Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

 امروز شنبه سی و یکم مرداد 1394 هجری خورشیدی، هفتم ذی القعده 1436 هجری قمری، بیست و دوم آگوست 2015 میلادی است. 37 سال پیش در چنین روزی، امام خمینی(ره) به مناسبت حادثه ی سینما رکس آبادان در پیامی فرمودند: من گمان نمی کنم هیچ مسلمانی بلکه انسانی دست به چنین فاجعه وحشیانه ای بزند.

مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

31 مرداد 1357
امام خمینی(ره) به مناسبت حادثه ی سینما رکس آبادان در پیامی فرمودند: «من گمان نمی کنم هیچ مسلمانی بلکه انسانی دست به چنین فاجعه وحشیانه ای بزند.» ایشان در پیام خود حکومت پهلوی را عامل این حادثه معرفی کردند.

31 مرداد 1357
محمدرضا پهلوی در گفتگو با تلویزیون کانال 2 فرانسه اظهار داشت : «اگر نظم حاکم بر ایران تغییر کند با توجه به وابستگی که میان ایران و اروپا برقرار است و بیش از70 درصد انرژی اروپا، 90 درصد انرژی ژاپن و 50درصد انرژی آمریکا از این منطقه تأمین می شود، غرب بدون حتی شلیک یک فشنگ خواهد مُرد.»

31 مرداد 1342
جامعه ی روحانیت در اطلاعیه ای انتخابات مجلس بیست و یکم را تحریم و در همین روز جامعه ی اصناف نیز به حمایت از امام خمینی(ره) ، مردم را به اعتصاب دعوت کرد.

31 مرداد 1342
دانشگاه تربیت معلم تشکیل شد. دارالمعلمین عالی نام مدرسه‏ای عالی بود که در 1307 خورشیدی برای تربیت معلم مدارس متوسطه شکل گرفت و در 1312 خورشیدی به دانشسرای عالی تغییر نام یافت. این دانشسرا دارای 2 قسمت علمی شامل رشته‏های ریاضیات، طبیعیات، فیزیک و شیمی و قسمت ادبی با رشته‏های ادبیات، فلسفه، تاریخ و جغرافی بود. دانشسرای عالی پس از شکل گیری دانشگاه تهران، جزیی از آن شد تا این که در 1334 خورشیدی از دانشگاه تهران استقلال و در تابستان 1342، دانشسرای عالی انحلال یافت.

31 مرداد 1332
به دنبال وقوع کودتای بیست و هشتم مرداد، محمدرضا پهلوی که از رامسر به بغداد و از آنجا به ایتالیا رفته بود، از رم به بغداد بازگشت و وارد تهران شد.

31 مرداد 1320
در آستانه ی اشغال ایران به وسیله ی متفقین، محمد شایسته وزیر مختار ایران در آمریکا، در دیدار با کردل هال وزیر امور خارجه ی آمریکا گفت : من اطمینان دارم اگر دولت شما حتی یک کلمه به انگلیسی ها بگوید، آنها به ایران حمله نخواهند کرد. کردل هال در پاسخ سکوت کرد و چیزی نگفت .

31 مرداد 1320
دولت شوروی به تمامی کشتی های بازرگانی که در دریای خزر تردد داشتند، فرمان داد تا به منظور تسهیل عملیات دریایی علیه ایران به بنادر باکو منتقل شوند.

31 مرداد 1315
بخشنامه ی تغییر نام اداره ی معادن به اداره ی عایدات معادن ابلاغ شد.

31 مرداد 1307
برای جلوگیری از سوء استفاده ی شهروندان خارجی از به دست آوردن تابعیت ایرانی، وزارت داخله بخشنامه ای در زمینه ی ورود بدون اجازه ی شهروندان بیگانه، گاه پنهان کردن تابعیت خود و بهره برداری شخصی از این موضوع، صادر کرد. در قسمتی از آن آمده بود که پذیرش تابعیت ایرانی، دارای مقدماتی است که باید رعایت شود.

31 مرداد 1300
اتحادیه ی مدیران جراید اصفهان تشکیل شد.

31 مرداد 1295
علاءالسلطنه یک روز پس از فرمان رییس الوزرایی احمدشاه از مقام خود استعفا کرد و دگربار وثوق الدوله مأمور تشکیل کابینه شد.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 1)

انتهای پیام/