Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

مدیر مدرسه رمان شهرستان ادب با توصیف دیدار دیشب نویسندگان با رهبر انقلاب به نقل جملاتی از ایشان پرداخت و گفت: معظم‌له، جملات دقیقی در باب داستان‌نویسی بیان کردند؛ از آن جمله اینکه داستان نباید موجب افسردگی و دل‌مردگی مخاطب بشود.

به گزارش تیتر آزاد ، علی‌اصغر عزتی‌پاک، مدیر دفتر داستان و مدرسه‌ رمان موسسه شهرستان ادب در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، از دیدار شب گذشته جمعی از نویسندگان با رهبر انقلاب خبر داد و گفت: چندین نفر از نویسندگان در این جلسه حرف زدند و وظیفه خود به عنوان نویسنده‌ عصر انقلاب اسلامی و کاری که وظیفه‌ای که بر عهده دارند را بازگو کردند. آنها چهره حرکتی را که با ایده‌های نو، و آرمان‌خواهی دنبال می‌کنند در محضر رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند.

عزتی‌پاک ادامه داد: محور سخنان نویسندگان جوان حاضر در جلسه بر گزارش از کارهایی بود که انجام داده‌اند و یا در حال انجامش هستند. دوستان بیشتر برنامه‌ها و ایده‌های‌شان را مطرح کردند و رویکردشان طرح پیشرفت‌ها و دستآوردها بود. توصیف حرکت رو به جلو و نوشتن از ایران، برای ایران و تولید متن امیدآفرین و گفتمان‌ساز همطراز با ارزش‌های ملهم از انقلاب اسلامی از دغدغه‌های طرح‌شده در این جلسه بود. همچنین ایران‌دوستی، ارزشمندی زندگی انسان ایرانی و تقلّا برای نشان دادن گونه‌ای از زندگی ایرانیان که در آن کار و زحمت عبادت است و سازندگی و امید به فردای بهتر موجب حرکت، جزو مباحث نویسندگانی بود که تلاش کرده‌اند این مسائل را در آثارشان منعکس کنند. به‌زعم نویسندگان حاضر در این جمع، باید فضای سیاه غالب بر آثار داستانی معاصر را پشت سر بگذاریم و انسان ایرانی مسلمان را که مجاهدانه رو به آینده دارد، بسازیم. یکی از نویسندگان حاضر در جلسه نیز گفت کار ما به عنوان نویسنده نه خلق کابوس که ساختن رؤیاست.

وی افزود: ما درباره وضعیت خودمان به عنوان نویسندگان معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی، از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم حرف زدیم و گزارشی از وضعیت، برنامه‌ها و آثار منتشرشده در شهرستان ادب ارائه کردیم.

رهبر انقلاب با استقبال از فعالیت‌های موسسه شهرستان ادب و مدرسه رمان فرمودند: «کاری که شهرستان ادب شروع کرده بسیار کار مهم و ارزشمندی است و باید ادامه پیدا کند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس بیان داشتند: «حضور شما در اینجا نشان می‌دهد که اتفاق بزرگی در کشور در حال روی دادن است. ما این محصول قیمتی و مطلوب (جمع نویسندگان) را داریم. ما به جلو حرکت می‌کنیم. من اگر بخواهم درباره رمان مطلوب انسان ایرانی و جمهوری اسلامی حرف بزنم، همین چیزهایی را که شما گفتید، می‌گویم. حقایق جمهوری اسلامی را نشان بدهید، تاریخ هست، امام هست، مجاهدت‌ها هستند، توفیقات بزرگ هستند و البته گاهی تلخی‌هایی هم هست که باید گفته شود. همه اینها باید در کنار هم گفته شود. نبایست فقط تلخی و یاس و سیاهی در رمان‌ها باشد. این سخنانی که این جمع گفت، من هم اگر بخواهم بگویم همین‌ها را خواهم گفت. با وجود همه نگرانی‌ها که منشا آن درست است، تردیدی در این نیست که اتفاقات خوبی دارد می‌افتد. شما رمان‌نویس هستید و مشکلات را فهمیده‌اید (اشاره داشتند به سخنان نویسندگان). حالا تصمیم گرفتید برخلاف آن تاریک‌اندیشی‌ها و سیاهی‌ها عمل کنید. این مهم است. آن را دنبال کنید. حسرت خوردن درباره کار دیگران و کارهایی که نوشته‌اند و حرف زدن درباره آن‌ها، کار را پیش نمی‌برد. بهتر است به کار خودتان بپردازید. این‌که می‌خواهید کار کنید یعنی اتفاقاتی در راه است.»

ایشان در بخش دیگری از بیاناتشان فرموند: «رمان بسیار مهم است و این قالب آن‌قدر اهمیت دارد که حتی برخی اهالی ادبیات هم به آن توجه ندارند. چه ابزاری بهتر از داستان برای شناخت یک ملت وجود دارد؟ ابزاری بهتر از داستان سراغ نداریم. اما توجه کنید که رمان علاوه بر اینکه باید قصه خوبی بگوید، باید خوب هم قصه بگوید. از این رو به ابزار توجه کنید. چگونه گفتن مهم است؛ خوب قصه بگویید. رمان تصویرگر واقعیاتی است که با هیچ زبانی نمی‌توان بیان کرد، منتهی در درجه اول باید جاذبه داشته باشد. درباره چگونه گفتن تامل کنید و به فن داستان‌نویسی توجه داشته باشید.»

ایشان با گلایه از برخی آثار که در آنها هیچ نقطه روشنی نیست، فرمودند: «این موضوع پسندیده‌ای نیست. داستان باید حکایت واقعیت‌های افتخارآمیز باشد. تلخی هست، ولی داستان نباید موجب افسردگی و دل‌مردگی بشود. شما باید این خلا را پر کنید. نقاط قوت کار شما این است که فهمیده‌اید باید حقایق موجود در جمهوری اسلامی را در قالب داستان بیاورید. الحمدلله مشغولید و امیدوارم روز به روز پیش بروید.»

به گفته عزتی‌پاک، رهبر انقلاب همچنین به اهمیت نشر نیز اشارات مهمی داشتند و فرمودند: کاری که مجمع ناشران انقلاب اسلامی انجام می‌دهد، کار بسیار ارزشمندی است. امیدوارم با بهترین وجه دنبال شود.

علی اصغر عزتی‌پاک در پایان گفت: بنده، علی‌محمد مودب، راضیه تجار، وجیهه سامانی، سارا عرفانی، ابراهیم اکبری دیزگاه، مهدی کفاش،‌ هادی حکیمیان، محمدرضا شرفی خبوشان، یاسین حجازی، مهدی صفری و مصطفی رضایی از جمله افرادی بودیم که در حضور رهبر انقلاب نکاتی را مطرح کردیم.

انتهای پیام/