Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

خرید و فروش یکی از متداول ترین و عادی ترین تعاملات در جوامع انسانی محسوب می شوند. با این وجود عوامل و شرایط متفاوتی در فرآیند خرید و فروش وجود دارند. گاهی اوقات این معامله چندان آسان به نظر می رسد که یک کودک چند ساله نیز می تواند به راحتی عمل داد و ستد را انجام دهد و گاهی اوقات شرایط چنان پیچیده و دشوار می شود که انجام آن حتی با حضور چند متخصص و کارشناس هم به سختی صورت می پذیرد و در مواقعی هم کار به محاکم قضایی کشیده می شود.یکی از این موارد مهم خرید و فروش خودرو می باشد.

به گزارش تیترآزاد٬ خودرو، به عنوان یک کالای سرمایه ای بخش قابل توجهی از اموال و دارایی های خانواده ها را تشکیل می دهد و به تبع آن، نقل و انتقال خودرو نیز از حساسیت خاصی برخودار است. در همین راستا بر آن شدیم تا با « غلام بخشی » مدیر اتو گالری ایران گفتگوی مفصلی در خصوص نحوه خرید و فروش خودرو انجام دهیم که حاوی نکات ارزشمندی در این خصوص است:

مهمترین اصولی که در خرید خودرو رعایت آنها ضرروی است کدامند؟ توجه به منابع مالی و ضرورت داشتن خودرو مهم ترین اصول در خرید خودرو محسوب می شوند. در ضمن داشتن صبر و حوصله و درخواست کمک از افراد فنی در خرید خودرو از دیگر نکات مهم و اساسی به شمار می روند.
چه تفاوتی بین خرید خودروی نو و کار کرده وجود دارد؟
شرایط خرید خودروی نو با دست دوم بسیار متفاوت است. برای خرید خودروی نو هم می توان به مراکز و نمایندگی های خودرو نظیر ایران خودرو و سایپا مراجعه کرد و هم می توان به نمایشگاه های مجاز اتومبیل خودرو مراجعه کرد. از آنجایی که خودروی خریداری شده در نمایندگی های خودرو به نام خریدار ثبت می شود، مراحل اداری خاصی نیاز نیست ولی در نمایشگاه های اتومبیل، پس از انجام معامله باید انتقال سند خودرو صورت بگیرد. انتقال سند خودرو نیز به این صورت است:
الف) تنظیم قرارداد
ب) مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو
پ) مراجعه به دفاتر اسناد رسمی
چگونه می توان به صحت ادعای فروشنده در خصوص مالکیت خودرو اطمینان کرد؟
متاسفانه برخی افراد گمان می کنند که داشتن کارت خودرو به منزله مالکیت خودرو است. در صورتی که بسیاری از شهروندان بنا بر عادت کارت و گواهینامه خود را درون ماشین می گذارند. بنابراین به همراه داشتن کارت ماشین دلیل بر مالکیت خودرو محسوب نمی شود و فروشنده حتماً باید علاوه بر همراه داشتن مدارک سجلی معتبر، برگ سبز خودرو را نیز در هنگام معامله ارائه کند.

در هنگام خرید خودروی دست دوم چه توصیه هایی به شهروندان دارید؟
قبل از اینکه به نکات فنی خودرو بپردازیم باید از بیمه و کارت سوخت و عدم خلافی خودرو مطمئن شویم. در واقع خودرو باید حداقل 6 ماه بیمه، کارت سوخت پُر و عدم خلافی داشته باشد. اما در خصوص خرید خودروی دست دوم باید گفت ین کار به تبحر و مهارت خاصی نیاز دارد و نباید تنها به تجربه و سخنان یکی از دوستان تان که راننده تاکسی است و یا برادرتان که 20 سال خودرو دارد، اکتفا کرد. حتماً با یک مکانیک خبره، کارشناس یا فردی که در زمینه خرید و فروش خودرو تخصص و تجربه دارد مشورت کنید و تنها به خرید خودرو نروید. اگر صافکار یا نقاش آشنایی دارید، از آن ها نیز کمک بگیرید تا از نظر بدنه خیالتان راحت شود. این افراد بهترین اشخاص در تشخیص عیب های بدنه اند. نکته بعد اینکه در خرید خودرو به هیچ عنوان عجله نکنید و حوصله به خرج دهید. سعی کنید حتی الامکان از فرد مطمئن و آشنا خودرو خریداری کنید. در ضمن حداقل یکی، دو ماه برای خرید خودروی دست دوم وقت بگذارید و خود را به هیچ وجه ماشین لازم نشان ندهید. هرگز شیفته ی رنگ، ظاهر زیبا و امکانات ماشین دست دوم نشوید. برخی افراد با هزینه ای ناچیز ، لاستیک نو می گذارند، داخل و داشبورد را با اسپری تمیز می کنند، با کامپیوتر کیلومتر شمار را تغییر می دهند، روغن ماشین را عوض می کنند، روی صندلی ها روکش یا پلاستیک می کِشند تا ظاهر ماشین را تغییر دهند و آن را تمیز و کار نکرده نشان دهند.
در خصوص بدنه خودرو چه نکاتی را باید لحاظ کرد؟
به خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی شاسی و بدنه توجه کنید. آهنرُبایی را روی بدنه ی ماشین حرکت دهید. اگر آهنربا به قسمت وسیعی از بدنه نچسبید، نشانه ی آن است که این قسمت به خاطر تصادف از بین رفته و با بَتونه پر شده است. اتومبیل تصادفی و رنگ شده اُفت قیمت شدیدی دارد. در ضمن هنگام خرید خودرو در خصوص رنگ تنها به نظر کارشناس قناعت نکنید و همان طور که گفته شد، خودرو را حتماً نزد صافکار یا نقاش ماشین هم ببرید. ماشینی که رنگ داشته باشد، جلوبندی به هم ریخته ای خواهد داشت و جلوبندی ای که به هم ریخت، به هیچ وجه مثل روز اول نمی شود. بنابراین رنگ نداشتن ماشین می تواند ملاک خیلی خوبی برای سالم بودن آن باشد.
خلافی خودرو در معامله چگونه استعلام شود؟ عدم خلافی با عدم خسارت فرق دارد و عدم خلافی توسط راهنمایی و رانندگی و از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 قابل دریافت است.
بهترین زمان خرید خودرو چه زمانی است؟
بهترین زمان برای خرید خودرو ماه های 7 و 8 سال (مهر و آبان) هستند. در این ماه ها عموماً بازار راکد است و نزدیک به عید و تابستان قیمت ها بالا می رود. برج 2 (اردیبهشت) هم به سبب بین این دو تعطیلی و پایین آمدن یک مدلیِ خودروها بدک نیست.
در پایان چه توصیه ای به شهروندان دارید؟
در پایان ضمن آرزوی ایامی بدون حادثه برای شهروندان توصیه می کنم که جهت خرید خودرو، حتماً به نمایشگاه های مجاز و دارای جواز کسب مراجعه کنند و از خرید و فروش خودرو در کوچه و خیابان و یا سایر بنگاه ها نظیر بنگاه املاک و ... خودداری کنند.
مصاحبه و گفتگو: وحید حاج سعیدی

انتهای پیام/