Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

پای درد و دلهای کارگردان آزادشهری و اهل روستای رودبار قشلاق نشستیم...

به گزارش تیتر آزاد، گفتگویی خواندنی و مفصلی را با کارگردان و تهیه کننده موفق آزادشهری و اهل روستای رودبار قشلاق برای شما ترتیب داده ایم که بحضورتان عرضه میکینم.

سلام، لطفا خودتان را معرفی کنید.

اینجانب محمد حسین صفری رودبار متولد 1356 در شهرستان آزادشهر، با مدرک كارشناسي کارگردانی ، کارشناسی ارشد فلسفه ، از دانشکده هنر و معماری صدا و سیما هستم .

درحال حاضر مشغول به چه کاری هستید.

مدیر ارزیابی واحد سریال مرکز نظارت و ارزیابی صدا و سیما در سال های 93 - 92  و در حال حاضر کارشناس ارزیابی واحد فیلم و سریال مرکز نظارت و ارزیابی صدا و سیما نیز هستم.

چه شد که وارد این عرصه شدید.

بعد از تحصیلات راهنمایی در روستا و بدلیل نبود دبیرستان در روستا، ما باید مثل خیلی از روستایی های به شهر می آمدیم .

mohammad hosein safari

وقتی برای تحصیل مقطع دبیرستان به شهر آمدیم آنجا درگیر نمایش ها و تئاتر های دانش آموزی شدیم و معمولا هم تئاترهایی که من کار می کردم در استان همیشه در جشنواره های دانش آموزی در واقع جایزه های زیادی می گرفت، در یکی از همین جشنواره ها معرفی شدم به صدا و سیما مرکز ساری، (چراکه آن موقع استان گلستان نبود) از آنجا هم که بعدش دانشگاه قبول شدم و به تهران آمدم.

مشوق شما در این زمینه چه کسانی بوده اند؟

واقعا نمی توانم کسی را اسم ببرم که مشوق من بوده است، خانواده که خیلی در این حوزه آشنا نبود و قطعا مخالفت می کردند در واقع خودم این مسیر طی کردم و به دانشگاه آمدم و اساتید دانشگاه خیلی در پیشرفتم در این زمینه تاثیر گذار بوده اند، استاد مهرداد رایانی مخصوص و استاد رحمت امینی این ها خیلی تاثیر گذار بودند.

به غیر از تهیه کنندگی و کارگردانی در چه زمینه های دیگری فعالیت می کنید؟

در رشته عکاسی هم الان فعالیت می کنم و خیلی جایزه ها هم در این رشته گرفته ام و عکس ها هم در جشنواره های خارجی زیاد بوده است و فعلا عضو انجمن عکاسان بین المللی فیاپ نیز هستم.

photo 2015-11-12 16-58-57

آیا کارهایی راهم در استان گلستان و یا شهرستان آزادشهر انجام داده اید.

یک فیلم داستانی انجام دادم که در روستای مرزبن شهرستان آزادشهر ضبط کردم، ولی مربوط به مرکز گلستان بود، یک سری مستند های سینمایی حیات وحش بود که البته استانی بودند که مربوط به آزادشهر نمی شدند، مستند حیات وحش گلستان ، مستند تالاب های گلستان و دریای خزر از دیگر کارهای من در استان گلستان است.

DSC02267

مشکلات پیش روی شما جهت فعالیت در استان و یا شهرستان چیست؟

ما یک تجربه ی خیلی مهمی در همین فیلم داستانی چشمه گنجشک داشتیم که در زمان پیش تولید به شهرهای آزادشهر، علی آباد و رامیان و گنبد و نوده خاندوز رفتیم، شهرداری همشون قول مساعد دادند به لحاظ حمایت های معنوی، چرا که ما حمایت مادی نمی خواستیم از آنها، ولی وقتی اکیپ ما از تهران آمدند پاقلعه برای ضبط فیلم داستانی چشمه گنجشک، عملا ما هیچ کدام از آنهایی که به ما قول داده بودند را پیدا نکردیم و با عدم حمایت مسئولین روبرو شدیم و من شرمنده این اکیپ شدم.

آیا برنامه ی خاصی برای ساخت فیلم و یا کاری در شهرستان آزادشهر دارید؟

هر فیلم سازی دوست دارد که در واقع در فرهنگ بومی خودش کار بکند چون هم به جغرافیا و هم فرهنگ بومی آنجا آشنا است و بهتر می تواند کار بکند قطعا من خیلی دوست دارم در شهرستان خودم کار کنم، منتهی مشکلات زیادی که نام بردم پیش روی ماست.

DSC2100666

ما قرار بود سه فیلم داستانی کار بکنیم که در این یکی آنقدر اذیت شدیم که آن دوتای دیگر فراموش شد و به همین راحتی ما میتوانستیم از بازیگر های بومی و از خیلی چیزها دیگر استفاده کنیم که به همین راحتی از دست دادیم.

در حال حاضر آیا مشغول به کار فیلم سازی هستید؟

بله، مستند دکتری سعید کاظمی آشتیانی موسس پژوهشگاه رویان پدر سلول بنیادی در ایران که نویسنده کارگردان آن من هستم و تهیه کننده آن علی مهام و مرکز گسترش سینما مستند تجربی نیز است.

سخن شما با جوانان علاقه مند به این رشته چیست؟

از شهرهای گنبد، آزادشهر، علی آباد و جاهای دیگر، خیلی از جوانان با من تماس می گیرند که چکار بکنیم، آیا کمک میکنید تا ما یک کاری بسازیم؟

الان رشته های هنری در دانشگاه ها هم اومده است و صرفا خواندن تحصیلات آکادمیک برای همه خوب است منتهی واقعا تحصیلات تنها کارساز نیست، چراکه خیلی از هم دوره ای های که در واقع با هم بودیم الان در این حوزه نیستند و در یک کار دیگر مشغول به کار هستند.

IMG 4800

من می توانم به همه بگویم که بروید تحصیلات آکادمیک رو بخونید ولی واقعا تنها تاثیر گذار نیست و یک بخش دیگر در واقع تلاش و پشت کار و داشتن هدف است.
در حوزه فیلم و سینما دست زیاد شده است، خیلی ها می آیند و سرخورده می شوند و می روند، برای اینکه واقعا هر روزه امکانات به روزتری می آید و کسی که علم و دانش بیشتری

نداشته باشند به راحتی کنار گذاشته می شوند و فقط یک شوق و ذوق اولیه است که می آید و با سرخوردگی مواجه می شود و از بین می رود.

همه این ها باید باهم باشند یعنی دانش و پشت کار ، علم روز را داشتن و تسلط به ابزاری که روز به روز پیشرفت میکنند و یکی دیگرهم داشتن غریزه نیز است.

حرف آخر . . .

ممنون از لطف شما بابت این گفتگو

محمدحسین-صفری2

انتهای پیام/