Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گنبدکاووس با تاکید بر لزوم توجه به منابر به عنوان محوریت هیئت‌های عزاداری، گفت: از خرافه‌گرایی و انجام امور دور از شان هیئت باید خودداری شود.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، شهرستان گنبدکاووس از دیرباز به عنوان یکی از شهرستان‌های موفق در ترویج فرهنگ دینی و بزرگداشت شعائر مذهبی مورد توجه بوده و با وجود تنوع مذهبی و قومی توانسته در بزرگداشت شعائر اسلامی با حفظ وحدت و یکپرچگی اقدامات موثری را انجام دهد.

در این مسیر نقش اداره تبلیغات اسلامی به عنوان نهادمحوری و سامان‌بخش فعالیت‌های دینی و مذهبی نقشی مثمر ثمر و غیرقابل انکار بوده و همواره این اداره تبلیغات اسلامی بوده که در صورت برنامه‌ریزی و طراحی مناسب و هدفمند توانسته در تحقق اهداف مدنظر نظام موفق عمل کند.

در روزهای پایانی سال گذشته بود که با تصمیم اتخاذ شده از سوی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان حجت‌الاسلام «رضا دیلم» به عنوان رئیس جدید اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گنبدکاووس منصوب شد تا از ابتدایی‌ترین روزهای سال 98 بار سنگین مسوولیت در این اداره را بر دوش بگیرد.

حال و پس از حدود 6 ماه فعالیت ایشان در سطح شهرستان گنبدکاووس و در آستانه فرا رسیدن ماه محرم گفت و گویی را با وی صورت داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* حذف خرافه‌ها از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان تبلیغات

فارس: ماهیت و رسالت سازمان تبلیغات اسلامی را چه می‌دانید؟

دیلم: سازمان تبلیغات اسلامی سازمانی است که تحت اشراف امامین انقلاب بوده و اساسا یکی از رویش‌های انقلاب و ابتکارات نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ساماندهی امورات دینی و فرهنگی است. به نظر بنده ماهیت این سازمان یک ماهیت محتوایی و نه کالبدی در عرصه فرهنگ کشور است و احیای اندیشه ناب اسلامی، تقویت عبودیت الهی، ترویج اخلاق حسنه، دفاع از اصول نظام، شناخت و خنثی‌سازی توطئه‌های فرهنگی دشمنان، مقابله عالمانه و ایجابی با تفکرات انحرافی، گسترش کمی و کیفی مراسمات و شعائر دینی و نهایتا حذف خرافه‌ها از مهم‌ترین رسالت‌های این سازمان است.

فارس: تغییرات سال گذشته در راس سازمان تبلیغات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دیلم: خوب زحمات زیادی در دوره مدیریت قبلی سازمان نیز کشیده شد و انصافا در بسیاری از امور مسیر پیش‌برنده‌ای را طی کردیم، اما سازمان تبلیغات اسلامی نیازمند نگاه ژرف و راهبردی در حوزه‌های مختلف بود که باعث شد برای بالندگی و پویایی با نظر رهبر معظم انقلاب به سمت تغییر و تحول حرکت کرده و در مرداد ماه سال گذشته «حجت‌الاسلام قمی» به ریاست سازمان منصوب شود.

به نظر بنده تزریق نیروی جوانی و تقویت روحیه انقلابی در سازمان تبلیغات اسلامی که یکی از ستون‌های مستحکم نظام به ویژه در حوزه فرهنگ است می‌تواند به تحقق آرمان‌های بزرگ نظام و انقلاب به مراتب کمک بیشتری کرده و مسیر رسیدن به افق روشنی که در پیش‌روی انقلاب اسلامی قرار دارد را کوتاه‌تر سازد.

* سرکشی کامل از تمامی مساجد و مراکز قرآنی گنبدکاووس/ وجود 470 مسجد اهل تشیع و تسنن در گنبدکاووس

فارس: مهم‌ترین برنامه‌های شما در مدتی که در مسند مدیریت قرار گرفته‌اید چه بوده است؟

دیلم: نکته مهم این بود که ما باید به عنوان اداره تبلیغات اسلامی میراث‌دار امام راحل و شهدای عزیز باشیم و در نهادینه‌سازی ارزش‌ها نقش جدی ایفا کنیم، به همین منظور در همین مدت کوتاه با حمایت و کمک امام جمعه، تشکل‌های دینی و مذهبی شهرستان اقداماتی را برنامه‌ریزی و به فضل الهی آنها را به بهترین نحو اجرایی کردیم.

برگزاری مراسمات لیالی قدر، تجمع عزاداران علوی در سطح شهر، برگزاری باشکوه مراسم ارتحال امام (ره)، برگزاری مراسم جزء‌خوانی قرآن در بیش از 38 مرکز قرآنی، برگزاری راهپیمایی‌های بزرگ حمایت از سپاه و بیانیه شورای عالی امنیت ملی و سرکشی کامل از همه مساجد و مراکز قرآنی از جمله این برنامه‌هاست.

در کنار این موضوعات نیز طرح‌هایی را در سطح شهرستان اجرایی کردیم که از جمله آنها می‌توان به طرح کریمانه ویژه توزیع ارزاق به نیازمندان، طرح «حلقه‌های نور» با محوریت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، طرح «ادب حضور» یا تصحیح قرائت نماز، طرح «نجوای عاشقانه» با هدف ترویج مناجات خوانی در مسجد، طرح «سفره نو» با محوریت احیای سفره‌های ساده افطاری، طرح «دین پاسخگوست» با محوریت پاسخ به شبهات دینی، طرح «موعظه جانان» با موضوع منابر دینی با محوریت مسائل به روز و طرح «جشن بندگی» یا همان جشن تکلیف نوجوانان و ... اشاره کرد.

فارس: آماری از تعداد مساجد اهل تشیع و تسنن در سطح شهرستان دارید؟

دیلم: بله. در سطح شهر گنبدکاووس بالغ بر 37 مسجد اهل تشیع و 86 مسجد اهل تسنن مشغول فعالیت دینی و مذهبی هستند و در سطح کل شهرستان نیز این آمار به ترتیب 90 و 380 مسجد اهل تشیع و تسنن است که در کنار 20 حوزه علمیه اهل سنت و سه حوزه علمیه اهل تشیع فعالیت می‌کنند.

* نهادینه‌سازی 20 شاخص دینی و فرهنگی در گنبدکاووس/ کرسی تلاوت دائمی و مستمری در سطح شهرستان گنبدکاووس ایجاد می‌شود

فارس: چه اقداماتی را برای نخستین بار در گنبدکاووس پایه‌ریزی کردید؟

دیلم: برخی از طرح‌هایی که در سوالات بالا در عملکرد این چند ماه به آن اشاره کردم برای نخستین بار در گنبدکاووس اجرایی شده است اما علاوه بر آن برگزاری بزرگترین نشست هم‌اندیشی، همایش بزرگ قرآنیان و کرسی تلاوت استان گلستان با حضور بیش از یک هزار و 200 فعال قرآنی استان از «مراوه‌تپه» تا «بندرگز» نیز برای نخستین بار به میزبانی ما در مصلی امام جعفر صادق (ع) گنبدکاووس برگزار شد. ضمن آنکه با هماهنگی صورت گرفته با 20 مسجد و مرکز قرآنی قصد داریم کرسی تلاوت دائمی و مستمری را در سطح شهرستان ایجاد کنیم.

در ماه مبارک رمضان امسال برای نخستین بار در ابتکاری که با موفقیت نیز همراه شد 20 شاخصه دینی و فرهنگی را احصا کرده و تلاش کردیم تمام فعالیت‌ها را برای تحقق، تقویت و گسترش این 20 شاخصه ساماندهی و طراحی کنیم.

برای بار نخست در سال جاری علاوه بر اعتکاف ایام‌البیض، اعتکاف شعبانیه و رمضانیه در چندین نقطه و به همت چند مجموعه فرهنگی، دینی و مردمی برگزار کردیم که نقش بسیار به سزایی در گسترش معنویت در فضای شهرستان داشت.

فارس: اولویت برنامه‌های خود را برای تقویت و حمایت در کدام بخش از وظایف خود می‌دانید؟

دیلم: به نظر بنده در طول سال‌های گذشته با وجود اقدامات بسیار خوب و پرحجم فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته باید در سال‌های پیش‌رو فعالیت در حوزه‌های قرآنی، تقویت تشکل‌های دینی و مردمی، محتوابخشی به هیئت‌های مذهبی و موضوع آموزش در حوزه فرهنگ و اقدامات فرهنگی را جدی بگیریم.

معنویت‌افزایی به عنوان یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب نیز یکی از موضوعاتی است که به نظر بنده باید به صورت ویژه روی کار کنیم و بخشی از آن با ترویج و احیای مراسماتی از جمله مناجات‌خوانی و دعاخوانی، ترویج اخلاق و رفتار اسلامی و مهربانانه در ارتباطات شهروندی و ... قابل تحقق است.

از سویی دیگر باید تلاش کنیم برنامه‌های فرهنگی و دینی را هرچه بیشتر مردمی کرده و با سپردن این امور به مردم هم آن را به سمت مسائل و دغدغه‌های به روز جامعه سوق داده و هم از آسیب‌ها و چالش‌های اداری و سیاسی دور کنیم.

* اهدای جهیزیه به سیل‌زدگان محروم گنبدکاووس

فارس: اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس را در کمک به سیل‌زدگان اخیر چه اقداماتی انجام داده است؟

دیلم: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سیل اخیر رخ داد راه‌اندازی نخستین قرارگاه فرهنگی کمک به سیل‌زدگان در گنبدکاووس با حضور نماینده مقام معظم رهبری و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور بود که باعث شد به عنوان یک الگو در مناطق دیگر استان گلستان و کشورمان نیز اجرایی شود.

در طی روزهای ابتدایی سیل بسیاری از طلاب و روحانیون پس از سازماندهی به مناطق سیل‌زده اعزام و در پاکسازی منازل و معابر در مناطق مختلف سیل‌زده شهرستان مشغول فعالیت شدند و پس از آن نیز در مرحله سازندگی اقدامات موثری را انجام دادند.

در حوزه فرهنگی نیز در کمپ‌ها و محل‌های اسکان موقت ده‌ها بار روحانیون ما با برگزاری مراسمات مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی و حتی برگزاری بازی‌های روحیه بخش برای نوجوانان و کودکان تلاش کردند در کاهش آلام مردم نقش ایفا کنند.

در روزهای گذشته نیز در چندین مرحله بسته‌های اقلام و لوازم خانگی را در قالب‌های مختلف از جمله جهیزیه با 14 قلم جنس به خانواده‌های سیل زده تحویل داده‌ایم که این نیز یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه کمک به مردم عزیز سیل‌زده در گنبدکاووس بوده است.

فارس: برای آمادگی هیئت‌های مذهبی و مساجد در آستانه ماه محرم چه برنامه‌هایی انجام داده‌اید؟

دیلم: برای این منظور ضمن گفت و گوهای پراکنده و اختصاصی با ائمه جماعات مساجد و مدیران هیئت‌های مذهبی، یک همایش بزرگ با عنوان «طلایه‌داران تبلیغ» را در شهرستان گنبدگاووس با محوریت امام جمعه شهرستان برگزار کرده و محورهای محتوایی پیشنهادی و اصول راهبردی تبلیغ را در ماه محرم پیش‌رو را بررسی و مورد تبادل نظر قرار داریم.

تاکید بر محتوای عالمانه و مستند، اعتباربخشی به منابر و عدم تداخل نقش‌های مداحی و سخنرانی در کنار پرهیز خرافه‌گرایی و رفتارهای دور از شان عزاداری از مهم‌ترین موضوعاتی بود که به آن پرداخته شد.

انتهای پیام/