Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

محبت مادری که پشت درب‎های بیمارستان حضرت معصومه(س) آزادشهر باقی ماند تا «علی‌اکبر» زندگی را بدون آغوش گرم مادر سپری کند.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری فارس، مهربانی دستان پرمهر مادر از کودک آزادشهری محروم شد، دیگر به گریه‎های یکی از نوزادان روستای آزادشهر صدای مادری آرامش نمی‎بخشد.

لحظه‎های شیرین کودکی بدون مادر برای علی‎اکبر داستان ما تلخ‎تر از کودکان دیگر سپری خواهد شد، هوای سرد زمستانی و یا نسیم بهاری برای علی‎اکبر در روزهای کودکی تا جوانی بدون مادر لذت‌بخش نخواهد بود.

قصور یا فقر، محبت مادری را از نوزاد آزادشهری دریغ کرده است، مادر باردار آزادشهری دیگر به خانه برنگشت و امروز روح آزرده مادری نگران فرزندانش است، حال چه کسی می‎خواهد به صدای گریه‎های این کودک به مهربانی مادر پاسخ بدهد.

پس از آنکه ماجرا پرونده مرگ مادر باردار آزادشهری که بر روی میز رسانه‌ها قرار گرفت این موضوع برخی از افراد را به حدی نگران کرده که با تهدید و ارعاب درصدد هستند که حقیقت انکارناپذیر مرگ مادر باردار که برای وزارت بهداشت بسیار حائز اهمیت است را تکذیب کنند و به‌رسم امانت برخی از مسائل مطرح‌شده از سویی افرادی که حتی به گفته همکاران روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی این مسئله به آنها مرتبط نیست در نزد ما باقی خواهد ماند.

برای بیان کل ماجرا خبرگزاری فارس به سراغ خانواده و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان رفت تا موشکافانه به این موضوع که منجر به جریحه‎دار شدن افکار عمومی شده بپردازد.

*کادر بیمارستان حضرت معصومه(س) آزادشهر را مقصر می‎دانم

خانواده این مادر باردار در پیرو خبری که در خبرگزاری فارس گلستان درج شد، اظهار کرد: در زمان زایمان به بیمارستان مراجعه کردیم و در ابتدا بیان شد که هنوز برای زایمان زود است و در این روز گفتند که باید شما برگردید و نسبت به این وضعیت همسر من بی‎تفاوت بودند و اهمیتی قائل نشدند.

همسر این خانم باردار می‎گوید؛ پس‌ازاین ماجرا روز بعد همسرم به‌اتفاق خواهرش به بیمارستان مراجعه و چند روزی در بیمارستان بودند و پس از گذرندان مراحل آزمایش‎ها که نمی‎دانم پزشکان بیمارستان متوجه این موضوع شده بودند که فرزندم وزنش زیاد است یا خیر، اصرار بر این داشتند که باید کودک به شکل طبیعی به دنیا بیاید اما درد و فشار زایمان در این هنگام زیاد می‎شود و حتی برخی از پرستاران بیان کرده بودند که براثر این فشار عمل زایمان نیز اتفاق می‎افتد و نوزاد براثر فشار زایمان بیرون زده بود که مادر با افت فشار روبه‎رو می‎شود و با توجه به شرایط، مادر در بیمارستان سزارین می‎شود.

وی می‎افزاید، همسرم براثر عمل کم می‎آورد و به دلیل آنکه در بیمارستان گویا برای تزریق خون یا فرآورده‎های آن با مشکل روبه‎رو بودند همسرم را به بیمارستان گنبدکاووس منتقل می‎کنند و برخی بیان می‎کنند که پس از عمل تمام کرده بوده و برخی هم می‎گویند همسر شما سالم بوده و در گنبدکاووس جان‌باخته است و به‌درستی حقیقت این ماجرا را نمی‎دانیم.

همسر مادر باردار متوفی تأکید کرد که پزشک جراح به ما چیزی در مورد علت فوت بیان نکرده است و پزشک قانونی نیز هنوز در این مورد به ما پاسخگو نیست.

وی بابیان اینکه من بیکار هستم و گاهی به صورت کارگری و روزمزد کار می‎کنم، ابراز کرد: نزدیک هفت سال است که ازدواج کردم و در روستای بخش چشمه‎ساران و در خانه پدری زندگی می‌کنم که یک اتاق سه در چهار و در حکم آشپزخانه، اتاق نشیمن و پذیرایی ما است.

این همسر مادر باردار متوفی بابیان اینکه در این حادثه بیمارستان حضرت معصومه (س) را مقصر می‎دانم چراکه کوتاهی کردند، تأکید می‌کند، من کارگر هستم و تخصصی از پزشکی ندارم آیا پزشک و خانه بهداشت که از ابتدا مادر باردار را وزن می‎کنند تشخیص نمی‎دهند که چند روز دیگر به دنیا می‎آید و چند کیلو وزن دارد.

وی تأکید کرد: اعتقاددارم نوزاد چهار کیلو و 200 گرمی نباید طبیعی به دنیا بیاید و این کودک دوم ما بود، من یک کارگر با دو فرزند خردسال چگونه می‎توانم زندگی‌ام را بچرخانم.

همسر متوفی یادآور می‌شود؛ نمی‎دانم چه اصراری بوده که عمل طبیعی انجام دهند، من در آن روز محل کارم بودم و خانمم همراه مادرش که بی‎سواد بوده در این بیمارستان حضور داشت و چون نوزاد نخست من به شکل طبیعی به دنیا آمده بوده و نزدیک دو کیلو وزن داشت آیا باید در زایمان دوم هم طبیعی همسرم وضع حمل می‎کرد؟

وی می‎گوید: از مسؤولان انتظار دارم به این بیمارستان و به حال انسان‎های مستضعف مثل ما رسیدگی کنند آیا کسی که در مملکت اسلامی توان مالی ندارد باید بمیرد، همسرم چه گناهی داشت که تنها به خاطر یک عمل سزارین فوت کند، اگر زایمان طبیعی رایگان باشد و سزارین حتی 2 میلیون تومان هزینه در برداشته باشد آیا باید به خاطره 2 میلیون تومان جان یک انسان به خطر بیفتد.

وی می‎افزاید: می‌خواهم به حال این کودکان فکری شود و من انتظاری برای خودم ندارم، همسرم 25 سال سن داشت، کودکی به نام علی‌اصغر داریم و این نوزادم نیز به گفته مادرش علی‌اکبر خواهد شد.

خانواده مادر باردار متوفی تأکید می‎کنند که پس‌ازاین اتفاق شنیدیم که کادر درمانی این بیمارستان رسیدگی خوبی ندارند و نارضایتی برخی افراد را هم دیده بودیم و بعد از این حادثه نیز از چند نفر شنیدیم که از عملکرد بیمارستان ناراضی هستند.

*به‌هیچ‌عنوان از مورد مرگ مادر باردار نمی‎گذریم

عباس بداخشان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در این‌باره در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: بیمارستان حضرت معصومه ( س) یک بیمارستان 64 تخت خوابی است و در ابتدا با ظرفیت 32 تخت فعالیت خود را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: بیمارستان حضرت معصومه (س) یک بیمارستان عمومی است که تکلیف دارد خدمات زنان، اطفال، جراحی و داخلی را انجام دهد و همچنین تخصص بیهوشی برای جراحی و تخصص علوم آزمایشگاهی برای خدمات آزمایشگاهی در این بیمارستان در نظر گرفته‌شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان اذعان کرد: علاوه بر این خدمات در این بیمارستان متخصص قلب نیز همکاری می‎کند و متخصص روان‌پزشکی به شکل پاره‌وقت و یا چند روز در هفته فعالیت دارد و همچنین بخش کودکان در این بیمارستان فعال است.

بداخشان افزود: تخت‎های زایمان طبیعی و زایشگاه در این بیمارستان وجود دارد و این امکانات برای یک بیمارستان سطح دو در نظر گرفته‌شده نه یک بیمارستان فوق تخصصی و البته اکثر بیمارستان ما در استان در سطح دو خدمات می‎دهند.

وی در مورد برخی نارضایتی‌ها از این بیمارستان گفت: سیستمی تحت عنوان وقایع ناخواسته در پزشکی وجود دارد که 28 مورد شامل از تخت افتادن و یا دادن داروی اشتباه و یا مشکل مشابه مادر باردار آزادشهری بود که گزارش‌شده است و حتی به افرادی که در کادر این وقایع ناخواسته را گزارش می‎دهند جایزه نیز می‎دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان یادآور شد: اگر برای مثال بیماری از تخت بیفتد به بیمارستان مراجعه می‎کنیم تا ببینم علت آن به دلیل عدم حضور پرستار یا مشکل از شرایط فیزیکی تخت است و اگر خطای عامدانه باشد با آن برخورد می‌کنیم و اگر مشکل سیستمی بوده آن را رفع می‌کنیم تا مشکلی برای دیگران پیش نیاید و برای همه بیمارستان‎ها این مهم انجام می‎شود.

بداخشان در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است که برخی موارد مانند آنچه در خبر گزارش مردمی در مورد فوت این مادر باردار داشتیم مانند مشکلات «دسی شوک» که منجر به فوت بیمار شده گزارش نشده باشد، افزود: به ما گزارش اینکه برای خطا در دیسی‌شوک قلب بیماری ازکار افتاده باشد نرسیده است و یا بیماری براثر آمپول اشتباه مشکلی داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی برداشت افراد از مسائل پزشکی بدون معلومات است، مثلاً ممکن است فردی شکایت بکند که ده‎ها بار دست همسرم را برای یک آمپول سوراخ کردند و این در حالی است که شاید همسرش چاق بوده و رگ‎گیری این افراد کار سختی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان یادآور شد: همچنین سامانه 190 در بیمارستان که تراکت آن وجود دارد در بخش‎های مختلف مثل اورژانس در نظر گرفته‌شده و مردم می‎توانند مشکلات خود را نیز گزارش دهند.

بداخشان تأکید کرد: این سامانه تلفنی است و مباحث به دانشگاه علوم پزشکی منتقل می‌شود و موارد خطا که در گزارش ارائه شود را پیگیری می‎کنیم.

وی در مورد فوت این مادر باردار گفت: شاخص فوت مادر باردار مهم‌ترین شاخصی است که در وزارت بهداشت به آن توجه می‎شود و در اخبار منتشر شده این مطلب را دیدم که این مادر چهار روز در بیمارستان درد کشید و این در حالی است که مریض روز پنجشنبه در بیمارستان بستری‌شده بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان اضافه کرد: در مواردی که مرگ مادر باردار اتفاق بیفتد تیم‌های ما اعزام می‌شوند و پرونده پزشکی را ضبط کرده تا بتوانند به آن استناد قانونی داشته باشند و تمام روند با کارشناسان تخصصی و گروه‎های مرکز استان جلسه برگزار و با حضور رئیس دانشگاه بررسی می‌شود و موارد قصور پزشکی اگر اتفاق بیفتد به تعزیرات حکومتی و دادسرا ارجاع می‎دهیم و بر اساس آن امسال چندین همکار خود را مجبور شدیم که معرفی کنیم و ما در دانشگاه حافظ مردم هستیم.

*امکان ندارد برای پول نداشتن بیمار را در مراکز دولتی نگهداریم

بداخشان در مورد احتمال قصور در این پرونده متذکر شد: در بررسی مقدماتی هستیم، کسی از مادر باردار درخواست پول مازاد از تعرفه را نمی‎کند، اگر زایمان طبیعی انجام دهد رایگان است و اصلاً امکان ندارد برای پول نداشتن در مرکز دولتی، بیمار را نگهداریم و در آخر به سراغ بیمار برای مسائل مالی می‎رویم.

وی بابیان اینکه مادران باردار برای زایمان طبیعی تحت نظر گرفته می‎شود چراکه عوارض کمتری برای کودک و مادر دارد، گفت: در زایمان طبیعی همان‌طور که اسمش مشخص است روند طبیعی طی می‎شود و متخصص در کنار بیمار است و بر مسیر زایمان طبیعی نظارت می‎کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: در این مورد بیان‌شده که مادر به دلیل زایمان طبیعی فوت نکرده و پزشک نظارتی داشته و بیان کرده که زایمان پیشرفتی نداشته و پس‌از آن سزارین بیمار اتفاق افتاده است.

بداخشان گفت: پس‌ازاین اتفاق از همکاران ما مصاحبه می‎گیریم و هیچ‌کسی برای بیان حقیقت اخراج نمی‎کنیم و اگر پرستار به دیگران موضوعی را بیان کرده به تیم بازرسی نیز می‎توانست بیان کند و هیچ گزارش پرستاری در این زمینه نداشتیم.

وی با بیان اینکه در پرونده هیچ گزارش پرستاری نداشتیم ، یادآور شد: در پرونده این مادر باردار بیان‌شده که جنین استیجش درشت بوده و به مرحله نرسیده بود که زایمان طبیعی انجام شود و به دلیل عدم نزول سر جنین بیمار را برای سزارین در ساعت 20 و 40 دقیقه روز پنجشنبه انتقال دادند و تا پایان عمل مشکل نداشته و پس‌ازآن دچار افت فشارخون می‎شود و بر این اساس فشارخون وی را چک می‌کنند و پس از بررسی 300 سی‌سی خون از بدنش تخلیه می‎کنند که این میزان منجر به فشارخون نمی‎شد ولی به دلیل افت فشار به بیمارستان گنبدکاووس منتقل می‎شود و در بیمارستان گنبدکاووس فوت می‎کنند که این اتفاق در ساعت هفت و 30 دقیقه صبح روز بعد اتفاق افتاده است و این اتفاق روند طبیعی کار بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: این پرونده در مقدمات کار است و به کمیته پزشکی ارجاع شده است و از بیمارستان مطهری گنبدکاووس و حضرت معصومه (س) آزادشهر گرفته‌شده و در کمیته کارشناسی ما بررسی می‎شود و سپس به کمیته استانی و به دادسرا و یا نظام پزشکی ارجاع خواهد شد.

بداخشان تأکید کرد: از مورد مرگ مادر باردار به‌هیچ‌عنوان نمی‎گذریم و برای این پرونده پزشک قانونی نیز ورود پیداکرده تا دلیل به آن بیان کند و نظر پزشک قانونی می‎تواند به این پرونده کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: برای روشن شدن این موضوع با ماما و متخصص زنان و پزشک و خانواده صحبت می‎کنیم و شاید همین‌الان نیز این مصاحبه‌ها گرفته‌شده باشد و پس‌ازاین صحبت‌ها در جلسه کارشناسی قرائت می‎شود و همچنین می‎توانند همراهان بیمار به ستاد درمان مراجعه کنند و نقطه نظرات آنها می‎توانند در بررسی ما کمک کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: متأسفانه در سال 1396 ، 11 مورد مرگ مادر در استان اتفاق افتاده و این آمار امسال به هفت مورد کاهش‌یافته و امید داریم این میزان در سال آینده نیز کاهش یابد.

بداخشان یادآور شد: در بهترین سایت‎ها عوارض پزشکی اتفاق می‌افتد و یکی از دلایل مهم مرگ عوارض است ولی واقعیت است چه میزان قصور بوده و تا چه میزان به ماهیت پزشکی برمی‌گردد کادر پزشکی نیز نمی‎توانند نظر بدهند و برای ما مهم است که اگر قصوری اتفاق افتاده آن را بررسی کنیم.

*قصور یا عدم قصور مرگ مادر باردار آزادشهری نیاز به بررسی دارد

بداخشان بابیان اینکه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نقش وکیل مردم را دارد و اگر مشکلاتی در بیمارستان‎ها وجود دارد مردم بیان کنند، ابراز کرد: فوت این مادر باردار قصور باشد یا نه نیاز به بررسی بیشتری دارد ولی برای همه مادران ابتدا تلاش می‎شود زایمان طبیعی اتفاق بیفتد سپس اگر شرایط خاصی برای مادر باردار وجود داشته باشد عمل سزارین انجام می‌شود و در مورد مادرانی که موردی ندارند پزشک حق ندارد در ابتدا به سزارین روی بیاورد.

==================

گزارش از داود خاندوزی

==================

انتهای پیام/83015