Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند.

کیهان

انتقام صهیونیست‌ها از مرحوم سلحشور در روزنامه اجاره‌ای

روزنامه اجاره‌ای و بدنام آفتاب یزد علیه هنرمند انقلابی و پرمخاطب مرحوم «فرج‌الله سلحشور» عقده‌گشایی کرد.

آفتاب یزد در سرمقاله‌ای درباره سلحشور نوشت: اثرات او چنگی به دل نمی‌زد و نمی‌توانست نظر مخاطبان را جلب کند. فی‌المثل یکی از فیلم‌هایی که وی کارگردانی کرد یوسف پیامبر بود که اگرچه تبلیغات و بودجه بسیاری پشت خود داشت اما نتوانست موفق باشد و در مجموع حرفی برای گفتن نداشت. نگاهی گذرا به این سریال تلویزیونی حاکی از آن بود که فیلمنامه آن به شدت ضعیف و دم دستی است و هرگز نمی‌تواند لقب یک فیلم «فاخر» را بگیرد.

این روزنامه با ابراز ناراحتی از تجلیل و تکریم هنرمند موفق انقلاب می‌افزاید: متأسفانه پس از درگذشت کارگردان فیلم «یوسف پیامبر» برخی از رسانه‌ها جریانی را به راه انداخته‌اند و با انتشار اخبار وسیع و درج حاشیه‌های فراوان از زندگی مرحوم سلحشور تلاش دارند وی را بیشتر از آن چیزی که بوده نشان دهند. یادآوری خاطرات و اثرات هنرمندان تازه در گذشته امری نیکو و پسندیده است اما افراط در این زمینه دافعه به وجود می‌آورد و قطعاً باعث نمی‌شود به طرفداران این کارگردان افزوده شود. فی‌المثل در شرایطی که 45 روز از درگذشت این کارگردان سپری شده همچنان در رسانه‌های خاص گفت‌وگوهایی با عنوان «منتشر نشده» از وی درج می‌شود! مشخص نیست این مصاحبه‌ها کجا بوده و چه زمانی تهیه شده و اصلاً چرا تاکنون منتشر نشده است.

سردبیر تازه به دوران رسیده آفتاب یزد می‌نویسد: به هر حال امیدوارم روندی که شرح داده شد در مورد مرحوم سلحشور متوقف شود. با زور نمی‌توان آدم‌ها را محبوب مردم کرد یا در دل ملت جا باز نمود.

این جفنگ‌گویی و عقده‌گشایی در حالی است که سریال یوسف پیامبر یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌ها در طول چند دهه اخیر بود و غیر از داخل کشور در ده‌ها کشور دیگر نیز مورد استقبال ملت‌ها قرار گرفت. بنابراین جای تعجب است که چرا تجلیل از یک هنر متعهد و انقلابی پرکار، این گونه موجب آزار روزنامه زنجیره‌ای شده است. می‌توان این گونه پرسید که آیا آخرین پروژه در حال تدوین مرحوم سلحشور (سریال حضرت موسی) که نیمه کاره مانده و مورد بغض و نگرانی شدید صهیونیست‌های جهانی قرار گرفته بود، موجب ترور شخصیت آن مرحوم از سوی روزنامه اجاره‌ای شده است؟

نکته دوم بر سرنوشت سردبیر قبلی این روزنامه زرد و اجاره‌ای مربوط می‌شود. «مجتبی-و» پس از چند سال فریب دادن کروبی و خرده خدمت به گروهک‌های ضد انقلاب از کشور گریخت و در آمریکا پناهندگی گرفت و تبدیل به مستخدم جزء VOA شد. او بعدها از کروبی اعلام جدایی کرد. آیا سردبیر فعلی این روزنامه اجاره‌ای هم در حال حل مشکل ویزای آمریکاست که چندی پیش هم برای اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی، قلم به کنایه و هرزه‌گویی گردانده بود؟

روزنامه اجاره‌ای آفتاب یزد در چند سال اخیر از جمله بزک کنندگان سیمای شیطان بزرگ بوده است. این روزنامه 7 اسفند 92 در جریان حوادث اوکراین دچار جوزدگی شد و لوگوی روزنامه را به تقلید از مخملی‌های اوکراین به رنگ «نارنجی» تبدیل کرد! یک ماه بعد همین روزنامه ضمن سوگوار شدن برای ریچارد فرای جاسوس آمریکایی، از اینکه امکان دفن وی در ایران فراهم نشده ابراز تأسف کرد.

یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت مرحوم سلحشور، از وی به عنوان «هنرمند با ایمان که آثار پرآوازه و ماندگار او مرزهای کشور را درنوردیده و مایه آبرو و اعتبار هنر سینمای ایران در چشم ملت‌های دیگر کشورهاست، یاد کردند» و در سخنرانی حرم مطهر رضوی هم مرحوم سلحشور و شهید آوینی را پیشاهنگ و پیشروان کارهای فرهنگی انقلابی در کشور معرفی کردند.

زمزمه شوک به حامل‌های انرژی در ریزش بورس و رکوردشکنی سکه

یک روزنامه اصلاح‌طلب برای چندمین روز متوالی از سقوط بیشتر شاخص بورس و افزایش قیمت طلا و سکه خبر داد.

اعتماد درباره ریزش بیشتر بورس نوشت: بیشتر گروه‌های بورسی با ریزش مواجه شده و از روند رو به رشد عقب‌نشینی کردند.

معاملات بازار سهام خلاف انتظار فعالان بازار، در بیشتر گروه‌ها منفی دنبال شد به طوری که در پایان معاملات یکشنبه شاخص کل متأثر از معاملات منفی بیشتر گروه‌ها و نمادها به ویژه نمادهای اخابر، خودرو و شبندر با افت (373/27) واحدی به ارتفاع 80 هزار و 280 واحدی رسید که در این میان نمادهای حکشتی و صندوق بیشترین تأثیر مثبت را ایجاد و از ریزش بیشتر شاخص پیشگیری کردند.

این روزنامه همچنین از «رکوردشکنی سه باره سکه در پنج روز خبر داد و نوشت: قیمت سکه برای سومین بار در پنج روز گذشته، رکورد بالاترین قیمت را در 365 روز اخیر شکست.»

در واقع قیمت سکه تمام بهار طرح جدید با نوسان 28 هزار تومانی در سه هفته اخیر، به بیش‌از یک میلیون و 34 هزار تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داده که بازار جهانی طلا تعطیل بود.

این در حالی است که این اتفاق یک بار در روز چهارشنبه هفته گذشته هم رخ داد و بر این اساس در عرض پنج روز، سه بار رکورد بالاترین قیمت سکه طرح جدید شکسته شد تا رکورد سال گذشته سکه تمام طرح جدید جابجا شود.

این روزنامه در عین حال از قول فرشاد مؤمنی نوشت: دولت از دستکاری قیمت‌ها پرهیز کند.

مؤمنی می‌گوید: نکته‌هایی که در روزهای اخیر در خصوص دستکاری قیمت بنزین و حامل‌های انرژی مطرح می‌شود و اظهارنظرهای نسنجیده‌ای که در مورد بازار ارز شنیده می‌شودحکایت از این دارد که کسانی که از تجربه گذشته درس نگرفته‌اند و فراموش کرده‌اند که شوک 550 درصدی قیمت حامل‌های انرژی نه مصرف بنزین را کاهش داد و نه گرفتاری‌های مالی دولت را بهبود بخشید، فقط هزینه تولید زیاد شد و شاخص فلاکت رشد معنی‌داری داشت و هیچ کدام از انتظارات و وعده‌های چنین روندی محقق نشد.

بحران بدهی ریالی دولت به مراتب درجه اهمیت بیشتری دارد و به نظر می‌رسد رئیس جمهور باید مداخله کرده و نگذارد چوب بی‌کفایتی مدیران اجرایی‌ای که بلد نیستند دستگاه‌های خود را مدیریت کنند، باعث شوند روندهای پراسراف و پراتلاف و ناکارآمد عرضه کالا و خدمات از دولت ادامه داشته باشد. باید رئیس جمهور گوشزد کند که به جای دستکاری در قیمت‌ها به عنوان فوری‌ترین راه حل و مخرب‌ترین آنها، دولت روی مسئله کارایی در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها تمرکز کنند و به آشفتگی‌های موجود در اقتصاد که رکود عمق یافته و بحران جدی در بخش مولد هست، بیش از این دامن نزند.

از وعده رفع یکباره تحریم‌ها تا توجیه لغو نشدن تحریم‌ها

این روزها در حالی بدعهدی آمریکا در عمل به تعهداتش در برجام، دولتی‌ها را به چالش کشیده که یک سال قبل همه آنها به خصوص رئیس جمهور امضای برجام را مشروط به لغو یکباره تحریم‌ها معرفی می‌کردند.

به گزارش رجانیوز، پس از توافقهای اولیه ژنو و لوزان بین ایران و طرفهای غربی و آمریکایی؛ منتقدان مطرح می‌کردند ساختار تحریم‌ها نه آنطور که روحانی مدعی بود «ترک خورده» بلکه اساساً لغو یک روزه همه تحریم‌ها توسط آمریکا یک وعده سر خرمن، مبهم و فاقد ضمانت اجرایی است. اما روحانی بی‌اعتنا به این انتقادهای کارشناسی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای ایران با صدای بلند اعلام کرد: «ما هیچ توافقی را امضاء نخواهیم کرد مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌های اقتصادی همان روز لغو شود.»

این سخن روحانی در حالی بود که تنها دو روز قبل سخنگوی کاخ سفید برخلاف ادعای روحانی گفته بود «موضع آمریکا این نیست که همه تحریم‌ها علیه ایران باید از روز نخست برداشته شود. واشنگتن می‌خواهد تعهد مستمر ایران را با آغاز برداشتن تحریم‌ها ببیند.»

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در ابتدای سال 94 در حرم مطهر رضوی با اشاره به این مسئله هشدار دادند: «این یک خدعه آمریکایی است که می‌گویند قرارداد می‌بندیم، نگاه می‌کنیم به رفتارها، بعد تحریم‌ها را برمی‌داریم! این جوری نیست؛ همین طور که مسئولین ما صریحاً گفته‌اند و رئیس جمهور محترم صریحاً گفت، رفع تحریم‌ها باید بدون هیچ فاصله‌ای در هنگام رسیدن به توافق انجام بگیرد، یعنی رفع تحریم جزو توافق است نه چیزی مترتب بر توافق.»

همچنین براساس فکت شیت آمریکایی‌ها از قرارداد لوزان لغو تحریم‌ها یک‌باره نبود. باراک اوباما ساعتی پس از قرائت بیانیه سیاسی مذاکرات لوزان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به بررسی مفاد توافق لوزان پرداخت و درباره سرنوشت تحریم‌ها به دو نکته اساسی اشاره کرد. الف) بازگشت‌پذیری تحریم‌ها در صورت کوچکترین تخطی ایران از مفاد توافق لوزان. ب) برداشته شدن تحریم‌ها منوط به ادامه یافتن بازرسی‌ها و شفافیت‌ها از سوی ایران است.

اما نهایتاً دولت پای توافقنامه‌ای را امضا کرد که به بیان رهبری از عدم انسجام در ساختار رنج می‌برد. علیرغم تأکیدات مکرر رهبری و وضع شروطی برای اجرای برجام، دولت بی‌محابا خطوط قرمز رهبری را برای اجرای برجام زیرپا گذاشت و بدون اخذ تضمین‌های کافی و لازم از طرف مقابل و بدون توجه به سابقه تاریک طرف مقابل در بدعهدی، اقدام به از بین بردن زیرساخت‌های هسته‌ای کشور نمود. براساس پیش‌بینی‌های قبلی، طرف غربی بعد از اقدامات ایران بدعهدی‌های خود را آغاز کرد و علی‌رغم اعلام مکرر مقامات دولتی در رفع تحریم‌های مالی، باز هم مشکلات فراوانی در این حوزه گریبان اقتصاد ایران را گرفت. نکته‌ای که رهبری نیز در سخنرانی خود در حرم رضوی به آن اشاره نمودند و از این روند انتقاد کردند.

رهبری در همان سخنرانی فرمودند: «بنابراین کسانی که امید می‌بندند که بنشینیم با آمریکا مذاکره کنیم و به نقطه توافقی برسیم؛ از این غفلت می‌کنند که ما باید به همه تعهدات عمل کنیم اما طرف مقابل با شیوه‌های مختلف و تقلب و خدعه سر باز می‌زند و عمل نمی‌کند به تعهداتش. این چیزی است که در مقابل چشم خود می‌بینیم. یعنی خسارت محض.»

تحلیل روزنامه اصلاح‌طلب از ردپای سیا در پروژه «اسناد پاناما»

یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت ردپای سیا در افشای اسناد موسوم به پاناما دیده می‌شود و آمریکا با افراد مزاحم تسویه حساب می‌کند.

وقایع اتفاقیه در این‌باره نوشت: انتشار اسناد پاناما که در آن یک میلیون و 200 هزار سند ثابت می‌کند، مقامات عالی‌رتبه در جهان در فساد مالی و پولشویی‌های مختلف دست داشته‌اند، جنجال گسترده‌ای به پا کرده است. اسنادی که گفته می‌شود در اختیار تیمی 400 نفره از خبرنگاران 82 کشور جهان قرار گرفته و آنها به طور سری نشسته‌اند و گزارش‌هایی را به طور هم‌زمان در مطبوعات خود منتشر کرده‌اند.

از جمله خبرنگاران روزنامه‌های «گاردین»، چاپ انگلیس و «زود دویچه زیتنوگ»، چاپ آلمان که گزارش‌های آنها بیش از رسانه‌های دیگر مورد استناد افکار عمومی و رسانه‌های سمعی و بصری قرار گرفته است، اما انتشار این اسناد که بسیاری از کشورها به استثنای آمریکا را هدف قرار داد، شبهات بسیاری را مطرح کرده است.

گفته می‌شود فردی به اسم «جان دو» این اسناد را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و گفته هدفش از این کار عمومی کردن جرائم مالی است. «جان دو» کیست؟ کسی پاسخی برای این سؤال ندارد. 400 خبرنگار کیستند؟ 82 کشور شامل کدام کشورها می‌شوند یا مثلاً اندیشکده بروکینگز به صراحت می‌پرسد افکار عمومی و روزنامه‌نگاران چگونه می‌توانند مطمئن باشند که «جان دو» فردی قابل اعتماد است و اسناد ارائه شده واقعی، کامل و بدون تحریف هستند؟ آیا «جان دو» یک شخص حقیقی است؟ چطور وی مطمئن بوده می‌تواند بدون افشای هویت خود به انتقال این اسناد بپردازد؟ وی به حجم عظیمی از اطلاعات و اسناد دسترسی داشته، چه کسی این اسناد را در اختیار او قرار داده است؟ به گفته بروکینگز این نشان می‌دهد، پای یک آژانس اطلاعاتی در میان بوده است. البته این مؤسسه در ادامه می‌گوید، این آژانس می‌تواند سازمان امنیت روسیه باشد و دلیل می‌آورد همه آنچه افشا شده، مربوط به شخص پوتین نیست، بلکه اطرافیان او را هدف قرار داده است. در مقابل، روس‌ها می‌گویند این افشاگری کار آمریکایی‌ها بوده است.

استدلالی که آنها می‌آورند قوی‌تر از استدلال مؤسسه بروکینگز است. آنها می‌گویند در میان این یک میلیون و 200 هزار سند افشا شده هیچ ردی از مقامات یا حتی شهروندان آمریکایی چه حقیقی چه حقوقی نیست و نکته شک‌برانگیز اینکه هیچ برخوردی با شرکت موساک فونسکا، شرکتی که گفته می‌شود در پاناما کار پولشویی را به سود این افراد انجام می‌داده، نشده است. این مسئله شبهات را درباره واقعیت‌های موجود در پشت این افشاگری‌ها افزایش داده است.

این روزنامه می‌افزاید: آنچه بیش از پیش مشهود است، رد پای سازمان امنیتی‌ای مانند سی‌ای‌ای در پرونده است تا رد پای سازمان امنیتی روسیه و ساده‌ترین سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید آمریکایی‌ها دست به چنین کاری بزنند؟ پاسخ ساده این سؤال این است که آمریکایی‌ها به دنبال تسویه‌حساب با کشورها یا افراد یا کسانی هستند که یا مهره بازی‌شان در عرصه سیاست سوخته یا احساس می‌کنند در راه آنها مزاحمت ایجاد یا در پیشبرد سیاست‌هایشان لجبازی می‌کنند.

یادآور می‌شود درپی شروع فضاسازی مذکور، برخی رسانه‌های فارسی زبان بیگانه، پروژه‌ای را برای تسویه حساب و ترور شخصیت در داخل ایران کلید زدند که بلافاصله تبدیل به تیتر اول برخی نشریات زنجیره‌ای مانند شرق و اعتماد و... شد.

اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛وطن امروز

آملی لاریجانی: سیاست خارجی ایران با برجام‌ تغییر نمی‌کند

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در جلسه مسؤولان عالی قضایی به اظهارات چند روز اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره ایران و برخی کشورهای منطقه اشاره کرد و با «نامربوط خواندن» این سخنان گفت: وزیر خارجه آمریکا در سخنانی بسیار نامربوط ادعا کرده است جمهوری اسلامی ایران در منطقه جنگ‌افروزی می‌کند و در مقابل، عربستان جزو کشورهای پیشتاز صلح در منطقه است(!) رئیس قوه‌قضائیه وارونه کردن حقایق از سوی آمریکا را موجب تعجب دانست و با تاکید بر اینکه «گویی الفاظ معانی خود را از دست داده‌اند» گفت: کشوری که با استفاده از بمب‌ها و سلاح‌های آمریکایی هزاران انسان بی‌گناه را در یمن به شهادت رسانده و این همه جنایت مرتکب شده است چگونه پیشتاز صلح است؟ آیت‌الله ‌لاریجانی تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها گمان می‌کنند می‌توانند با برجام‌های 2، 3 و 4 ماهیت سیاست خارجی و سپس ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهند سخت در اشتباه هستند و سیاست خارجی ایران با برجام‌ها تغییر نمی‌کند.

اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛خراسان

باز شدن پای بنگاه های ملکی خارجی به پایتخت

بر اساس گزارش یک نهاد مسئول در بخش اقتصاد، طی هفته های اخیر برخی مسئولان شرکت های بزرگ فعال در زمینه املاک و مستغلات خارجی با حضور در تهران به گفتگو و مذاکره با فعالان بخش های دولتی و خصوصی جهت ورود به این بازار در کشورمان پرداخته اند و موضوعاتی چون کمک به تکمیل پروژه های ساختمانی در دست ساخت، ارائه وام های مناسب به طرح های سودده و همکاری با بنگاه های بزرگ املاک در تهران را مطرح کرده اند.

دردسر جدید ایثارگران برای دریافت مطالبات از دولت

بر اساس گزارش برخی مدیران اجرایی به مسئولان نهاد ریاست جمهوری، اعلام شده است که علی رغم تاکید ماده 2 قانون رفع موانع تولید مصوب سال 1394 که تاکید کرده پرداخت مطالبات و دیون ایثارگران و خانواده شهدا از منابع حاصل از واگذاری اموال دولت در اولویت قرار دارد، بخشی از این ماده که واگذاری های مذکور را منوط به تایید ذی حساب بنیاد شهید دانسته موجب بروز مشکلاتی در اجرای این دستور مهم شده است که باید در قالب اصلاحیه یا صدور ابلاغیه جدیدی از سوی دولت مرتفع شود.

راز تعلیق سفر روحانی به اتریش/ مجوز روحانی برای تقطیع مصوبه احمدی‌نژاد/ برنامه جدید سعودی‌ها علیه حزب الله لبنان/ پرونده موشكي ايران روي ميز شوراي امنيتجمهوری اسلامی

هلاکت پسر مبلغ کویتی در سوریه

پسر یک مبلغ کویتی که به تروریست‌ها در سوریه پیوسته بود، کشته شد. شیخ محمدالحصم، دیروز از کشته شدن پسر تروریست خود خبر داد.

این تروریست در درگیری‌های جنوب شهر حلب سوریه به هلاکت رسیده است. ارتش و نیروهای مردمی سوریه برای آزادسازی شهر حلب درحال نبرد با تروریست‌ها هستند.

حمایت استاد اهل سنت اندونزیایی از تفکر شیعی

دیکی سفیان،‌ استاد اهل سنت دانشکده تحصیلات تکمیلی ادیان دانشگاه «گاجامادا» شهر «جوگجاکارتا» اندونزی در مراسم رونمایی از مجله معارف که توسط «موسسه احمد شافعی معارف» منتشر می‌شود، گفت: مسائل مطرح شده متداول درخصوص شیعه عبارتند از: تحریف قرآن، تقیه، ولایت و امامت که این بحث‌ها از 1400 سال پیش مطرح شده بود.

ولی در این اواخر مسائل دیگری مطرح می‌کنند که آیا شیعه مانند کمونیسم، آموزه‌های خود را به صورت سری گسترش می‌دهد؟ و آیا شیعه انسجام و یکپارچگی جامعه اندونزی را با دکترین امامت تهدید می‌کند؟ پاسخ منفی است، این تهمت‌ها واقعیت ندارد.

وی افزود:‌ فرهنگ و آداب و رسوم شیعه در یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی دینی مسلمانان اندونزی تبدیل شده است. بنابر این باید گروه‌های متعصب را به این امر یادآوری کرد که شیعه از مدت‌های طولانی در اندونزی حضور پیدا کرده و بخشی از واقعیت این کشور شده است و ما با تمسک به این واقعیات تاریخی موجود، باید فرهنگ مدارا را وارد زندگی خود کنیم.

هزینه 100 میلیارد دلاری سعودی‌ها برای گسترش وهابیت

وزارت کشور مالزی از مردم این کشور خواست هرگونه اطلاعی در مورد فروش یک کتاب شیعی برای کودکان را به بخش نظم عمومی و امنیت این وزارتخانه گزارش کنند. این درخواست وزارت کشور مالزی در مورد فروش کتابی با نام «بازی کنید و فرا بگیرید» است که حاوی تعالیم شیعی بوده و برای کودکان پیش دبستانی تهیه شده است.

ذامی هان مات زین، دبیر ارشد بخش نظم عمومی و امنیت وزارت کشور مالزی مدعی شد «این کتاب می‌تواند ایمان مسلمانان را تخریب کند». وی این مطلب را در پاسخ به ادعای تشکل غیردولتی مالزی به نام «جنبش ضد شیعی مالزی» گفته است. این جنبش اخیراً اعلام کرده بود این کتاب توسط یک روحانی شیعی نوشته شده و متن اصلی کتاب با هدف گمراهی مسلمانان به زبان‌های اندونزیایی و مالزیایی ترجمه شده است.

عربستان سعودی از سال‌های گذشته مسلمانان جنوب شرقی آسیا را هدف خود برای ترویج تفکرات وهابی و افراطی قرار داده و براساس آماری که برخی کارشناسان ارائه کرده‌اند، تاکنون حدود 100 میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کرده است تا به گسترش تفکرات وهابی بپردازد.

اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛آرمان

هاشمی‌رفسنجانی: تبلیغات رسانه‌های خارج علیه ایران بزرگ‌نمایی سیاسی است

روابط‌ عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار خانم مارینا کالجوراند، وزیر امور خارجه استونی، با اشاره به تحولات سیاسی و جغرافیایی کشور استونی در مرکز اروپای شمالی، گفت: در صد سال اخیری که کشور شما با ایران روابط سیاسی دارد، شاهد چندین‌بار جابه‌جایی سیاسی بودیم، اما استقلال مجدد جمهوری استونی و قانون اساسی جدید، این کشور را به ثباتی اطمینان‌بخش رسانده است.

هاشمی رفسنجانی، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو را برای کشور استونی مناسب دانست و افزود: می‌توانید در بُعد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، روابط منطقه‌ای و بین‌المللی خویش را توسعه دهید و جمهوری اسلامی ایران با توجه به رویکرد دیپلماتیکش برای ایجاد ارتباط و تقویت و گسترش آن، به بزرگی یا کوچکی کشورها نگاه نمی‌کند، بلکه این ظرفیت‌ها و زمینه‌هاست که روابط دو کشور را شکل می‌دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تبلیغات منفی علیه ایران در رسانه‌های خارج از کشور را بزرگ‌نمایی‌های سیاسی خواند و گفت: به شکل مرسوم در دنیا انتخابات داریم و اختلافات سیاسی داخلی نیز در جهت بهترکردن امور است و می‌بینید که ایران در میان منطقه‌ بحران‌زده، چه امنیت و ثبات خوبی دارد.

ناطق‌نوری هیچ صفحه‌ای در شبكه‌های اجتماعی ندارد

ایرنا: در پی راه‌اندازی صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی با ادعای داشتن نسبت با حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناطق‌نوری یا حتی به نام وی، دفتر حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناطق‌نوری روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بدین‌وسیله به اطلاع عموم می‌رساند که مشارالیه در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته، لذا مسئولیتی در قبال مطالب مندرج در این صفحات ندارد.

دفتر او تأکید کرد: بدیهی است مسئولیت قانونی درج مطالب در صفحاتی به نام ایشان یا عناوین دیگر از قبیل حامیان، دوستداران و... بر عهده مؤسسان این صفحات بوده و در صورت اقداماتی چون جعل عنوان و نشر اکاذیب تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

احمد خاتمی: ولی‌ فقیه نایب امام زمان است

رسا: حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی، امام‌جمعه موقت تهران، با تأکید بر اینکه مرزبان دین خدا باید دشمن‌شناس باشد، گفت: روحانی باید بداند هدف کجاست و بتواند هجمه‌های عظیم تبلیغاتی دشمنان علیه نظام اسلامی را ابتدا بشناسد و بعد به مقابله با آنها بپردازد. او مقابله دشمن با عفت عمومی و ارزش‌های اخلاقی در جامعه را امری انکارناپذیر دانست و گفت: تئوریزه‌کردن بی‌عفتی و بی‌اعتبارکردن بنیان خانواده از اهداف دشمنان نظام اسلامی است.

او هدف‌قراردادن نظام سیاسی حاکم بر مبانی اسلام را از دیگر اهداف دشمنان جامعه اسلامی عنوان کرد و افزود: نظام سیاسی حاکم بر جامعه ما در تداوم حرکت رسول اکرم و ائمه اطهار (علیهم‌السلام) است و همین امر دشمنی دشمنان اسلام را برانگیخته است.

او ولایت فقیه را امری لازم و ضروری در تشکیل نظام اسلامی معرفی و تصریح کرد: ولی فقیه تنها یک رهبر سیاسی نیست، بلکه نایب امام زمان(عج) است و مشروعیت او نیز بر همین مبناست. او درباره نفوذ دشمن میان دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز جامعه هشدار داد و گفت: از مصادیق نفوذ این است که نیروهای انقلابی را افرادی تندرو و افراد سازشگر را افرادی معتدل در جامعه معرفی کنند.

دلیل دستگیری رضا ضراب در آمریکا

تابناک: روزنامه حریت چاپ ترکیه، بامداد دوشنبه از قول «پریت برارا»، دادستان پرونده «رضا ضراب»، گزارش داد دستگیری او در شهر «میامی» آمریکا در ماه گذشته ارتباطی به پرونده فساد مالی‌اش در ترکیه ندارد و «ضراب» به اتهام دورزدن تحریم‌های ایران بازداشت شده است.

راز تعلیق سفر روحانی به اتریش/ مجوز روحانی برای تقطیع مصوبه احمدی‌نژاد/ برنامه جدید سعودی‌ها علیه حزب الله لبنان/ پرونده موشكي ايران روي ميز شوراي امنيتشرق

شهادت چهار تكاور ارتش ايران در سوريه

۴ تن از مستشاران نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران كه براي همراهي با نيروهاي سوري در دفاع از حرم اهل بيت عصمت و طهارت (ع) راهي سوريه شده بودند، توسط تروريست‌هاي تكفيري به شهادت رسيدند.

تسنیم نوشت؛يكي از اين شهدا شهيد محسن قيطاسلو از تكاوران نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي از اهالي پاكدشت در استان تهران است كه به‌تازگي به كاروان شهداي مدافع حرم پيوسته است.

انتصاب در دادستانی تهران

رضا نجفی به‌عنوان معاون اول دادستان عمومی و انقلاب تهران منصوب شد. در اولین جلسه شورای معاونین دادستان عمومی و انقلاب تهران در سال ۹۵، رضا نجفی سرپرست دادسرای امور اقتصادی با حفظ سمت به عنوان معاون اول دادستان عمومی و انقلاب تهران معرفی شد.

پیش از این یوسفی معاون اول دادستان تهران بود. رضا نجفی نماینده مدعی‌العموم در پرونده‌های مهم از جمله فساد نفتی (بابک زنجانی)، اختلاس از بیمه ایران و ... بوده است.

کارتر خواستار دوستی با ایران

رئیس جمهور ادوار گذشته آمریکا ضمن انتقاد از عملکرد هیلاری کلینتون، خواهان دوستی واشنگتن با ایران شد.

«جیمی کارتر» رئیس جمهور ادوار گذشته آمریکا در مصاحبه‌ای، عملکرد «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق دولت اوباما و نامزد کنونی انتخابات ریاست‌جمهوری را زیر سئوال برد. کارتر ۸۹ ساله، در گفت‌‌وگو با هفته نامه «تایم» گفت، «جان کری» وزیر خارجه فعلی موفق عمل کرده است، زیرا باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دومین دوره از ریاستش به شدت درگیر موضوعات سیاست خارجی بوده است.

کارتر با انتقاد از عملکرد هیلاری کلینتون گفت : «وقتی هیلاری کلینتون وزیر خارجه بود، برای به ارمغان آوردن صلح تلاش کمی کرد و تنها با حضور جان کری در وزارت خارجه بود که رسیدگی به این مسائل بسیار مهم و حیاتی آغاز شد.»

لزوم حضور پرشور در دور دوم انتخابات

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: با برگزاری مرحله دوم انتخابات، سهم هر جریان در مجلس محقق می‌شود. علی‌محمد حاضری درباره اهمیت مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس اظهار کرد: تکلیف حدود ۱/۴ از کرسی‌های مجلس در دور دوم محقق می‌شود. بنابراین این دور از انتخابات بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه افزود: پس از برگزاری دور دوم انتخابات مشخص می‌شود که سهم هر جریان در مجلس به چه میزان است و کدام جریان اکثریت را به دست می‌آورد و می‌تواند جهت‌گیری‌های خود را در مجلس دنبال کند، بنابراین مردم باید بدانند که دور دوم انتخابات مجلس چه اهمیتی دارد و در واقع سرنوشت آنها به این مرحله از انتخابات بستگی دارد.

حمایت ایران از آتش‌بس یمن

وزیر امور خارجه تاکید کرد: از فرایند مذاکرات صلح بین دولت سوریه و گروه‌های معارضان حمایت می کنیم و همه چیز می بایست مبتنی بر حمایت از حاکمیت و اراده مردم سوریه شکل گیرد.

محمدجواد ظریف در دیدار آنتی کایکونن رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فنلاند با بیان این مطلب در ادامه افزود: ما همچنین از روند تحولات جاری در یمن برای نیل به آتش بس استقبال می کنیم و راه حل بحران را از ابتدا راه حل بحران نظامی و هدف قراردادن مردم مظلوم یمن ندانسته و نمی دانیم.

ظریف با اشاره به تحولات یمن و عراق و سوریه اظهار داشت: رفع مخاطرات ناشی از افراط گرایی با اراده واقعی و گام‌های عملی برای بستن راه های تحرک عناصر و گروه های افراطی و تروریستی در سوریه برداشته خواهد شد.

جزئیات مذاکره ‌بوئینگ با ۷ ایرلاین داخلی‌

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به جزئیات سفر هیاتی از بوئینگ به ایران گفت: بعد از مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا به بوئینگ برای مذاکره با ایران، مدیران شرکت بوئینگ تمایل خود را برای سفر به ایران و مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اعلام کردند. به گزارش خبری وزارت راه و شهرسازی، مقصود اسعدی سامانی با اشاره به جزئیات سفر هیاتی از بوئینگ به ایران بیان کرد:‌ در حال حاضر تعداد هواپیماهای بوئینگ کشور‌ حدود ۶۰فروند است.

وی افزود: در حال حاضر ۴۸ فروند هواپیمای بوئینگ MD، بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۳۷، بوئینگ ۷۲۷ و بوئینگ ۷۵۷ در شرکت‌های هواپیمایی مختلف ایرانی در حال پرواز هستند که ۳۲ درصد از ناوگان فعال هوایی کشور را تشکیل می‌دهد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: مذاکرات فشرده در طی ۲ روز بین نمایندگان شرکت بوئینگ با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و سایر شرکت‌های هواپیمایی برای پشتیبانی هواپیماهای موجود فعال در ناوگان هوایی ایران اعم از قطعات، نشریات و سایر خدمات و موارد مرتبط با ایمنی پروازها صورت گرفت.

شكايت‌جمعي از نمايندگان از قاضي‌پور

رئيس كميسيون اصل نود با بيان اينكه شكايت جمعي از نمايندگان از قاضي پور در اين كميسيون در حال رسيدگي است، گفت: اين احتمال وجود دارد كه نظرات كميسيون اصل نود در زمان اعتبارنامه قاضي پور در مجلس دهم گرفته شود. به گزارش ايسنا، محمد علي پورمختار درباره ورود كميسيون اصل نود به موضوع شكايت جمعي از نمايندگان از قاضي‌پور گفت: خانم فاطمه رهبر و جمعي از نمايندگان شكايتي را از آقاي قاضي پور به كميسيون اصل نود ارجاع دادند كه اين شكايت به آقاي ميرمحمدي به عنوان مسئول رسيدگي به شكايات نمايندگان جهت بررسي داده شده است.

وي درباره سرانجام رسيدگي به اين شكايت گفت: بحث بر سر اين بود كه ايشان عذرخواهي كرده و حرف‌هايشان را پس بگيرند و اعلام كنند كه اين صحبت‌ها درست نبوده تا از اين طريق موضوع حل شود. اگر اين اتفاق رخ ندهد و براي ما موضوع محرز شود طبيعتا گزارش كميسيون به مرجع قضائي مجلس منعكس مي‌شود چرا كه همين شكايت به دادستاني كل كشور نيز ارجاع داده شده است.

رئيس كميسيون اصل نود درباره اينكه آيا ممكن است نظر كميسيون اصل نود در مجلس دهم در زمان بررسي اعتبارنامه قاضي پور اخذ شود؛ گفت: بررسي اعتبارنامه بيشتر جنبه شخصي دارد ولي ممكن است از ما سوال شود طبيعتا ما هم اطلاعات را در اختيارشان خواهيم گذاشت.

انتهای پیام/