Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

کارخانه آجر ماشینی گنبد که در کیلومتر ۵ جاده آزادشهر به مینودشت می باشد، چند سالی است دچار مشکلات مالی فراوان شده و کارگران این کارخانه تولیدی اعتراض خود را به گوش مسئولین استان رسانده اند اما این کار نتیجه ای برای آنها نداشته است. با توجه به وضعیت نا بسامان کارگران کارخانه آجر ماشینی گنبد، خبرنگار ما مصاحبه ای با چند کارگر این کارخانه انجام داده و مشکلات و اتفاقات این کارخانه را بررسی کرده است.

به گزارش تیترآزاد، عبد الرحمان مختومی عضو شورای کارگری کارخانه آجر ماشینی گنبد در گفتگو با خبر نگار ما در خصوص مشکلات کارگران و کارخانه اظهار کرد: کارگران این کارخانه مدتها است که حقوق خود را به درستی دریافت نکرده اند. بطور میانگین کارگران این کارخانه ۷ ماه حقوق طلب کار می باشند. مثلا خود بنده ۲۰ میلیون حقوق طلب دارم.

مختومی ادامه داد: الان حدود ۲ سال است که لیست بیمه کارگران رد نشده است. کارفرما لیست را به بیمه می برد اما بیمه بخاطر بدهی زیاد کارفرما از پذیرش لیست خودداری می کند. ما بارها نسبت به این مسئله اعتراض کرده ایم و به مسئولین مربوطه نامه نگاری کرده ایم.

عضو شورای کارگری کارخانه افزود: بر طبق ماده ۳۶ قانون کار، بیمه وظیفه دارد لیست کارگران را قبول کند، زیرا کارگر ۷ درصد حق بیمه را پرداخت کرده و کارفرما از حقوق او این مبلغ را کسر نموده است.

وی تصریح کرد: کارفرمای ما بارها به بیمه اعلام کرده است که بنده حاضر به پرداخت ۷ درصد حق بیمه کارگران می باشم تا زمانی که وام کارخانه درست شود و بدهی خود را با بیمه تسویه کنم اما بیمه از دریافت لیست امتناع می کند.

z2

مختومی ادامه داد: اگر تامین اجتماعی لیست بیمه کارگران را قبول کند قسمتی از مشکلات ما حل خواهد شد.

عضو شورای کارگری کارخانه در خصوص مشکلات کارگران بیان کرد: کارگر زمانی که شکم خود و خانواده اش گرسنه باشد ، فرزندش مریض باشد و او پولی برای درمان فرزند نداشته باشد، چگونه انتظار می رود که بازدهی مناسبی داشته باشد. گرچه همکاران بنده در این کارخانه با همه ی مشکلات با تمام وجود تلاش می کنند.

وی در دفاع از کارفرمای خود گفت: قیمت آجر از سال ۸۴ یکی بوده است و این در حالی است که قیمت حاملهای انرژی چند برابر شده است و دولت هیچ حمایتی از تولید کنند نمی کند. مدتی است که قرار شده وامی به این کارخانه تعلق بگیرد اما با وجود مصوبات، خبری از این وام نشده است.

در گفتگو با یکی دیگر از اعضای شورای کارگری بنام آقای منگلی ، وی در خصوص مشکلات کارخانه اظهار کرد: کار فرما می گوید تولید نداریم، پول نداریم، سوال من از ایشان این است، الان ۲ ماه است که تولید نداریم، چرا میانگین طلب ما از شما ۷ ماه حقوق است؟!

منگلی ادامه داد: قراردادهای ما تاریخ پایان ندارد و این را به اداره کار گزارش کرده ایم، اما آنها می گویند چون این کارخانه بالای ۵۰ کارگر دارد ما نمی توانیم به موضوع وارد شویم، کارفرما از ما شکایت می کند که چرا تولید وی را خوابانده ایم.

عضو شورای کارگری کارخانه آجر ماشینی گنبد افزود: با مسئولین شهرستان و استان در خصوص مشکلات کارگران صحبت کرده ایم، اما نتیجه ای نداشته است. مسئولین شهرستان از مدیریت می نالند و می گویند؛ ما بارها ضامن شده ایم تا آب، برق و گاز کارخانه قطع نشود اما مدیریت بدهی های خود را پرداخت نمی کند و باعث ایجاد مشکلات شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: به علت رقابت زیاد بازار کارخانه نمی تواند آجر را به قیمت مناسب بفروشد و این موضوع هم علتی از علل مشکلات کارخانه است.

منگلی در خصوص شکایت برای دریافت حق حقوق کارگران خاطرنشان کرد: یکی از کارگران به دادگاه شکایت کرد و دادگاه در حکم خود بجای پول به او ۳ تا دینام از موجودی کارخانه داد و فروش این دینام ها کار آسانی نیست و در ضمن این دینامها عمر خود را کرده اند.

عضو شورای کارگری کارخانه در رابطه با شغل خود بیان کرد: ما در دمای ۵۵ تا ۶۰ درجه کار می کنیم و بدن ما آب زیادی را از دست می دهد، کار ما بسیار دشوار است و جزء مشاغل سخت می باشد اما این وضعیت نابسامان ، دریافت نکردن حقوق ، بی پولی و خجالت از خانواده سخت تر از شغل برای کارگران است.

وی ادامه داد: در همین دو ماه گذشته شاهد اقدام به خود کشی به علت مشکلات مالی در کارخانه بودیم .

z

منگلی درباره علت مشکلات کارخانه گفت: از زمانی که یارانه ها را دادند و خصوصی سازی کردند، مشکلات ما شروع شده است. در این مدت خصوصی سازی نظارتی درست بر شرکتهای خصوصی نبوده است. با حذف یارانه و قرار بر پرداخت یارانه نقدی نیز هیچ حمایتی از شرکت های تولیدی نشده است.

عضو شورای کارگری ادامه داد: صاحب کارخانه از حقوق ما ، شروع به ساخت فاز جدید کارخانه کرد و کلی هم خود را زیر بدهی برد.

یکی دیگر از کارگران در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با مشکلاتش اعلام کرد: نزدیک به ۱۵ میلیون طلب دارم، همسرم بخاطر بی پولی می خواست خودش را بکشد، به مدیریت گفتم، قرار شد هفته بعد پول بنده را بدهد، اما پولی نداد و الان ۲ هفته است که همسرم قهر کرده و به خانه پدرش رفته است.

وی ادامه داد: بیشترین دغدغه ما پول است ، چون پول نداریم خانواده های ما در دارد از هم می پاشد. تقاضای ما از مسئولین این است که اگر قرار است به این کارخانه وام ندهند بگویند تا ما تصمیم مناسبی برای آینده شغلی خود بگیریم.

جلال آقچلی راننده لودر این کارخانه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در چند ماه گذشته ۲ بار اقدام به خودکشی در بین کارگران داشتیم. بار اول یکی از کارگران که بچه اش بستری بود و پول می خواست، آمد اینجا و روی خود بنزین ریخت و همکاران جلوی او را گرفتند. و بار دوم نیز یکی دیگر از کارگران بخاطر نداشتن نان شب و بی پولی مداوم، خود را جلوی لیفتراک انداخت که خدا را شکر راننده متوجه شد.

z1

آقچلی ادامه داد: بنده الان ۲ ماه حقوق طلب دارم. وضع من از بقیه کارگران بهتر است. زیرا با راننده کامیونهای زیادی آشنا هستم و بجای حقوق از کارفرما آجر می گیرم و می فروشم اما اکثر کارگران همچنین کاری را نمی توانند انجام دهند.

در خصوص سخنان و مشکلات کارگران مصاحبه ای با مدیر کارخانه انجام شده است که در خبر بعدی به آن خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/