Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امروز دوشنبه سوم خرداد 1395 هجری خورشیدی، شانزدهم شعبان 1437 هجری قمری و بیست و سوم می 2016 میلادی است. 34 سال پیش در چنین روزی، خرمشهر در جریان عملیات بیت ‌المقدس‌ پس از 578 روز اشغال آزاد شد.

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

3 خرداد 1384
محمدرضا آقاسی شاعر و مثنوی سرای اهل بیت عصمت و طهارت به علت بیماری قلبی در مرکز تخصصی قلب تهران در 46 سالگی درگذشت.

3 خرداد 1366
سردار محمدتقی رضوی فرمانده مهندسی رزمی قرارگاه خاتم الانبیاء هنگام شناسایی منطقه عملیاتی کربلای 10 در کوه های غرب کشور در سردشت به شهادت رسید.

3 خرداد 1361
شهر خرمشهر در عملیات بیت المقدس؛ پس از 578 روز اشغال آزاد شد و به آغوش میهن اسلامی ایران بازگشت. عملیات بیت المقدس در 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت 1361 خورشیدی آغاز شده بود.

3 خرداد 1355
ملک خالد پادشاه عربستان سعودی با دعوت محمدرضا پهلوی، برای یک دیدار رسمی سه روزه به ایران آمد.

3 خرداد 1345
عزروایزمن رییس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به همراه فرمانده نیروی هوایی این رژیم، با هدف گسترش همکاری های نظامی و سیاسی وارد تهران شدند. این سفر که به صورت محرمانه انجام گرفت، پس از روی کار آمدن امیر عباس هویدا نخست وزیر وقت و گسترش روابط حکومت پهلوی با این رژیم صورت پذیرفت.

3 خرداد 1316
هیات وزیران لایحه ای درباره تولید و صادرات فرش تصویب کرد. در ماده یک این تصویب نامه، در پنج بند شرایط صادرات فرش به وسیله تاجران و موسسه های مختلف مشخص و در ماده دو، شرکت سهامی فرش علاوه بر بازرسی فرش های صادراتی، مسوول نظارت بر تولید قالی در کشور شناخته شده بود.

3 خرداد 1302
در جلسه مجلس شورای ملی چگونگی تعیین قیمت نفت برای مصرف های داخلی مورد بررسی قرار گرفت.

3 خرداد 1300
تظاهرات گسترده ای در مسجد شاه تهران (مسجد امام خمینی کنونی) علیه سیدضیاالدین طباطبایی رییس الوزراء برگزار شد. سیدضیاء الدین طباطبایی با گسترش بازداشت ها و ایجاد تدابیر شدید امنیتی، فضایی از ترس و وحشت را در کشور و به ویژه در تهران حاکم کرده بود. یک روز پس از این تظاهرات، احمد شاه قاجار به این بهانه و با توجه به اختلاف نظر خودش و رییس الوزراء، وی را برکنار کرد.

3 خرداد 1300
اداره پست و تلگراف قزوین که در زمان حضور نظامیان انگلیسی زیر نظارت شدیدی قرار داشت با خروج نظامیان این کشور و حرکت آنان به طرف بغداد این اداره به روال عادی خود بازگشت.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران (جلد 1و 3)

انتهای پیام/