Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

دو محقق و زمین‌شناس در استان گلستان موفق شدند آثار رد پای چند گونه دایناسور 240 میلیون ساله را در «نوده خاندوز» کشف کنند.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از فارس، دو برادر زمین‌شناس در استان گلستان که مدت‌هاست در حال تحقیق و پژوهش در منطقه «نوده خاندوز» شهرستان آزادشهر هستند موفق به کشف آثار ردپای مربوط به دایناسورهای 240 میلیون ساله در جنوب شهر «نوده خاندوز» شوند ردپای این دایناسورها نشان می‌دهد که این آثار مربوط به یک گونه نبوده و چندین گونه بودند.

* با بررسی آثار حیات، گذشته کره زمین را کشف می‌کنیم

مهدی عمرانی یک از دو برادر زمین‌شناس در خصوص آثار ردپای دایناسور در این منطقه گفت: این ردپا مربوط به تیپ «دایناسورهای تریاس» از نوع کوچک جثه است، بر آوردهای اولیه حکایت از آن دارد که این آثارا مربوط به ۲۴۰ میلیون سال پیش است.

وی افزود: با توجه به اینکه این آثار را در سنگ‌های قسمت های پایینی و میانی پیدا کردیم برآورد ما نشان می‌دهد این آثار مربوط به ۲۲۰ تا ۲۴۰ میلیون سال قبل است.

عمرانی بیان کرد: تشخیص اینکه ردپا مربوط به کدام گونه دایناسور بوده و جنسیت آنها چیست نیاز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد که در مطالعات بعدی مشخص خواهد شد.

وی ابراز کرد: ما با توجه به دیدن این آثار می توانیم پی ببریم که موجودات ۲۰۰ میلیون سال، روی کره زمین چه ویژگی‌هایی داشتند و می‌توانیم در مورد حیات گذشته کره زمین و تغییرات حیات و تحولات آن و اتفاقاتی که در روی کره زمین افتاده اطلاعاتی به دست آوریم و گذشته کره زمین را کشف کنیم.

* آثار فسیل دایناسورهای گلستان 50 میلیون سال قدیمی‌تر از سایر آثار در کشور است

این محقق با بیان اینکه نخستین آثار مربوط به کشف فسیل‌های دایناسور مربوط به استان‌های کرمان و مازندران بوده است در خصوص آثار دایناسورهای استان گلستان بیان کرد: ویژگی بی‌نظیر و منحصر به فرد فسیل‌های کشف شده دایناسور در استان گلستان قدمت طولانی آنها است.

عمرانی ادامه داد: اگر ما شروع دوره‌ها را مدنظر قرار دهیم این آثار حداقل به اندازه ۵۰ میلیون سال قدیمی‌تر از آثاری است که تا امروز در کشور کشف شده است.

* تاسیس موزه تاریخ طبیعی در جذب گردشگری نوده‌خاندوز موثر است

محقق گلستانی این آثار را برای جذب گردشگر با هدف کمک به اقتصاد منطقه بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: این ظرفیت وجود دارد که ما در شهرستان آزادشهر و رامیان بتوانیم با تاسیس موزه تاریخ طبیعی از تمامی ظرفیت‌های جذب گردشگر و مسافر استفاده کنیم.

عمرانی بیان کرد: معرفی این آثار و دیگر پدیده های زمین‌شناسی تاثیر زیادی در رونق اقتصادی منطقه به ویژه در جذب گردشگر و ژئوتوریسم خواهد داشت.

انتهای پیام/