نوع ال-20 بر فراز آسمان سوریه مقصر اصلی دانست و گفت که یکی از چهار هواپیمای اسرائیلی که اهداف نظامی سوریه را در منطقه لاذقیه هدف می گرفتند هواپیمای روسی را سپر خود در برابر شلیک پدافند موشکی سوریه قرار داده که سانحه انفجار هواپیمای روسی و کشته شدن پانزده نظامی روس سرنشین آن را رقم زد.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه هم در تماس تلفنی با «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تأکید کرد که مسکو حق پاسخ به این اقدام خصمانه رژیم صهیونیستی را برای خود محفوظ می دارد، بدون اینکه به جزئیات بیشتری بپردازد.

رأی الیوم نوشت: قبل از هر چیز باید گفت سکوت روسیه در برابر حملات هوایی اسرائیل به سوریه که به گفته منابع رسمی اسرائیل به 207 مورد طی هجده ماه اخیر می رسد، منجر به این اقدام جنایتکارانه اسرائیل شده که قبل از هر چیزی توهینی به شخص ولادمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه است که از ابتدای سال جاری تاکنون سه بار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را به حضور پذیرفته بود.

این روزنامه آورده است: سران رژیم اسرائیل عمدا و به سه دلیل این رفتار موهن و تحقیرآمیز را در قبال دوست روسی خود نشان دادند، نخست اینکه، حمله اخیر اسرائیل یک سایت نظامی سوریه را در منطقه لاذقیه هدف گرفت که نزدیک به پایگاه هوایی حمیمیم روسیه قرار دارد و اسرائیل با این اقدام درصدد تهدید نشان دادن خود برای روسیه و مهم‌ترین پایگاه آن در سوریه بود تا جان نظامیان و خلبانان حاضر در این پایگاه را هم در معرض خطر بداند.

دوم اینکه، روسیه نیز اعلام کرد که با وجود توافقات انجام شده با اسرائیل در خصوص هشدار در مواقع خطرناک، فرماندهی ارتش روسیه در سوریه تنها یک دقیقه مانده به آغاز حملات اسرائیل در سوریه، از این رویداد مطلع شده است و این مساله تحقیر بزرگ و حمله ای مغرضانه به شریک روسی اسرائیل شمرده می‌شود و بی‌اعتمادی مسکو به تل آویو را تقویت می‌کند، چون اگر اسرائیل مقصر نبود برای اجتناب از بروز چنین حوادثی از ساعاتی قبل روسیه را برای رعایت احتیاط لازم در جریان حملات خود می گذاشت.

سوم اینکه، از بُعد زمانی حمله به لاذقیه برای به هم زدن شادی و رضایت روس‌ها از دستیابی به توافقی راهبردی با ترکیه برای اجتناب از به کارگیری راه حل نظامی در شهر ادلب یا تعویق آن صورت گرفت توافقی که ساعاتی قبل از حمله اسرائیل بین روسای جمهور ترکیه و روسیه در شهر سوچی روسیه حاصل شد.

رای الیوم در ادامه نوشت: ماهیت پاسخ تلافی جویانه روسیه به این اهانت اسرائیل چه خواهد بود آیا پاسخی فوری است یا پس از گذشته چند روز یا چند هفته یا ماه انجام خواهد شد؟.

نویسنده، حملات اسرائیل به اهداف نظامی متعلق به ایران و سوریه را نقض قوانین بین المللی و حاکمیت یک کشور عضو سازمان ملل برشمرد و گفت: این حملات هیچ وجهه قانونی نداشته و تنها تلاش برای سوء استفاده از شرایط جنگ در کشور سوریه برای اقدام علیه آن است، از همین رو لازم نیست روسیه در مقام یک کشور عضو شورای امنیت و متحد اول سوریه در قبال رفتار اسرائیل سکوت اختیار کند بلکه با آن مقابله می کند.

این روزنامه دو گزینه احتمالی را به عنوان پاسخ مسکو به اقدام اسرائیل برشمرد و گفت، گزینه اول اینکه روسیه به طور مستقیم یاغی‌گری هوایی اسرائیل در سوریه پاسخ داده و با هر هواپیمای اسرائیل متجاوز به خاک سوریه طی روزهای آتی مقابله کرده و آن را سرنگون کند.

دوم اینکه روسیه برای دفاع از حاکمیت سوریه و مقابله با هر تجاوز آتی، پدافند هوایی سوریه را با موشک های اس300 و اس 400 مجهز کند بخصوص که روسیه در این خصوص وعده هایی را داده بود اما تحت فشار آمریکا واسرائیل از آن عقب نشست.

رای الیوم در پایان آورده است: اگرچه نمی‌دانیم روسیه چه گزینه‌ای را در پاسخ به اسرائیل اختیار می‌کند اما مطمئنا آن گزینه بازدارنده خواهد بود و این چالش اسرائیل را از بین خواهد برد، بخصوص که اقدام اسرائیل توهینی به ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود قبل از اینکه سوریه یا ایران را هدف گرفته باشد.

انتهای پیام/