Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امروز یکشنبه نهم اسفند 1394 هجری خورشیدی، نوزدهم جمادی الاول 1437 هجری قمری، بیست و هشتم فوریه 2016 میلادی است. 13 سال پیش در چنین روزی، دومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهری و روستایی در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش تیتر آزاد، مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

9 اسفند 1381
دومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهری و روستایی در سراسر کشور برگزار شد، در این دوره از انتخابات شوراها؛ 905 شورا در شهرها، 34 هزار و 205 شورای روستایی و 17 شورا در شهرک‏های جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.

9 اسفند 1357
امام خمینی دستور تشکیل بنیاد مستضعفان و جانبازان را صادر کردند. این بنیاد زیر نظر ولایت فقیه و به وسیله هیات امنا برابر مقررات بخش خصوصی در چارچوب قانون اداره می شود، رئیس بنیاد عضو هیات امنا است.

9 اسفند 1357
امام خمینی فرمان مصادره اموال و دارایی های محمدرضا پهلوی را صادر کردند.

9 اسفند 1356
محمدرضا پهلوی در گفت و گویی با رادیو فرانسه، در مورد رخدادهای 29 بهمن تبریز گفت: «مسلما عفو بین المللی هر چه می خواهد بگوید ولی می دانم که مقصرین محاکمه خواهند شد و همه نوع امکان نیز برای دفاع از خود به وسیله وکلای غیر نظامی خواهند داشت.»

9 اسفند 1356
تظاهرات بزرگی از طرف ایرانیان ساکن آلمان شرقی علیه رژیم پهلوی و در اعتراض به بازداشت 14 دانشجوی ایرانی اشغال کننده سفارت ایران در این کشور، برگزار شد.

9 اسفند 1356
تعدادی از دانشجویان ایرانی، نظم جلسه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد را در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران بر هم زدند.

9 اسفند 1331
گروهی از نظامیان با لباس مبدل به قصد کشتن محمد مصدق نخست وزیر وقت، به خانه وی حمله کردند، اما مصدق از این سوء قصد جان سالم به دربرد.

9 اسفند 1308
احمد شاه قاجار آخرین پادشاه سلسله قاجاری در 34 سالگی در پاریس به علت بیماری کلیوی درگذشت. هیچ یک از مقام های دولتی در مراسم تشییع پیکر وی شرکت نکردند.

9 اسفند 1302
مراسمی به مناسبت سالروز استقلال افغانستان در محل سفارت خانه این کشور در تهران برگزار شد.

9 اسفند 1300
کمیسیونی که برای مطالعه و بررسی عهدنامه ممتاز الدوله رئیس هیات فرستاده شده به دولت جماهیر قفقاز تشکیل شده بود، جلسه خود را در وزارت امور خارجه برگزار کرد و اعضا مطالعه در مفاد عهدنامه را آغاز کردند.

9 اسفند 1300
ایران، دولت مصر را پس از اعلام استقلال این کشور از تحت الحمایگی بریتانیا به رسمیت شناخت و دفتر حفاظت منافع خود را در آن کشور به سطح سفارت ارتقاء داد.

9 اسفند 1300
با وجود مخالفت های دولت ایران با مشارکت کمپانی نفت جنوب با استاندارد اویل، در نتیجه گفت و گوهای کدمن و کمپانی استاندارد اویل، این شرکت با کمپانی نفت جنوب برای مشارکت در نفت شمال به توافق هایی دست یافتند.

9 اسفند 1299
سید ضیاءالدین طباطبایی یک روز پس از اعلام لغو قرارداد 1919 در نامه ای به دولتمردان انگلیس اطمینان داد که این اقدام به معنای موضع گیری علیه انگلیس نخواهد بود.

9 اسفند 1296
هزاران تن از مردم تهران با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در میدان توپخانه دخالت های نظامی روسیه و انگلیس در ایران را محکوم کردند.

9 اسفند 1296
مستوفی الممالک که در دی ماه گذشته رئیس الوزراء شده بود، دستور توقیف تمامی روزنامه های تهران را صادر کرد.

9 اسفند 1286
کابینه دوم حسینقلی خان نظام السلطنه، پس از تغییر در چند تن از وزیران کابینه قبلی و ترمیم آن، تشکیل شد. این کابینه تنها 90 روز دوام داشت.

9 اسفند 1286
به دنبال حادثه انفجار در برابر کالسکه محمدعلی شاه، ظفرالسلطنه حاکم تهران به دربار احضار و به دستور شاه تنبیه و به زندان انداخته شد.
برگرفته از: کتاب روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 1 و 3 )/ ایرنا