Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

روز گذشته مسئولان وزارت بهداشت هم‌زمان با روز دیابت در حالی از آمار ۵/۴ میلیون نفری مبتلایان به این بیماری در ایران خبر دادند که نیمی‌از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند. آن‌طور که مسئولان اعلام می‌کنند مشکلاتی که در سبک زندگی ایرانیان وجود دارد می‌تواند در آینده نزدیک به سونامی ‌دیابت در کشور دامن بزند.

به گزارش تیترآزاد، روز گذشته مسئولان وزارت بهداشت هم‌زمان با روز دیابت در حالی از آمار 5/4 میلیون نفری مبتلایان به این بیماری در ایران خبر دادند که نیمی‌از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند. آن‌طور که مسئولان اعلام می‌کنند مشکلاتی که در سبک زندگی ایرانیان وجود دارد می‌تواند در آینده نزدیک به سونامی ‌دیابت در کشور دامن بزند.
طبق آخرین آمارهای منتشر شده سازمان بهداشت جهانی هر 10 ثانیه دو نفر در جهان به دیابت مبتلا می‌شوند. هر هشت ثانیه نیز یک نفر در اثر ابتلا به دیابت نیز جان خود را از دست می‌دهند. ابتلا به دیابت نوع دوم سهم 90 درصدی را از میان انواع دیابت‌ها در جهان به خود اختصاص داده است و طبق آخرین پیش بینی‌های سازمان بهداشت جهانی آمار مبتلایان به دیابت تا سال 2030 به دو برابر میزان کنونی یعنی بالغ بر 689 میلیون نفر خواهد رسید.
دیابت در چند نوع متفاوت
چهار نوع اصلی دیابت با عناوین دیابت نوع یک، دیابت نوع دو، دیابت حاملگی و دیابت ثانویه وجود دارد. افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند در بدنشان انسولین تولید نمی‌شود و لازم است برای ادامه زندگی، انسولین تزریق کنند. این نوع دیابت بیشتر در کودکان ونوجوانان دیده می‌شود. انسولین تزریقی دارویی است که در تمام عمر برای دیابتی‌های نوع یک و تعدادی از دیابتی‌های نوع دو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بیماری در ابتدا تنها با تغییر روش زندگی فرد، قابل کنترل است و بیماران به‌طور معمول به داروی خوراکی، بیشتر نیاز دارند تا انسولین تزریقی ولی در نهایت همه دیابتی ها باید با کمک انسولین، قند خونشان را کنترل کنند.
روند رو به رشد دیابت در کشور
روز گذشته معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به حضور 5/4میلیون دیابتی در کشور و روند رو به رشد این بیماری، بر لزوم اصلاح سبک زندگی به ویژه اصلاح تغذیه و تحرک فیزیکی تاکید کرد. علی‌اکبر سیاری درباره ابعاد این بیماری در کشور و جهان گفت: تا 20 سال آینده تعداد افراد مبتلا به دیابت به 600 میلیون نفر می‌رسد و 600 میلیارد دلار نیز هزینه مراقبت سالانه از آنهاست. 5 میلیون مرگ در دنیا به علت بیماری دیابت در هر سال اتفاق می‌افتد. در کشور ما برآورد می‌شود حدود 5/4 میلیون نفر به این بیماری مبتلا باشند که این رقم تا 20 سال آینده به شش میلیون نفر می‌رسد. او افزود: در مطالعه‌ای که در افراد بالای 30 سال انجام شده، مشخص شد 2/11 درصد از جمعیت این مطالعه در معرض دیابت قرار دارند و 1/13 درصد از آنها به این بیماری مبتلا هستند. در دنیا 50 درصد از بیماران مبتلا به دیابت از بیماری خود بی‌خبر هستند. سیاری عوامل خطر رفتار فردی و رژیم غذایی را در بروز یا پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مهم دانست و گفت: مردم ما روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند، اما توصیه سازمان بهداشت جهانی روزانه پنج گرم است. زیاده‌روی در مصرف مواد نشاسته‌ای، چربی و غیره از عوامل خطری است که مربوط به رفتارهای فردی ما می‌شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت تحرک، اصلاح غذا و ‌کنترل وزن در کنترل بیماری دیابت ادامه داد: اگر رفتاری که مربوط به ما و قابل اصلاح است را تصحیح کنیم، عوامل بیولوژیک هم کنترل می‌شوند. این عوامل مثل چربی خون، فشار خون و قند بالا هستند که باعث ابتلا به دیابت می‌شوند. این درحالی است که متاسفانه 15میلیون نفر در کشور کلسترول بالا دارند. او اعلام کرد: 10 میلیون نفر در ایران مبتلا به فشارخون هستند و 50 درصد مردم از فشار خون و دیابت خود خبر ندارند. ما در سال 93 یک میلیون بیمار دیابتی را شناسایی کردیم و در سیستم بهداشتی و درمانی ما در روستاها در حال حاضر بهورزها و 6600 پزشک فعالیت می‌کنند و در دو استان فارس و مازندران نیز این شبکه برقرار است، برای هر 3000 نفر نیز یک کارشناس مراقب سلامت اختصاص داده‌ایم. سیاری با اشاره به آمار بالای مرگ و میر به علت ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر افزود: سالانه 90 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند و 30 هزار نفر از آنها فوت می‌کنند. 40 درصد این موارد قابل پیشگیری است.
2000 میلیارد تومان نیز هزینه درمان این بیماران می‌شود. او درباره هزینه مصرف دخانیات در کشور گفت: مردم ما هر سال 10هزار میلیارد تومان خرج سیگار می‌کنند. این در حالی است که کسانی که سیگار می‌کشند 23 برابر بیشتر از سایر مردم در معرض خطر سرطان ریه قرار دارند. متاسفانه شیوع مصرف قلیان در زنان را نیز شاهد هستیم. به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت به زودی برای همه مردم پرونده سلامت الکترونیک تشکیل می‌شود و تا سال آینده سیستم بهداشتی و درمانی شهرها نیز راه‌اندازی می‌شود. در ادامه این مراسم عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص غدد با اشاره به سرعت بالای رشد دیابت در کشور گفت: ما در آخرین بررسی خود در سال 2011 متوجه شدیم نرخ دیابت از 7/7 به 3/11 درصد رسیده است، یعنی 35 درصد طی هفت سال به این رقم اضافه شده است. به گزارش ایسنا، علیرضا استقامتی همچنین بر لزوم حمایت وزارت بهداشت از گسترش آموزش در تمام جامعه و گنجاندن آن در برنامه‌های آتی تاکید کرد.
کنترل دیابت با ورزش و تغذیه مناسب
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بیماری دیابت و چگونگی مقابله با آن به «آرمان» می‌گوید: دیابت بیماری شایع در اغلب جوامع است که به دلیل عدم رسیدگی به آن عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری در پی دارد. سیامک مره صدق می‌افزاید: مهم‌ترین فاکتور در کنترل این بیماری حفظ تعادل وزن و جلوگیری از بی‌تحرکی در سنین کودکی و نونهالی است. به ویژه کنترل دیابت در خانواده هایی که زمینه انتقال ژنتیکی این بیماری وجود دارد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. به گفته او هم‌اکنون تعاریف درباره دیابت تغییر کرده است و حتی سطوح پایین‌تر از آن نیز به عنوان بیماری دیابت تعریف شده است. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشویق کودکان به تحرک، پیشگیری از ابتلا به اضافه وزن در سنین مختلف، عدم مصرف دخانیات، رعایت بهداشت فردی و عدم استفاده از تغذیه های ناسالم را از جمله عوامل برای کنترل بیماری دیابت می‌داند و تاکید می‌کند: با تشخیص به موقع این بیماری با درمان مناسب و کنترل قند خون می‌توان جلو بروز بسیاری از عوارض را گرفت.
مره صدق تاکید می‌کند: عوارض قلبی، عوارض کلیوی، نارسایی های چشمی‌و عروقی ناشی از دیابت با کنترل قند خون در این بیماران قابل پیشگیری است، بنابراین درمان دیابت و کنترل قند خون در این زمینه اهمیت فراوانی دارد. او با تاکید بر مقوله آموزش به افراد دیابتی می‌افزاید: افراد مبتلا به دیابت و خانواده های آنها با تغییر سبک زندگی، اعمال رژیم غذایی سازگار با وضعیت خود، استفاده صحیح و به موقع از داروها و مراجعه به موقع به پزشک می‌توانند به زندگی سالم بازگردند. مره صدق با بیان اینکه بیماران دیابتی برای فرایند درمان از پوشش بیمه ای برخوردار هستند، می‌گوید: این بیماری و عوارض آن تحت پوشش بیمه ای است و با احداث مراکز دیابت در تمامی‌نقاط کشور مراحل درمان و زمینه ساماندهی این بیماران فراهم شده است. در ضمن به دلیل وجود پرونده افراد در این مراکز می‌توان در این زمینه مطالعات درمانی موثر و کارآمد انجام داد.
انتهای پیام/