Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: خروج ترامپ از برجام به شکنندگی توافقنامه میان سایر کشورها و همچنین اقتصاد ایران منجر شد؛ به همین دلیل باید تیم مذاکره کننده یک کمیته حقوقی تشکیل و برای کشورهای اروپایی توضیح دهد که خروج از برجام مغایر با قوانین بین المللی بوده و از همین رو درخواست غرامت از آمریکا و کشورهای بدعهد داشته باشد.

به گزارش تیتر آزاد، ابوالحسن هانی زاده، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص بیانات اخیر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه مذاکره نمی کنیم و جنگ نمی شود اظهار داشت: بیانات رهبر انقلاب علاوه بر مسائل داخلی حاوی نکات بسیار عمیق و راهبردی بود که یکی از این مسائل مربوط به شایعات اخیر و بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکاست.

وی در ادامه افزود: بعد از روی کار آمدن ترامپ برخی شایعات حاکی از حمله نظامی آمریکا به ایران بود و اقدام اخیر آمریکا یعنی مذاکره با ایران بدون پیش شرط انعکاس گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشته است رهبر انقلاب با توجه به تجربه زیادی که در حوزه روابط بین الملل داشته‌اند این مذاکرات را مردود دانستند.

آمریکا در شرایطی نیست که وارد یک جنگ نظامی با ایران شود

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه رهبر انقلاب دو دوره مسئولیت ریاست جمهوری در شرایط سخت مسئولیت کشور را بر عهده داشتند یادآور شد: با توجه به اینکه آمریکا سیاست‌های خود را در کشورهایی مانند عراق، افغانستان، لیبی، سوریه، شمال آفریقا و… دنبال کرده است اما این حضور نظامی با شکست مواجه شده و بنابراین به نظر می رسد آمریکا در شرایطی نیست که بخواهد وارد یک جنگ با کشوری مانند ایران بشود.

هانی زاده در ادامه افزود: این کشور در ۸ هشت سال جنگ در کارنامه خود دارد به همین دلیل آمریکا با توجه به بدهی ۲۱ هزار میلیارد دلاری خود و همچنین تلفات سنگین در افغانستان و عراق به نظر می‌رسد تمایلی ندارد در چنین شرایطی آمریکا نیز تمایلی ندارد جنگی را علیه ایران تحمیل کند.

وی با بیان اینکه آمریکا خوب می‌داند اگر جنگی رخ دهد حتما با شکست مواجه میشود تاکید کرد: در حال حاضر ایران قوی تر از ۴۰ سال گذشته خود شده است تجربه آمریکا در ماجراهای طبس جنگ تحمیلی عراق شکست صدام همچنین شکست نیروهای آمریکایی در عراق در سال ۲۰۰۳ نشان داد آمریکا هیچ گاه نمی‌تواند عقاید خود را به ایران تحمیل کند خواهد خورد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه هیچگاه جنگ علیه ایران رخ نخواهد داد تصریح کرد: مذاکره بدون پیش شرط یک دروغ بیشتر نیست چرا که همه به خوبی می‌داند آمریکا برای گرفتن امتیازهای بیشتر به ایران پیشنهاد مذاکره داده است.

آمریکا به تعهدات خود در قبال هیچ کشوری پایبند نیست

هانی زاده در ادامه افزود تجربه برجام نشان می دهد که مذاکرات قبلی ایران با کشورهای اروپایی شامل مذاکرات طولانی با آمریکا نیز شده بود نشان داد که آمریکا حتی به تعهداتی که خود می دهد پایبند نیست این مذاکرات آغاز شود، باز هم شامل بدعهدی های آمریکا می شود.

وی با تاکید بر اینکه به نظر نمی رسد آمریکا به خروجی مذاکراتی با سایر کشورها دارد پایبند باشد بیان داشت: اگر بناست مذاکره با آمریکا صورت گیرد قبل از آن باید حسن نیت خود را به ایران ثابت کرده و در همین راستا برجام را به رسمیت بشناسد و به تمام تعهدات خود در برجام پایبند شود و در اولین اقدام همه تحریم ها علیه ایران را بردارد وقتی چنین اتفاقی نیفتاده است طبیعی است که ایران بگویند مذاکره نخواهیم کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن تاکید بر اینکه مذاکره ایران با آمریکا همیشه به ضرر ایران تمام شده است عنوان کرد: مذاکره ایران با آمریکا دیگر منتفی شده است، در موضوع طالبان در افغانستان در یک برهه ایران با آمریکا بر سر شکست نیروهای طالبان همکاری‌هایی داشت که این مسئله به خاطر وجوه مشترک ایران و آمریکا برای مقابله با نیروهای تروریست طالبانی بود.

هانی زاده ضمن بیان اینکه طالبان شکل دیگری از داعش است یادآور شد: حضور طالبان در منطقه، برای ایران سایر کشورهای منطقه خطرآفرین بود و مهار طالبان موضوعی بود که همه کشور ها ظرفیت خود را در این راستا به کار گرفتند تاجایی که کشورهای ناتو برای مهار طالبان وارد عمل شدند این یک همکاری بوده و ارتباطی به مذاکره و رابطه ایران و آمریکا نداشت و همانطور که تاکید شد رابطه تهران- واشنگتن برای هیچ کدام از دو کشور متصور نیست.

وی در پایان تصریح کرد: اگر مذاکره‌ای در گذشته با کشورهای ناتو که یک عضو آن آمریکا صورت گرفته صرفاً برای حل بحران افغانستان بوده این بحران به صورت مسالمت‌آمیز حل شود، قطعاً به نفع همه کشورها از جمله ایران است.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین گفت: کسانی که در ایران با آمریکا مذاکره کردند پیچیدگی های روابط بین الملل به ویژه نحوه برخورد با آمریکا را به خوبی می دانستند از همین رو می بایست بعد از توافق برجام از آمریکا و اوباما و جان کری می‌خواستند که توافقنامه را در کنگره آمریکا تصویب کند چراکه اگر برجام در کنگره آمریکا تصویب می شد، دیگر ترامپ نمی‌توانست از برجام خارج شود به همین دلیل نوعی شتاب زدگی در مذاکرات صورت گرفت و برجام به عنوان یک پروسه تبلیغاتی در داخل ایران استفاده شد که همین مسئله سقف مطالبات مردم در برجام را بالا برد و دولت نتوانست پاسخگویی این مطالبات باشد.

لزوم دریافت غرامت از آمریکا به خاطر خروج از برجام

هانی زاده در پایان عنوان کرد: خروج ترامپ از برجام به شکنندگی توافقنامه میان سایر کشورها و همچنین اقتصاد ایران منجر شد؛ به همین دلیل باید تیم مذاکره کننده یک کمیته حقوقی تشکیل و برای کشورهای اروپایی توضیح دهد که خروج از برجام مغایر با قوانین بین المللی بوده و از همین رو درخواست غرامت از آمریکا و کشورهای بدعهد داشته باشد. در همین مسیر تیم مذاکره کننده با هوشمندی کامل برخورد نکرده است.

انتهای پیام/