Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

نشست خبری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آزاشدهر با خبرنگاران آزادشهری، امروز ظهر به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد.

به گزارش تیتر آزاد، جلال عجم رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آزادشهر در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهار کرد: بنده معتقدم که ما در آزادشهر ماه‌های منابع طبیعی داریم و نه هفته منابع طبیعی، زیرا بخاطر شرایط جوی این شهرستان از دی ماه به تقسیم نهال مشغول می شویم.

وی ادامه داد: هفته منابع طبیعی امسال به نام منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی نامگذاری شده است. تمام تلاش ما بر این است که این موضوع را آموزش دهیم که این سرمایه ملی متعلق به همه‌ی است و باید همه از آن محافظت کنند. در این خصوص آموزش‌های خود را در بین کودکان و نونهالان شروع کردیم.

عجم افزود: بنده معتقدم که شخصیت بزرگسالان شکل گرفته است و کمتر تغییر می کند، بنابراین بیشتر تمرکز آموزشی خود را برای کودکان و نونهالان قرار داده ایم. لازم است که همینجا از همراهی بسیار زیاد رئیس آموزش پرورش آزادشهر در این خصوص تشکر کنم.

رئیس اداره منابع طبیعی آزادشهر بیان کرد: یکی از اقدامات منابع طبیعی برای حفظ منابع طبیعی، توزیع نهال رایگان مثمر و غیر مثمر در بین مردم است. در این خصوص در سال ۱۳۹۷ و در قسمت نهالهای غیر مثمر ۱۸ هزار اصله نهال در بین مردم توزیع کردیم. این نهالها حدود ۱۰ هکتار به فضای سبز منطقه خواهد افزود.

وی گفت: در بحث نهالهای مثمر در مناطق بالا دست (کوهستانی) ۵۰ هزار اصله نهال و در قسمت پایین دست ۲۰۰۰ اصله توزیع کرده و خواهیم کرد. این نهالها معمولا از نوع درختان گیلاس، آلبالو، به، گردو، گلابی، زرشک پلویی، بادام و انگور می باشند.

عجم خاطرنشان کرد: در روستاهایی دارای مراتع که دامپروری در آنها کمتر انجام میشود، در قالب بوستان روستایی و زراعت چوب ورود کردیم و حدود ۸ هکتار از مراتع را تحت پوشش این بوستانها بردیم.

رئیس اداره منابع طبیعی آزادشهر اعلام کرد: امسال ۹۰ هزار اصله گل محمدی در بین مردم توزیع شد که این مقدار نسبت به 36 هزار اصله سال گذشته حدود سه برابر بیشتر است و حدس میزنیم ۲۷ هکتار از اراضی ، تحت پوشش این گل قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: برای مقابله با سیل و تقویت پوشش مراتع، ۲۵۰ هکتار از مراتع را کپه کاری کردیم . همچنین ۱۰ تن کود را در بین مردم برای کود پاشی ۲۰۰ هکتار از مراتع توزیع کردیم.

عجم افزود: ۲ تن بذر یونجه در اختیار روستاها قرار دادیم که ۸۰ هکتار از مراتع ، تحت پوشش این گیاه خواهد رفت. همچنین امسال ۶۲ کیلو بذر گیاهان دارویی در بین مردم تقسیم شد.

رئیس اداره منابع طبیعی آزادشهر بیان کرد: منابع طبیعی آزادشهر علاوه بر توزیع بدر گیاهان دارویی، آموزش کاشت، داشت و برداشت این گیاهان را به مردم منطقه آموزش داد و در تلاش است که با افزایش سطح زیر کشت محصولات بتواند سرمایه گذاران را مجاب به ساخت کارخانه بسته بندی در این شهرستان کرده و برند مخصوص به این شهر را به بازار عرضه کند.

وی تصریح کرد: گیاهان دارویی درآمد خوبی دارد، مثل در خصوص گیاه گل گاو زبان، سود خالص کاشت یک هکتار از این گیاه، حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است.

عجم خاطرنشان کرد: منابع طبیعی آزادشهر در سال جاری به نهال کاری در حاشیه جاده‌ها پرداخته است و ۵ کیلومتر از مسیر آزادشهر به مینودشت و ۲ کیلومتر از مسیر آزادشهر به نوده خاندوز را نهال کاری کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی آزادشهر گفت: امسال ۹۰ عدد آبشخور فلزی با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیون تومان را در بین دامداران توزیع کردیم، همچنین در مسیر چشمه‌ها آبشخور فلزی بتنی با هزینه ای بالغ بر ۵۸ میلیون تومان ایجاد کردیم تا دام‌های منطقه از آب سالم استفاده کنند و دچار بیماری نشوند.

وی یادآور شد: تمام خدمات ارائه شده اعم از واگذاری نهال، گیاهان دارویی ، گل محمدی، بذر یونجه ، تحویل و ساخت آبشخور و ... بصورت رایگان بوده است.

عجم اظهار کرد: امسال ساختمان اداری اداره منابع طبیعی آزادشهر را با ۱۲۰۰ متر مربع زیر بنا با هزینه ای بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان و سر جنگلبانی ایست بازرسی تیل آباد را با ۱۵۰ متر مربع زیر بنا و هزینه ای بالغ بر ۱۳۰ میلیون تومان ساختیم.

وی افزود: همچنین دو دستگاه خودروی فوتون را به یگان خودرویی خود اضافه کردیم و یک دستگاه بیل بکهو (بصورت موقت) نیز به تجهیزات ما افزوده شد.

عجم بیان کرد: همچنین در سال جاری و در کاشیدار ساخت ۳۸۰۰ متر مکعب سازه سنگ ملاتی بنام کانو با هزینه ای بالغ بر ۵۷۶ میلیون تومان آغاز شد که احتمالا تا اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس اداره منابع طبیعی آزادشهر ادامه داد: احداث و مرمت۴۰ متر مکعب کف بند در حوزه قشلاق با هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان در سال جاری اجرا شد.

وی در خصوص راهکار دیگری که در حفاظت از محیط زیست توسط این اداره انجام شده گفت: این اداره سعی کرده با آموزش و برگزار کارگاه‌های خیاطی، پرورش قارچ و ... در خصوص اشتغال جوانان شهرستان سهمی را بر عهده بگیرد تا از دست درازی افراد به منابع طبیعی برای تامین نیازهای زندگی جلوگیری کند. همچنین در تلاشیم تا غرفه‌ای دائمی در کنار ایستگاه ایست بازرسی ایجاد نماییم تا محصولات تولیدی مردم منطقه را در آنجا به نمایش بگذاریم.

عجم خاطرنشان کرد: ۳۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در حال خریداری است تا بدین وسیله از قطع درختان توسط روستاییانی که گاز به روستای آنها نرفته است جلوگیری کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی آزادشهر در پایان گفت: خوشبختانه در سال ۹۷ با تدابیری که اتخاذ کردیم ( ایجاد آتش بر در محل اتصال زمینهای کشاورزی و جنگل و مراتع، گشتهای ۲۴ ساعته، گریدر زدن بغل جادها و ...) ، هیچ درختی آتش نگرفت و میزان آتش گرفتن مراتع ۲۷۰۰ متر مربع بود که نسبت به سالهای گذشته و نسبت به دیگر شهرستانهای استان آمار خوبی به حساب می آید.

انتهای پیام/