Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

ارتش سوریه در حال نبرد سنگین با تروریستها در غوطه شرقی دمشق است و تحرکات حامیان گروههای مسلح و تروریستی نیز به موازات آن تشدید شده است.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فرزاد فرهادی: ارتش سوریه به نبرد در جبهه غوطه شرقی ادامه می دهد و لحظه به لحظه حلقه محاصره را بر تروریستها تنگ تر کرده است. به نظر می رسد که بحران سوریه از نظر سیاسی و نظامی به اوج پیچیدگی خود رسیده است. در زمینه سیاسی موضوع جدید تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه است که هنوز ابعاد و زوایای این کمیته و اعضایی که این ماموریت تاریخی را برعهده می گیرند مشخص نیست به ویژه که دولت سوریه باید در این زمینه با هوشیاری و دقت کامل عمل کند تا آنچه توطئه گران علیه سوریه طی سالیان نتوانسته اند محقق سازند از این طریق نتوانند به اهداف خود برسند.

اما در بُعد نظامی، تلاش آمریکا و غربی و همپیمانان منطقه آنها مشغول کردن افکار عمومی بین المللی از طریق دامن زدن به موضوعات انسانی درباره نبرد آزادسازی غوطه شرقی از لوث تروریستهای تکفیری است.

هدف غربی ها این است که بحران را طولانی کنند هدف غربی ها این است که بحران را طولانی کنند و اوضاع میدانی را در این منطقه مسکوت نگه دارند و مانع از پیروزی ارتش سوریه و متحدانش شوند تا ارتش سوریه و متحدانش به نبرد نهایی یعنی رویارویی با نیروهای اشغالگر آمریکایی در شرق فرات به ویژه پایگاه التنف و مناطق مجاور آن روی نیاورند.

به عبارت دیگر واشنگتن و همپیمانانش همه توان خود را به همراه گروههای تروریستی به کار بسته اند تا پیروزی محور مقاومت کامل نشود. آمریکا و متحدانش می دانند که اگر گروههای تروریستی و وابسته به آنها از بین بروند نتایج وخیمی برای آنها به دنبال خواهد داشت.

ارتش سوریه با سرعت در حال پیشروی در عمق غوطه شرقی است و می کوشد که با تاکتیک های نظامی منحصر به فرد تروریستهای را به محاصره درآورد تا غوطه شرقی را در اسرع وقت به آغوش سوریه بازگرداند.

دیدگاه کارشناس

«امین محمد حطیط» کارشناس نظامی لبنانی درباره تحولات غوطه گفت: « اوضاع بسیار شبیه جنگ آزادسازی حلب است. در زمان جنگ حلب اوضاع به گونه ای روایت می شد که ارتش سوریه گویا به همه بشریت تعدی کرده و از اصول اخلاق و قانون خارج شده است. هدف در آن زمان این بود که ارتش سوریه موفق به آزادسازی کامل نشود زیرا آنها آزادسازی حلب را به مثابه ناکام ماندن هدف استراتژیک بزرگ خود یعنی تجزیه سوریه می دانستند.

وی می افزاید: در غوطه شرقی دمشق، دشمنان سوریه تمام توان خود را به کار گرفته اند و به جنگ مستقیم روی آورده اند و هدف این است که دمشق ناامن بماند. دشمنان ادوات خود در غوطه را به کار بسته اند و آنها به کودتا بر علیه مناطق کاهش تنش سوق دادند. تروریستها گمان می کردند که دمشق در قبال این تحرکات آنها ساکت و دست بسته می ماند.

حطیط بیان کرد: امیدهای زیادی به میدان غوطه شرقی از سوی دشمنان شد و علاوه بر تحرکات تروریستها؛ حامیان آنها نیز تمام توان مالی، رسانه ای، سیاسی و دیپلماتیک خود را به کار بسته اند و به گونه ای عمل می کنند که گویا کره زمین در مساحت ۱۰۰ کیلومتری که تروریستها آنرا در اختیار دارند محدود می شوحطیط: به گونه ای عمل می کنند که گویا کره زمین در مساحت ۱۰۰ کیلومتری که تروریستها آنرا در اختیار دارند محدود می شودد یا اینکه ساکنان دنیا در ۴۰۰ هزار نفری که تروریستها در غوطه شرقی به عنوان سپر انسانی قرار داده اند، خلاصه می شود. با این حساب، تروریستها به گلوله باران دمشق روی آوردند و از منطقه کاهش تنش خارج شدند.

وی افزود: دولت سوریه از حل مشکل غوطه شرقی از طریق نظامی به منظور حفظ جان غیرنظامیان خودداری می کرد و از اینکه غوطه به منطقه کاهش تنش وارد شده بود استقبال کرد اما در نهایت متوجه شد که تنها راهی که نفع سوریه و شهروندان غوطه و شهر دمشق در آن است اقدام نظامی است و با این تصمیم راهبردی عملیات پاکسازی غوطه شرقی از لوث تروریستها را شروع کرد.

حطیط اعلام کرد: این تصمیم راهبردی دولت سوریه همانند صاعقه ای بر سر دشمنان بود و آنها تلاش کردند که با هر ابزاری مانع از تحقق اهداف دولت سوریه شوند اعم از ابزار رسانه ای تا موضوعات بشردوستانه و در نهایت روی آوردن به شورای امنیت و بحث به کارگیری سلاح شیمیایی. هدف دشمنان باقی نگه داشتن برگه غوطه شرقی برای فشار بیشتر بر دولت سوریه است. اما سوریه و متحدانش زیر بار فشارها و اقدامات هراس افکنانه دوام آوردند و نبرد پاکسازی غوطه را با حرفه گری تمام ادامه می دهند».

به هر حال قدر مسلم آن است که ارتش سوریه و متحدانش به عملیات پاکسازی غوطه شرقی ادامه خواهند داد تا ابزار دیگری را از دست دشمنان سوریه و محور مقاومت خارج سازند.

سوریه و متحدانش تصمیم به پاکسازی گرفته اند و تهدیدهای آمریکا مبنی بر اقدام نظامی نیز نه تنها در عزم آنها خللی وارد نکرده است بلکه روند عملیات ضد تروریستها را تسریع کرده است.

تاکنون ارتش سوریه شهرک ها زیادی را در غوطه شرقی از لوث تروریستها آزاد کرده است تاکنون ارتش سوریه شهرک ها زیادی را در غوطه شرقی از لوث تروریستها آزاد کرده استو هم اکنون آنگونه که شبکه الاخباریه سوریه اعلام کرده؛ «ارتش سوریه هم اکنون در حال پیشروی در عمق غوطه شرقی دمشق است و پیشروی های جدیدی ضد تروریستها جبهه النصره و گروههای مرتبط با آن به دست آمده است.

خبرنگار الاخباریه سوریه از ورودی ها مسرابا اعلام کرد: ارتش سوریه در حال تقسیم غوطه به دو بخش است اما این تاکنون رخ نداده است و نیروهایی که از مسرابا در حال پیشروی هستند هنوز با نیروهای موجود در اداره مرکبات دست نداده اند(ملحق نشده اند). اما با پیشروی ارتش سوریه در شهرک های مسرابا، مدیره و بیت سوا؛ دوما کاملا جدا خواهد افتاد و تروریستها در غوطه شرقی هم محاصره خواهند شد. منطقه باقیمانده ۷۰ درصد از مساحت غوطه شرقی را تشکیل می دهد که صحنه عملیات است. ارتش سوریه به دنبال جدا کردن حرستا از دوما از سمت مزارع و محاصره اداره مرکبات است.


بر اساس گزارش شبکه الاخباریه سوریه؛ در حرستا احرار الشام حضور دارند و فقط ۱.۵ کیلومتر در برابر ارتش سوریه قرار دارد تا حرستا از دیگر مناطق غوطه شرقی جدا شود و در صورتی که نیروها از جنوب و شمال از اطراف مزارع کرم الرصاص به یکدیگر ملحق شوند حرستا تاثیر خود را از دست خواهد داد و منطقه ای سقوط کرده از نظر حجم آتشباری محسوب می شود».

اما درباره ژست حمایت از غیرنظامیان در غوطه شرقی هم باید گفت که موضوع حقوق بشر از جمله موضوعاتی است که غرب از آن استفاده ابزاری می کند. در حالی که روسیه و دولت سوریه با موافقت با آتش بس ۵ ساعته روزانه، بهانه را از دست آمریکا و همپیمانان غربی و منطقه ای آنها خارج کردند. در واقع این تروریستها هستند که مانع از خروج غیرنظامیان می شوند و آنها را به عنوان سپرانسانی قرار داده اند.

غربی ها که منافع حرف اول را برای آنها می زند نمی توانند ژست حمایت از غیرنظامیان را بگیرند. در واقع مدعیان حقوق بشری در راستای حمایت از جنایتکاران و قاتلان حرکت می کنند و گواه بارز آن اوضاع یمن است که کودکان و زنان در میان سکوت مدعیان حقوق بشر به خاک و خون کشیده می شوند. اگر فرانسه، انگلیس و آمریکا دم از حقوق بشر می زنند، کشتار کودکان و زنان در یمن را متوقف کنند.

اما جنگ غوطه در واقع جنگ ارتش سوریه و متحدانش با سرویس های اطلاعاتی کشورهای مختلف و عوامل آنهاست. دشمنان سوریه طرحی کثیفی برای دمشق و نا امن کردن آنها از طریق دست زدن به ترور و ایجاد ارعاب و وحشت داشتند که ناکام مانده است.