Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

سازمان برنامه و بودجه درحالی ۲۰ خرداد گزارش «چهارچوب اصلاح ساختاری بودجه» را منتشر کرد که بر خلاف ادعای این سازمان، نویسنده و مولف این گزارش از سال ۹۴ در آمریکا زیسته و پس از پایان حکم ماموریتش هم ظاهرا قصد اقامت در آمریکا را دارد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، 20 خردادماه سال جاری سازمان برنامه و بودجه کشور با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت؛ گزارش «چارچوب اصلاح ساختاری بودجه» را منتشر و اعلام کرد: " پیرو دستور مقام معظم رهبری در خصوص تدوین نقشه راه برنامه اصلاح ساختار بودجه و در راستای ایفای نقش مهم و تاریخی سازمان برنامه و بودجه، چارچوب کلی برنامه اصلاح ساختار بودجه عمومی با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت ارائه شده است. این طرح بر مبنای آسیب‌شناسی معضلات تاریخی و همچنین تحلیل سازوکارهای حاکم بر شرایط موجود کشور پی‌ریزی شده و بنیان آن براساس دستیابی به اهداف تأمین منابع مطمئن برای اداره کشور و کارا نمودن دولت، حمایت از تولید و اشتغال و ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و ارتقای عدالت و بهبود معیشت عمومی طراحی شده است.

دو گزارش توصیفی و تجویزی به‌همت کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه‌های کشور تهیه شده است. گزارش حاضر که به مباحث ایجابی می‌پردازد، با لحاظ توان فنی، مالی و اجرایی کشور، به اولویت‌بندی اقدامات پیشنهادی پرداخته و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را در چهار محور تقویت نهادی بودجه، هزینه‌کرد کارا، درآمدزایی پایدار و ثبات اقتصاد کلان طبقه‌بندی کرده است."

سازمان برنامه و بودجه درحالی مدعی شده، گزارش «چارچوب اصلاح ساختاری بودجه» به همت کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه های کشور تهیه شده که مشاهده جزئیات فایل منتشره از سوی این سازمان نشان می دهد، نویسنده اصلاح ساختاری بودجه "فرهاد نیلی نماینده ایران در بانک جهانی" است که از سال 94 به عنوان نماینده ایران در بانک جهانی در آمریکا بوده و در روزهای اخیر نیز اسناد اقامت وی در آمریکا بعد از اتمام حکم او در بانک‌ جهانی منتشر شد.

گفتنی است، فرهاد نیلی هم اکنون هیچ سمت سازمانی در سازمان برنامه و بودجه ندارد، و مدت حکم 4 ساله وی در بانک جهانی نیز رو به اتمام است. در حالی که خبری از تمدید حکم ماموریت وی نیز رسما اعلام نشده، برخی خبرها از تعیین قریب الوقوع جایگزین وی در وزات اقتصاد حکایت دارد. او بیش از 4 سال‌ است که در آمریکا زندگی می کند و ظاهراً بر اساس شواهد قصد بازگشت به کشور را هم ندارد.

حال مشخص نیست چرا باید فرهاد نیلی که مسئولیتی در سازمان برنامه و بودجه ندارد، دوران مسئولیتش به عنوان نماینده ایران در بانک جهانی هم رو به اتمام است و ظاهراً بر اساس شواهد موجود از جمله خرید خانه 705 هزار دلاری، زندگی در آمریکا را انتخاب کرده، باید اصلاح ساختار بودجه ایران را از آمریکا (همان کشوری که طبق اذعان دولتمردان، جنگ اقتصادی با ایران را با شدت بیشتری نسبت به قبل آغاز کرده)، بنویسد؟

تصویر زیر شناسنامه گزارش چارچوب اصلاح ساختاری بودجه است که سازمان برنامه و بودجه منتشر کرده و نام فرهاد نیلی به عنوان نویسنده و مولف درج شده است.

* فرهاد نیلی کیست؟

فرهاد نیلی برادر مسعود نیلی مشاور ویژه روحانی است؛ نیلی ها جزو اقتصاددانان لیبرال و نولیبرال موسوم به «حلقه نیاوران» هستند که اتفاقاً نقش مهمی در سیاستگذاری‌های اقتصادی کشور، دست‌کم از دوران ریاست جمهوری مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی داشتند. حلقه نیاورانی ها دست‌کم 3 دهه است بر نهادهای مهم اقتصادی چون سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و… سلطه دارند.

«فرهاد نیلی» برادر کوچکتر مسعود نیلی، یکی از چهره‌های آکادمیک به شدت تاثیرگذار بر سیاست‌های اقتصادی دولت است و مانند برادر عضو حلقه نیاوران است. این دو برادر به اقتصاد لیبرالی و تئوری «دست نامرئی» آدام اسمیت، برای همه بسیار دلداده هستند و خود این دو برادر در سخنرانی‌های متعدد، سمینارها و مقالات و کتب خود برای ترویج اقتصاد لیبرالی تلاش بسیار کرده‌اند.

فرهاد نیلی سال‌هاست در سطوح بالای مدیریتی در بانک مرکزی فعالیت می کرده و بعد بعنوان نماینده ایران در بانک جهانی از سوی وزارت اقتصاد منصوب شد. از سال 94 فرهاد نیلی به بانک جهانی رفت ولی پایان دوره ی 4 ساله حضور نیلی کوچک در آمریکا با خبر سوال برانگیزی همراه شد.

اسناد منتشر شده نشان میدهد که فرهاد نیلی قصد اقامت طولانی مدت در خانه اش در آمریکا را دارد. برخی می گویند اگر فرهاد نیلی پول این خانه را نقدی پرداخت کرده است باید از او سوال کرد که این حجم دلار را چطور تهییه کرده و اگر با دریافت وام بانکی خانه را خریداری کرده پس حتماً دیگر قصد بازگشت به کشور را ندارد چراکه دوره اقامات در آمریکا باید بیشتر از دوره بازپرداخت وام باشد.

بر اساس گزارش مشرق، در بررسی عملکرد نیلی در طول چهار سال گذشته، اطلاعاتی به دست آمده است که آقای دکتر فرهاد نیلی منزلی را در ایالت مریلند آمریکا، شهر مونت‌گُمری خریداری کرده‌اند. شهری که در زمره مکان‌های ثروتمندنشین کشور آمریکا محسوب می‌شود. راستی‌آزمایی این موضوع، کار دشواری نیست. این منزل واقع در بخش چهارم و در منطقه 27 آن، در اواسط سال 2016 میلادی صورت گرفته است. از این رو باید به سایت دولتی داده‌های املاک و مستغلات ایالت مریلند رفت.

طبق این اسناد، آقای فرهاد نیلی در سال 2016 این خانه را به مبلغ 705 هزار دلار خریداری کرده است. در صورت صحت این موضوع، کسانی که آمریکا دیده‌اند اذعان می‌کنند که خرید خانه آن هم با این کیفیت، نشان دهنده تمایل صاحب آن به اقامت دایم در آمریکاست. در غیر اینصورت اقتصادی است که به اجاره خانه روی آورده شود. لذا به نظر می‌رسد آقای فرهاد نیلی تمایل دارد که در آمریکا اقامت طولانی مدت داشته باشد.

انتهای پیام/