Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امروز شنبه چهاردهم فروردین 1395 هجری خورشیدی، بیست و سوم جمادی الثانی 1437 هجری قمری و دوم آوریل 2016 میلادی است. 37 سال پیش در چنین روزی، نخستین تجاوز زمینی رژیم بعث عراق به منطقه قصرشیرین در غرب کشور صورت گرفت.

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

14 فروردین 1379
عباس سحاب پدر علم جغرافیا و نقشه ‏کشی ایران در 79 سالگی درگذشت. وی نقشه های آموزشی برای مدرسه های کشور، نقشه های موضوعی ایران، اطلس های جغرافیایی، تاریخی، کتاب های راهنما و مرجع، اطلس نقشه های جغرافیایی و سندهای تاریخی درباره خلیج فارس را تهیه و گردآوری کرد.

14 فروردین 1358
نخستین تجاوز زمینی رژیم بعث عراق به منطقه قصر شیرین در غرب کشور صورت گرفت.

14 فروردین 1358
هفته نامه اشپیگل به نقل از یک مقام فلسطینی نوشت: محمدرضا پهلوی نقش پلیس آمریکا و اسراییل را در منطقه ایفا می کرد و هدف این بود تا کمپ دیوید را تا سر حد پیروزی برای اسراییل و آمریکا به اجرا در آورد.

14 فروردین 1343
اسدالله علم نخست وزیر پیشین رژیم پهلوی، مقام ریاست دانشگاه شیراز را پذیرفت. او در دوره ریاست این دانشگاه بارها از جانب دانشجویان به دلیل انجام کارهای غیر قانونی و فساد اداری مورد انتقاد قرار گرفت.

14 فروردین 1342
آیت الله سیدمحسن حکیم با فرستادن تلگرافی به امام خمینی به مناسبت جنایت های محمدرضا پهلوی در مدرسه فیضیه قم و طالبیه تبریز، از علمای بزرگ دعوت کرد تا به عتبات عالیات مهاجرت کنند.

14 فروردین 1340
دانشگاه تهران که از اسفند ماه گذشته به دنبال حمله دانشجویان خشمگین به خودرو منوچهر اقبال رئیس دانشگاه تعطیل شده بود، بازگشایی شد.

14 فروردین 1336
حسین علاء از نخست وزیری استعفا کرد و مقام وزارت دربار را برعهده گرفت. کابینه حسین علاء در 17 فروردین 1334 خورشیدی تشکیل شده بود. پس از وی نیز منوچهر اقبال مأمور تشکیل کابینه شد.

14 فروردین 1334
سپهبد فضل الله زاهدی به فرمان محمدرضا پهلوی از ریاست دولت استعفا کرد. او که در 25 مرداد 1332 خورشیدی به نخست وزیری رسیده بود، در 16 فروردین 1334 خورشیدی از مقام خود کناره گرفت و ریاست هیأت نمایندگی ایران را در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو پذیرفت.

14 فروردین 1330
سپهبد فضل الله زاهدی مقام وزارت کشور و سرلشکر حسن ارفع مقام وزارت راه و ترابری را در کابینه حسین علاء پذیرفتند.

14 فروردین 1320
بخشنامه ای از طرف نخست وزیری به فرمانداری اصفهان فرستاده شد که در آن، از مأموران اداره کل کشاورزی و بنگاه های کشاورزی خواسته شده تا برای صیفی کاری و کشت بهاره، نسبت به انتخاب بذر مناسب و راهنمایی کشاورزان در شیوه استفاده کامل از آب و خاک بسیار دقت کنند.

14 فروردین 1310
هیات وزیران اجازه همکاری علمی و عملیات باستان شناسی در استرآباد را به ولسن نماینده موزه فیلادلفیا صادر کرد.

14 فروردین 1303
رضاقلی خان نظام السلطنه مافی، از بزرگان دوره مشروطه در 57 سالگی درگذشت.

14 فروردین 1300
کلنل محمدتقی خان پسیان مقام حکومت نظامی خراسان را برعهده گرفت.

14 فروردین 1297
نیروهای انقلابی تنگستانی برای فتح شیراز و بیرون کردن انگلیسی ها و پلیس جنوب اعلام آمادگی کردند.

14 فروردین 1291
امیر مفخم رئیس ایل بختیاری پس از دعوت احمد قوام (قوام السلطنه) به منزل خود به بهانه انجام پاره ای از گفت و گوها، وی را بازداشت و در اصطبل منزلش زندانی کرد. دلیل این تصمیم، مبارزه احمد قوام با طرفداران محمدعلی میرزا ولیعهد مظفرالدین شاه قاجار بود. البته قوام پس از چند ساعت آزاد شد.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران (جلد 1)

انتهای پیام/