Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امروز دوشنبه دوم شهریور 1394 هجری خورشیدی، نهم ذی القعده 1436 هجری قمری، بیست و چهارم آگوست 2015 میلادی است. 53 سال پیش در چنین روزی، لیندون جانسون معاون رییس جمهوری آمریکا، برای اعلام حمایت کشورش از محمدرضا پهلوی و اصلاحات مورد نظر او وارد تهران شد.


دوم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران
مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

2 شهریور 1379
مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه کابینه ی بیل کلینتون در آمریکا برای نخستین بار اعتراف کرد که کشورش در کودتا علیه محمد مصدق در 1332 هجری خورشیدی و سقوط دولت وی نقش فعالی داشته است.

2 شهریور 1357
سیدعلی اندرزگو روحانی مبارز و از اعضای شاخه ی نظامی جمعیت هیات های موتلفه ی اسلامی در رویارویی با ماموران سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) به شهادت رسید.

2 شهریور 1357
بیشتر شهرهای ایران شاهد تظاهرات اعتراض آمیز مردم علیه محمدرضا پهلوی بود.

2 شهریور 1357
محمد پروین گنابادی در 75 سالگی درگذشت. ترجمه ی مقدمه ی ابن خلدون، تصحیح کشف الاسرار میبدی و تاریخ بلعمی و نگارش پرورش اراده، اندیشه‏ها و فن مناظره از جمله اثرهای ارزنده ی وی محسوب می شود.

2 شهریور 1349
شرکت واحد اتوبوسرانی، خطوط تندرو و شب رو را راه اندازی کرد.

2 شهریور 1341
لیندون جانسون معاون رییس جمهوری آمریکا، برای اعلام حمایت کشورش از محمدرضا پهلوی و اصلاحات مورد نظر او وارد تهران شد.

2 شهریور 1331
مجمع عمومی ویژه ی سندیکایی مطبوعات ایران درباره ی بحث در زمینه ی اصلاح قانون مطبوعات تشکیل شد.

2 شهریور 1321
سفارت انگلیس در تهران از نخست وزیر ایران درخواست کرد، از نصب رادیو در خودروهای شخصی جلوگیری کند. دولت این موضوع را روز بعد به اجرا گذاشت.

2 شهریور 1320
نیروهای دریایی، زمینی و هوایی شوروی و انگلیس در تمام شبانه روز در شمال و جنوب ایران به آماده سازی خود مشغول شدند و از ساعت 24 به حال آماده باش کامل درآمدند.

2 شهریور 1320
آندره اسمیرنوف سفیر شوروی و سر ریدر بولارد سفیر انگلیس در تهران، هرگونه شایعه در مورد تصمیم این 2 کشور برای اشغال ایران را تکذیب کردند. این امر تنها یک روز پیش از اشغال کشور به وسیله ی روسیه و انگلیس بیان شد.

2 شهریور 1303
امیراعلم از دست اندرکاران امر بهداشت در دیداری با رضاخان خواستار تشکیل وزارت صحیه(بهداشت) و معرفی وزیری برای این وزارتخانه شد.

2 شهریور 1300
روزنامه طوفان به مدیریت فرخی یزدی انتشار یافت.

2 شهریور 1288
حاج مخبرالسلطنه والی تازه آذربایجان از اروپا وارد تبریز شد و ستارخان، باقرخان و دیگر مشروطه خواهان از او استقبال کردند.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران (جلد 4)

انتهای پیام/