Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امروز پنجشنبه پنجم فروردین 1395هجری خورشیدی، چهاردهم جمادی الثانی 1437 هجری قمری و بیست و چهارم مارس 2016 میلادی است، 44 سال پیش در چنین روزی، سقوط بزرگ ترین بهمن جهان با 30 متر ارتفاع و 500 متر طول، صدها اتومبیل را در جاده هراز واقع در شمال ایران دفن کرد.

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

5 فروردین 1393
محمدابراهیم باستانی پاریزی نویسنده، پژوهشگر، شاعر، استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو افتخاری فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در 89 سالگی درگذشت. از وی بیش از 40 اثر ارزشمند برجای مانده که می توان به ذوالقرنین یا کوروش کبیر، یاد و یادبود، محیط سیاسی و زندگی مشیرالدوله و... اشاره کرد.

5 فروردین 1369
وزارت امور خارجه ایران پیروزی جنبش سوآپو بر رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی و ایجاد کشور نامیبیا را یک پیروزی برای ملت این کشور و گامی بزرگ برای محو آپارتاید خواند.

5 فروردین 1367
نمایش تصاویر مربوط به بمباران شیمیایی حلبچه در تلویزیون های آمریکا و اروپا، موجی از اعتراض ها را به صورت تظاهرات از طرف عراقی ها و ایرانی ها در چند شهر اروپایی به همراه داشت.

5 فروردین 1367
مقام ها و شخصیت های سیاسی کشورهای کانادا، یوگسلاوی، جامعه اقتصادی اروپا، انگلیس و لبنان کاربرد سلاح های شیمیایی در جنگ ایران و عراق را محکوم و برخی از این مقام ها از بردن نام عراق نیز خودداری کردند.

5 فروردین 1358
امام خمینی در پیامی فرمودند: اینجانب بیش از 15 سال است که خطر اسرائیل را گوشزد کرده ام و به دول و ملت عرب این حقیقت را اعلام نموده ام. اکنون با طرح استعماری صلح مصر و اسرائیل، این خطر بیشتر، نزدیک تر و جدی تر شده است.

5 فروردین 1351
سقوط بزرگ ترین بهمن جهان با 30 متر ارتفاع و 500 متر طول، صدها اتومبیل را در جاده هراز واقع در شمال ایران، دفن کرد.

5 فروردین 1349
نیکلای پادگورنی رئیس جمهوری شوروی برای دیدار رسمی شش روزه از ایران، وارد تهران شد.

5 فروردین 1342
در پی حمله مأموران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه و کشتار طلاب و روحانیان، جامعه روحانیت تهران مردم را به اعتصاب عمومی فراخواند.

5 فروردین 1333
زمین لرزه ای به بزرگی 7.7 (هفت و هفت دهم) درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) در روستای جزنیان طالقان به وقوع پیوست. این زلزله، سبب رانش و شکاف برداشتن زمین در این منطقه و در نتیجه فرو رفتن خانه ها و تلفات بسیار در این روستا شد.

5 فروردین 1330
همزمان با تصویب طرح ملی شدن صنعت نفت ایران، از طرف دو مجلس شورای ملی و سنا، به منظور جلوگیری از اخلالگری دولت انگلیس، در خوزستان حکومت نظامی اعلام شد. شرکت نفت ایران و انگلیس برای ایجاد جوی ناآرام در مکان های نفت خیز، از پرداخت 30 درصد دستمزد کارگران نفت بندر معشور، آغاجاری، لالی و نفت سفید خودداری کرد که این امر موجب اعتصاب کارگران شد.

5 فروردین 1325
دولت شوروی اعلام کرد که مسکو عملیات خروج نیروهایش را از خاک ایران آغاز کرده است. این اعلام چهار روز پس از اولتیماتوم ترومن به استالین درباره ضرورت خروج نظامیان روس از ایران منتشر شد.

5 فروردین 1301
نمایندگی سیاسی ایران در مصر به سطح سفارت ارتقاء یافت و میرزا فتح الله خان امیرارفع که پیش از این سرکنسول بود، به عنوان نخستین وزیر مختار ایران در مصر انتخاب شد.

5 فروردین 1300
بنان السلطان که مدتی در وزارت مالیه فعالیت داشت، به مقام ریاست کابینه وزارت فلاحت و تجارت و فواید عامه انتخاب شد.

5 فروردین 1300
حکومت نظامی تهران، ساعت عبور و مرور شبانه را که پیش از آن تا ساعت 21 بود تا ساعت 22 افزایش داد و اعلام کرد از این تاریخ عبور و مرور از ساعت 10 شب به بعد بدون جواز عبور و مرور ممنوع خواهد بود.

5 فروردین 1298
سردارمعظم خراسانی(تیمور تاش) با هدف مبارزه علیه نیروهای میرزا کوچک خان جنگلی به حکمرانی گیلان منصوب شد.

5 فروردین 1289
میرزا علی قلی خان کاشی(نبیل الدوله) جانشین ممتاز الملک وزیر مختار ایران در آمریکا شد. ممتاز الملک که در 1285 خورشیدی، این مقام را در اختیار داشت، پس از بازگشت به ایران در کابینه ولیخان سپهدار اعظم به وزارت علوم و معارف منصوب شد.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد1)

انتهای پیام/