Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

 امروز یکشنبه بیست و ششم مهر 1394 هجری خورشیدی، چهارم محرم 1437 هجری قمری و هجدهم اکتبر 2015 میلادی است. 35 سال پیش در چنین روزی، محمدعلی رجایی نخست وزیر وقت جمهوری اسلامی ایران با حضور در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد به بیان دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جنگ تحمیلی پرداخت.

 به گزارش تیتر آزاد، مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

 

26 مهر 1360
کابینه 45 روزه آیت الله محمدرضا مهدوی کنی با استعفای وی پایان یافت.

 

26 مهر 1359
محمدعلی رجایی نخست وزیر وقت جمهوری اسلامی ایران با حضور در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد به بیان دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جنگ تحمیلی پرداخت. در این جلسه شهید رجایی رژیم متجاوز بعث عراق را آغازگر جنگ دانست و عمل این رژیم را به شدت محکوم کرد.

 

26 مهر 1357
با اوج گیری اعتراض های مردمی، دولت شریف امامی اعلام کرد: بخش زیادی از خریدهای اسلحه از آمریکا لغو شده است.

 

26 مهر 1357
جیمز شلزینگر وزیر انرژی آمریکا توافقنامه هسته ای میان ایالات متحده و ایران را پیش از ارائه برای تصویب به وسیله کنگره جهت بررسی نهایی در اختیار جیمی کارتر رییس جمهوری وقت آن کشور قرار داد.

 

26 مهر 1345
قرارداد پرداخت وام 9 میلیون دلاری بانک صادرات و واردات آمریکا به ایران امضا شد.

 

26 مهر 1344
محمدرضا پهلوی در کاخ سعدآباد در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید «در شرایطی که ایران میلیون ها دلار به بانک ها و دولت های خارجی بدهی دارد، چطور مبادرت به صرف هزینه ای این چنین سنگین برای جشن های شاهنشاهی می کنید؟» برآشفت و گفت: «برای شناساندن تاریخ درخشان یک ملت به جهان هزینه ها هر اندازه باشد زیاد نیست.»

 

26 مهر 1336
ملک فیصل دوم پادشاه و عبدالله ولیعهد عراق در دوره نخست وزیری منوچهر اقبال وارد تهران شدند.

 

26 مهر 1334
لایحه پیوستن ایران به پیمان دفاعی ترکیه، عراق، پاکستان و انگلیس با نام سنتو به تصویب مجلس سنا رسید.

 

26 مهر 1325
وزارت امور خارجه آمریکا با انتقاد از ادامه حضور نظامیان شوروی در خاک ایران اعلام کرد: دفاع از ایران به منزله دفاع از منافع نظامی آمریکا در سراسر منطقه خاورمیانه است.

 

26 مهر 1306
به موجب قراردادی که در تهران میان نمایندگان دولت های ایران و فرانسه به امضا رسید، فرانسویان از حقوق «معاهده 1900»که در 20 مرداد 1279 هجری خورشیدی امضا شده بود، دست کشیدند. این پیمان حق انحصاری کاوش های باستانشناسی در ایران را به فرانسه می داد.

 

26 مهر 1302
قوام السلطنه نخست وزیر سابق بر پایه گفت و گوهای صورت گرفته با وزیر جنگ و مصوبه 575 هیات وزیران به شرط مسافرت به اروپا از زندان آزاد شد. رضاخان در چند روز پیش از این با دستگیری بدون مجوز قوام السلطنه شرایط را برای خروج او از عرصه رقابت با خود برای کسب عنوان نخست وزیری فراهم کرد.
برگرفته از:
-روزشمار تاریخ معاصر ایران (جلد 3)/ ایرنا