Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان با اشاره به افزایش ۱۴.۶ درصدی سرقت‌ها در استان گفت: طرح نگهبان محله از مدت‌ها قبل ارائه شده اما هنوز اجرایی نشده است در حالی‌که دادستانی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به طور جدی پیگیر اجرای این طرح است.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سیدرضا سیدحسینی پیش از ظهر امروز در دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گلستان اظهارداشت: 10 جرم نخست در استان گلستان در 5 ماهه امسال 10.2 درصد افزایش یافته که سرقت‌های مستوجب تعزیر 14.6 درصد رشد پیدا کرده است.

وی گفت: این آمارها از سیستم دادگستری گرفته شده و مربوط به پرونده‌های ثبت شده در سامانه است. با اینکه پس از وقوع و تشکیل پرونده برای سرقت مستوجب تعزیر دستورات اولیه برای دستگیری سارق صادر می‌شود، گاهی برای یافتن سارق و موارد دیگر این پرونده‌ها با تأخیر ثبت می‌شوند. این امر یکی از دلایل تفاوت آمار دادگستری با نیروی انتظامی است.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان با اشاره به بخشنامه ابلاغی رئیس قوه قضائیه درباره جرایم قابل گذشت، اظهارداشت: پرونده‌های مربوط به برخی جرایم از جمله توهین، ضرب و جرح و غیره باید ابتدا در واحدهای صلح و سازش شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار بگیرند و در صورتی که این پرونده منجر به سازش شد از ورود آن به محاکم قضایی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: تا کنون 5 شعبه سازشی شورای حل اختلاف را در دادسرا مستقر کردیم و حدود 70 تا 80 درصد پرونده‌هایی که به این شعبه‌ها ارجاع شده، منجر به صلح و سازش شده است.

سیدحسینی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی به ویژه شرکت‌های خدمات‌رسان مانند برق، آب و غیره باید نسبت به حفظ تجهیزات خود حساسیت بیشتری داشته باشند، گفت: این شرکت‌ها با گشت‌های مشترک خود را با نیروی انتظامی افزایش دهند.

وی به طرح « نگهبان محله» هم اشاره کرد و افزود: این طرح از مدتها قبل ارائه شده اما تاکنون اجرایی نشده است. این طرح می‌تواند سرقت‌ها را به ویژه در محله‌ها به شدت کاهش دهد. معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و دادستانی به طور جدی پیگیر اجرای این طرح هستند.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان بیان داشت: تفاهم‌نامه‌ای با سپاه و نیروی انتظامی داریم که براساس آن گشت‌های رضویون در محله‌های مختلف افزایش خواهد یافت. از زمان فعال شدن این گشت‌ها، اتفاقات خوبی رخ داده و سرقت‌های زیادی کشف شده است.

وی گفت: افزایش دوربین‌های امنیتی در محله‌ها و شهرک‌هایی که در حاشیه شهر قرار دارند نیز یکی از موضوعاتی است که برای جلوگیری از سرقت و حفظ امنیت باید مورد توجه قرار بگیرد.

سیدحسینی از ساماندهی ضایعاتی‌های شهر گرگان خبر داد و افزود: وجود خریداران مال مسروقه، سارقان را به انجام جرم ترغیب می‌کند برای این کار ساماندهی ضایعاتی‌ها را در دستور کار قرار دادیم و تعداد زیادی از این واحدهای بدون مجوز را پلمب کردیم.

انتهای پیام/